Wpływ pozycji strony na jej odwiedzalność

Złoty trójkąt w google

Did-it, Enquiro wraz z Eyetools opublikowały raport, w którym zostały zawarte najważniejsze informacje dotyczące tzw. Złotego trójkąta Gogle, czyli miejsca w wynikach wyszukiwania, na które internauci patrzą na samym początku oraz, na które najchętniej klikają.

W celach zbadania zachowania internautów ludzie z laboratorium Eyetools w San Francisko przedstawili 50 osobom 5 różnych sytuacji, w których musieli oni użyć wyszukiwarki. Na wyszukiwarkę zostało wybrane Google.

Największą uwagę internauci zwracali na tzw. Złoty trójkąt Gogle, który rozpoczyna się zaraz na pierwszym wpisie, jeden bok trójkąta (idący w dół) obejmuje cały czwarty od góry wpis, bok trójkąta idący
w prawo obejmuje nasz szerokość prawie cały pierwszy wpis. Jak nie trudno się domyślić powstała w ten sposób przeciwprostokątna (jeśli można ja tak nazwać) przecina nas po kolei wpisy: 1,2,3,4 od góry.

Postrzegalność poszczególnych partii informacji wraz ze zniżaniem się ku dołowo strony drastycznie spada, tak mniej więcej przedstawia się stosunek poszczególnych partii strony:

  • 1 – 100%
  • 2 – 100%
  • 3 – 100%
  • 4 – 85%
  • 5 – 60%
  • 6 – 50%
  • 7 – 50%
  • 8 – 30%
  • 9 – 30%
  • 10 – 20%

Tak oto stopniowo spada procent postrzegalności odpowiednich wyników wyszukiwania przez internautów. Jak nie trudno zauważyć- część górna strony strony postrzegana jest w 100 procentach przy 20-to procentowym postrzeganiu dolnych elementów.

W przypadku linków sponsorowanych najbardziej rzucają się w oczy dwa pierwsze linki, trzeci oraz czwarty są chwytane w niewielkim stopniu. Linki sponsorowane zlokalizowane głównie po prawej stronie postrzegane są w obszarze przypominającym literę F.

Dla porównania, w takim stopniu postrzegane są linki sponsorowane:

  • 1 – 50%
  • 2 – 40%
  • 3 – 30%
  • 4 – 20%
  • 5 – 10%
  • 6 – 10%
  • 7 – 10%
  • 8 – 10%

Tak użytkownicy widzą pierszą stronę wyszukiwania:

Tak użytkownicy widzą stronę wyszukiwania

Webdiary.pl