Co to jest SPAM - definicja

SPAM odnosi si臋 zar贸wno do wysy艂ania niechcianych wiadomo艣ci, jak i do nieetycznego wp艂ywania na pozycj臋 strony w wyszukiwarce.

S艂owo SPAM u偶ywane jest tradycyjnie do niechcianych wiadomo艣ci przesy艂anych za po艣rednictwem e-maila lub innych dr贸g komunikacji. Poj臋cie to funkcjonuje tak偶e jako okre艣lenie technik pozycjonowania u偶ywaj膮cych tre艣ci o ma艂ej lub zerowej warto艣ci merytorycznej.

SPAM 鈥 niechciane wiadomo艣ci

Bez wi臋kszej przesady mo偶na powiedzie膰, 偶e SPAM istnieje niemal偶e od pocz膮tku Internetu, pojawi艂 si臋 bowiem ju偶 w latach siedemdziesi膮tych ubieg艂ego wieku. Od lat dziewi臋膰dziesi膮tych jest za艣 sta艂ym i nieod艂膮cznym elementem sieci, kt贸rego do艣wiadczy艂 w tej czy innej formie chyba ka偶dy jej u偶ytkownik.

Na miano spamu zas艂uguj膮 wszystkie wiadomo艣ci, kt贸re s膮 przesy艂ane do os贸b, kt贸re nie wyrazi艂y na to zgody i/lub kt贸re wysy艂ane s膮 w spos贸b masowy.
Zgodnie z t膮 definicj膮 spamem b臋dzie zar贸wno wys艂anie wiadomo艣ci do setek czy tysi臋cy os贸b, jak te偶 wys艂anie ich serii do jednej osoby. Pocz膮tkowo poj臋cie SPAM odnosi艂o si臋 g艂贸wnie do niezam贸wionych maili. Dodajmy dla 艣cis艂o艣ci, 偶e czasami SPAM wynika z braku naszej ch臋ci czytania regulamin贸w us艂ug czy promocji, w wyniku czego przekazujemy i udost臋pniamy dane do przekazywania wiadomo艣ci reklamowych. Okre艣la to zreszt膮 Ustawa o 艣wiadczeniu us艂ug drog膮 elektroniczn膮 鈥 wiadomo艣膰 uznaje si臋 za zam贸wion膮 (dozwolon膮) je艣li odbiorca wyrazi艂 na ni膮 zgod臋 i udost臋pni艂 adres e-mail.

Obecnie do SPAMowania wykorzystuje si臋 nie tylko poczt臋 elektroniczn膮, ale tak偶e SMSy, komunikatory, konta w serwisach social media a tak偶e rozmowy telefoniczne, prowadzone przez automaty (robocalls).
W wi臋kszo艣ci przypadk贸w po偶膮danym przez spamera efektem jest sprzeda偶 produktu/us艂ugi (Unsolicited Commercial Email) . Mo偶e to by膰 tak偶e poj臋cie innego rodzaju akcji, je艣li wiadomo艣膰 ma przekaz polityczny, spo艂eczny, ideologiczny itd. (Unsolicited Bulk Email).
Cechami charakterystycznymi SPAMu tego rodzaju jest:

  • niezam贸wiony lub niechciany/niepotrzebny charakter wiadomo艣ci,
  • wysy艂ka masowa.

Spam typu komercyjnego i ideologicznego mo偶na uzna膰 za irytuj膮cy, jednak nie powoduj膮cy strat materialnych u odbiorcy (pomijaj膮c czas po艣wi臋cony na kasowanie wiadomo艣ci). Inn膮 form膮 SPAMu s膮 wiadomo艣ci maj膮ce na celu pope艂nienie przest臋pstwa, doprowadzenie do niekorzystnego rozporz膮dzenia mieniem, wy艂udze艅. S膮 to wszelkiego typu wiadomo艣ci zawieraj膮ce wirusy, konie troja艅skie, odsy艂aj膮ce na fa艂szywe strony w celu wy艂udzenia has艂a np. do bankowo艣ci internetowej itd.

SPAM w pozycjonowaniu stron internetowych

Odr臋bnym zjawiskiem jest SPAM w pozycjonowaniu. Nie jest ono zwi膮zane z wysy艂aniem wiadomo艣ci 偶adnego rodzaju, ale z u偶yciem niskiej jako艣ci tre艣ci, witryn czy link贸w. Najkr贸cej mo偶na je okre艣li膰 jako 艂amanie zasad regulaminu wyszukiwarki, celem osi膮gni臋cia lepszej pozycji w wynikach jej wyszukiwania.
Dzia艂ania tego typu uwa偶ane s膮 za Black Hat SEO i chocia偶 w kr贸tkim okresie mog膮 prowadzi膰 do uzyskania znacznych korzy艣ci 鈥 wzrostu widoczno艣ci w SERPach 鈥 to jako zakazane przez Google mog膮 skutkowa膰 filtrem czy te偶 banem.
Jakich dzia艂a艅 nale偶y stanowczo unika膰, by nie by膰 pos膮dzonym o SEO SPAM? Kiedy艣 zaliczy膰 do nich mo偶na by艂o np. ukrywanie tekstu ze s艂owami kluczowymi poprzez pisanie do czcionk膮 w kolorze t艂a czy u偶ycie skrypt贸w. Obecnie takie dzia艂ania s膮 praktycznie niespotykane, chocia偶 nadal istniej膮 podobne co do intencji. Smapdexing to min. nadmierne zag臋szczenie s艂贸w kluczowych, np. w rozwijanej cz臋艣ci opisu, czyli keyword stuffing. W skrajnym przypadku sprowadzaj膮cy si臋 do wielokrotnych powt贸rze艅 s艂贸w kluczowych wraz z deklinacj膮 i synonimami, jednak偶e z zerow膮 warto艣ci膮 merytoryczn膮.
Do spamowego pozycjonowania zaliczy膰 mo偶na tak偶e wykorzystywanie nienaturalnych link贸w prowadz膮cych do strony 鈥 ale te偶 ze strony. W tym drugim przypadku mo偶e mie膰 to miejsce 艣wiadomie, albo w wyniku dzia艂a艅 hakera, kt贸ry w ten spos贸b pozyskuje 鈥瀦aplecze鈥 dla swoich stron.
Jako SPAMowanie mo偶na okre艣li膰 tak偶e wielokrotne u偶ycie tych samych tre艣ci na r贸偶nych witrynach. Mo偶e to prowadzi膰 to stworzenia w szybkim czasie i niedu偶ym kosztem ca艂ej sieci stron zapleczowych, spam blog贸w, sztucznie podnosz膮cych pozycj臋 witryny g艂贸wnej. Do tworzenia takich sblog贸w bywaj膮 u偶ywane automaty do t艂umaczenia maszynowego, tworz膮ce content na bazie witryn w innych j臋zykach.
Masowe i zautomatyzowane umieszczanie wpis贸w na forach, blogach, w komentarzach, ksi臋gach go艣ci , zawieraj膮cych odno艣niki do danej witryny, r贸wnie偶 jest uznawane za spamowanie.

SEO SPAM jest zjawiskiem niekorzystnym, poniewa偶 sztucznie podnosi warto艣膰 stron, kt贸re w normalnych okoliczno艣ciach nie mog艂yby zyska膰 tak wysokiej pozycji. Z tego te偶 powodu jest stale 鈥瀗a celowniku鈥 Google. Ostatni (na czas pisania tego artyku艂u) update algorytm贸w w艂a艣nie pod k膮tem spamowania mia艂 miejsce w czerwcu 2021 i spowodowa艂 zachwianie pozycji wielu witryn.

Czy ta definicja by艂a dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Hubert Wo艂oszyn

Hubert Wo艂oszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysi膮cleciu, pami臋ta wi臋c 艣wiat bez Internetu, za kt贸rym czasem wzdycha z nostalgi膮. Pracowa艂 w r贸偶nych bran偶ach, od Analizy finansowej po Zak艂adanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje si臋 zabaw膮 s艂owami, a od kilku wsp贸艂pracuje z Webrange. Wolny czas najch臋tniej sp臋dza w ogrodzie, majsterkuj膮c, czytaj膮c ksi膮偶ki lub ogl膮daj膮c seriale.

Podobne artyku艂y

Marketing plac贸wek medycznych w Internecie

Spis tre艣ci Odpowiednio prowadzone dzia艂ania marketingowe s膮 kluczowe w przypadku wi臋kszo艣ci dzia艂alno艣ci i medycyna nie jest tu wyj膮tkiem. Za ich pomoc膮 mo偶na z 艂atwo艣ci膮 pozyska膰 nowych klient贸w, jednak warto pami臋ta膰, 偶e i w tym przypadku nale偶y zna膰 obowi膮zuj膮ce przepisy, kt贸re reguluj膮 to, w jaki spos贸b mo偶na promowa膰 us艂ugi plac贸wek medycznych. Sprawd藕, co mo偶na i czego […]

Czytaj wi臋cej

Og艂oszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj膮ce wdro偶enie systemu zarz膮dzania bezpiecze艅stwem informacji zgodnie z obowi膮zkami prawnymi oraz norm膮 ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w聽 ramach projektu 鈥濸opytowy System Innowacji 鈥 rozw贸j M艢P w regionie 艣wi臋tokrzyskim poprzez profesjonalne us艂ugi doradcze鈥 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew贸dztwa 艢wi臋tokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj膮cy: […]

Czytaj wi臋cej

Zarz膮dzanie reputacj膮 w Internecie – jak dba膰 o dobre imi臋 w sieci?

Spis tre艣ci Jeszcze kilkadziesi膮t lat temu, gdy produkt lub us艂uga nie spe艂nia艂y oczekiwa艅 klienta, ten m贸g艂 poskar偶y膰 si臋 rodzinie lub s膮siadowi. Je艣li by艂 mocno wkurzony, m贸g艂 co najwy偶ej wpisa膰 si臋 do ksi臋gi skarg i za偶ale艅, kt贸rej w膮tpliwa skuteczno艣膰 przywodzi na my艣l scen臋 z szatni w kultowym filmie 鈥淢i艣鈥. 鈥淣ie mamy pa艅skiego p艂aszcza i co nam […]

Czytaj wi臋cej