Co to jest Słowo kluczowe - definicja

Słowo kluczowe określa to, czego szuka użytkownik.

Słowa kluczowe SEO to pojedyncze słowa albo związki wyrazów (frazy) używane w celu wyszukiwania informacji przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. Słowa kluczowe stosowane są w procesie pozycjonowania organicznego oraz używane w systemach reklamowych, np. Google Ads.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu

Jedną z pierwszych faz pozycjonowania jest identyfikacja i wybór fraz kluczowych, które mogą być w tym procesie używane. Dobór i analizę fraz słów kluczowych można prowadzić zarówno wykorzystując narzędzia darmowe, jak Google Search Console, jak i płatne, typu Senuto, Ahrefs, Semstorm, Keyword Tool itp. Na podstawie analiz otrzymujemy listę słów/fraz, które możemy wykorzystać w pozycjonowaniu, reklamach PPC, albo… wcale – jeśli np. nie jesteśmy w stanie konkurować z większymi graczami na frazy główne, a zamiast tego wolimy frazy bardziej niszowe czy long tail.

Rodzaje słów kluczowych SEO

Wyróżnić można kilka rodzajów słów kluczowych, które mogą różnić się nie tylko długością czy trudnością pozycjonowania, ale także intencjonalnością użytkownika i jego pozycją w tzw. lejku zakupowym (szuka inspiracji, bada opcje, szuka konkretnego produktu).

Ogólne słowa kluczowe

Składają się z 1-2 wyrazów, zazwyczaj bardzo ogólnie opisujących wyszukiwanie. Mogą niezbyt dokładnie opisywać intensję użytkownika i niekoniecznie dawać dobry współczynnik konwersji. Są za to najbardziej konkurencyjne. Przykładem mogą być „opony” albo „opony zimowe”

Frazy long tail, tzw. długi ogon

Składają się z kilku wyrazów, mocniej określających intencję użytkownika, precyzyjniej charakteryzujących wyszukiwane zagadnienie. Ich konwersja może być wyższa, a konkurencyjność fraz – niższa. Przykładem mogą być „opony zimowe 205/55 r16”.

Frazy brandowe

Powstają z połączenia frazy ogólnej lub long tail z nazwą własną – marki, producenta, serii produktowej. Przykładowo „opony zimowe Dębica”.

Frazy lokalne

W takich wyszukiwaniach uwzględniana jest nazwa województwa, regionu, miasta, dzielnicy czy nawet ulicy – w zależności od charakteru głównego słowa kluczowego i intencji użytkownika oraz charakteru głównego słwoa kluczowego. Przykładowo usługi wykonywane na miejscu (sklep, pub, restauracja) mogą mieć frazę lokalną ograniczającą do dzielnicy czy ulicy albo szerzej do miasta, gdy odległość nie ma tak dużego znaczenia (adwokat, fryzjer, hydraulik, hotel). Poszukiwanie na terenie województwa czy regionu może być z kolei używane dla usług i atrakcji turystycznych czy wypoczynkowych (hotel, aquapark, atrakcje dla dzieci) .

Frazy – zapytania

W takim przypadku użytkownik poszukuje rozwiązania konkretnego problemu lub odpowiedzi na nurtującego go pytanie. Może wcale nie używać podstawowych słów kluczowych, bo nie wie, że to one stanowią wspomniane rozwiązanie. Typowymi przykładami są frazy zaczynające się od „jak zrobić”, „jak usunąć”, „jak pozbyć się”, „jak dobrać”, „jakie są najlepsze”. Odpowiedzi może udzielić np. wpis na blogu firmowym, uwzględniający oferowane produkty/usługi.

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Hubert Wołoszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Webrange. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Podobne artykuły

Ogłoszenie o zapytaniu ofertowym

WEBRANGE Sp. z o.o. realizuje voucher na zakup specjalistycznej usługi doradczej pn. ,, Doradztwo w opracowaniu Mapy Drogowej, tj. planu transformacji firmy w kierunku Przemysłu 4.0 dla WEBRANGE Sp. z o.o.” Voucher na zakup usługi doradczej finansowany z projektu pn. „Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w regionie świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” realizowanego ze […]

Czytaj więcej

Zamówienie publiczne na marketing internetowy – jak je napisać?

Spis treści Rozpisanie przetargu na działania marketingowe w Internecie wydaje się raczej proste – formułujemy swoje oczekiwania, publikujemy je w odpowiednim miejscu, czekamy na oferty i wybieramy najlepszą. Jeżeli jednak choć raz rzeczywiście zajmowałeś się stworzeniem zamówienia publicznego, to wiesz, że sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Otrzymujesz mnóstwo ofert kompletnie rozmijających się z twoim budżetem […]

Czytaj więcej

Linkowanie wewnętrzne w SEO

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotnym, choć zdarza się, że niedocenianym elementem strategii pozycjonowania. Linki wewnętrzne wpływają na pozycję fraz kluczowych – są bowiem jednym z czynników rankingowych Google.  Z artykułu dowiesz się czym, są linki wewnętrzne, gdzie możesz umieścić je na Swojej stronie internetowej i jak poprawnie wdrażać linkowanie wewnętrzne. Spis treści Linki wewnętrzne i […]

Czytaj więcej