Co to jest Słowo kluczowe - definicja

Słowo kluczowe określa to, czego szuka użytkownik.

Słowa kluczowe SEO to pojedyncze słowa albo związki wyrazów (frazy) używane w celu wyszukiwania informacji przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. Słowa kluczowe stosowane są w procesie pozycjonowania organicznego oraz używane w systemach reklamowych, np. Google Ads.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu

Jedną z pierwszych faz pozycjonowania jest identyfikacja i wybór fraz kluczowych, które mogą być w tym procesie używane. Dobór i analizę fraz słów kluczowych można prowadzić zarówno wykorzystując narzędzia darmowe, jak Google Search Console, jak i płatne, typu Senuto, Ahrefs, Semstorm, Keyword Tool itp. Na podstawie analiz otrzymujemy listę słów/fraz, które możemy wykorzystać w pozycjonowaniu, reklamach PPC, albo… wcale – jeśli np. nie jesteśmy w stanie konkurować z większymi graczami na frazy główne, a zamiast tego wolimy frazy bardziej niszowe czy long tail.

Rodzaje słów kluczowych SEO

Wyróżnić można kilka rodzajów słów kluczowych, które mogą różnić się nie tylko długością czy trudnością pozycjonowania, ale także intencjonalnością użytkownika i jego pozycją w tzw. lejku zakupowym (szuka inspiracji, bada opcje, szuka konkretnego produktu).

Ogólne słowa kluczowe

Składają się z 1-2 wyrazów, zazwyczaj bardzo ogólnie opisujących wyszukiwanie. Mogą niezbyt dokładnie opisywać intensję użytkownika i niekoniecznie dawać dobry współczynnik konwersji. Są za to najbardziej konkurencyjne. Przykładem mogą być „opony” albo „opony zimowe”

Frazy long tail, tzw. długi ogon

Składają się z kilku wyrazów, mocniej określających intencję użytkownika, precyzyjniej charakteryzujących wyszukiwane zagadnienie. Ich konwersja może być wyższa, a konkurencyjność fraz – niższa. Przykładem mogą być „opony zimowe 205/55 r16”.

Frazy brandowe

Powstają z połączenia frazy ogólnej lub long tail z nazwą własną – marki, producenta, serii produktowej. Przykładowo „opony zimowe Dębica”.

Frazy lokalne

W takich wyszukiwaniach uwzględniana jest nazwa województwa, regionu, miasta, dzielnicy czy nawet ulicy – w zależności od charakteru głównego słowa kluczowego i intencji użytkownika oraz charakteru głównego słwoa kluczowego. Przykładowo usługi wykonywane na miejscu (sklep, pub, restauracja) mogą mieć frazę lokalną ograniczającą do dzielnicy czy ulicy albo szerzej do miasta, gdy odległość nie ma tak dużego znaczenia (adwokat, fryzjer, hydraulik, hotel). Poszukiwanie na terenie województwa czy regionu może być z kolei używane dla usług i atrakcji turystycznych czy wypoczynkowych (hotel, aquapark, atrakcje dla dzieci) .

Frazy – zapytania

W takim przypadku użytkownik poszukuje rozwiązania konkretnego problemu lub odpowiedzi na nurtującego go pytanie. Może wcale nie używać podstawowych słów kluczowych, bo nie wie, że to one stanowią wspomniane rozwiązanie. Typowymi przykładami są frazy zaczynające się od „jak zrobić”, „jak usunąć”, „jak pozbyć się”, „jak dobrać”, „jakie są najlepsze”. Odpowiedzi może udzielić np. wpis na blogu firmowym, uwzględniający oferowane produkty/usługi.

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Podobne artykuły

Content marketing w pigułce

Spis treści Content marketing to jedna z bardziej interesujących obecnie strategii promocji w internecie. Ma ona wiele plusów, jest przystępna i dość łatwo ją wdrażać. Dzięki temu wiele marek coraz chętniej korzysta z tego rozwiązania. Przyciąganie klientów poprzez publikowanie treści w internecie wymaga jednak odpowiedniego i przemyślanego podejścia. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze zagadnienia […]

Czytaj więcej

Audyty SEO — Przeprowadzane przez agencje i automatyczne. Sprawdź, czym są, ich porównanie i które warto wybrać

Spis treści Audyty SEO stron internetowych to bardzo korzystne i pomocne procesy. To dzięki nim wiemy wszystko o stanie naszej strony internetowej oraz możemy na podstawie tych informacji ją pozycjonować. Ogólnie istnieją jednak dwa typy audytu — agencyjne wykonywane przez specjalistów i audyty automatyczne — darmowe, które możemy wykonywać samodzielnie w sieci. Wiele osób nie […]

Czytaj więcej

Jak wspomagać pracę agencji SEO, która pozycjonuje Twoja stronę www?

Spis treści Zlecenie pozycjonowania naszej strony internetowej agencji SEO jest początkiem długiego procesu. Bardzo często jednak choć nie znamy się na kwestiach związanych z pozycjonowaniem, chcemy wspomóc działania agencji i pomóc jej promować naszą witrynę w Google. Czy jest to w ogóle możliwe? W wielu przypadkach zdecydowanie tak. Ogólnie istnieje też sporo możliwości, o których […]

Czytaj więcej