Co to jest SEO - definicja

SEO, czyli optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych.

SEO (ang. Search Engine Optimization) – szereg czynno艣ci, wykonywanych na stronie oraz dla strony internetowej, w celu poprawy jej widoczno艣ci w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, takich jak Google czy Bing.

Pierwsz膮 i najwa偶niejsz膮 spraw膮 w SEO s膮 s艂owa kluczowe. Ka偶da praca maj膮ca na celu zwi臋kszenie widoczno艣ci lub podniesienie pozycji zaczyna si臋 od okre艣lenia s艂贸w kluczowych. Frazy te mo偶emy okre艣li膰 analizuj膮c dane z Search Cosnole oraz innych komercyjnych narz臋dzi, takich jak Semstorm, Senuto, Ahrefs, Majestic czy Semrush.

Opr贸cz analizy w艂asnej strony warto r贸wnie偶 przeanalizowa膰, na jakie frazy w wynikach wyszukiwania pojawia si臋 konkurencja.

Maj膮c ju偶 gotow膮, pe艂n膮 list臋, pasuj膮cych do naszej oferty s艂贸w kluczowych, nale偶y je podzieli膰 na grupy. Nast臋pnie grupy te nale偶y przypisa膰 do konkretnych podstron naszego serwisu. Je偶eli nie ma odpowiednich podstron, nale偶y je stworzy膰.

Na tym etapie wiemy ju偶, czego chcemy.

Kolejne czynno艣ci mo偶na podzieli膰 na te wykonywane na stronie (“onsite”) oraz poza ni膮 (“offsite”).

Dzia艂ania onsite

Dzia艂aniami onsite zwyk艂o si臋 nazywa膰 wszystkie czynno艣ci, maj膮ce na celu popraw臋 strony pod k膮tem technicznym oraz pod k膮tem contentu, czyli zawartej na stronie tre艣ci.

W ramach dzia艂a艅 technicznych nale偶y sprawdzi膰, czy strona indeksuje si臋 w wyszukiwarce, czy ma wersj臋 mobiln膮, czy ma https, czy dzia艂a odpowiednio szybko, czy nie zawiera p臋tli przekierowa艅 oraz wiele, wiele innych zmiennych. Najlepiej popraw臋 stanu strony zacz膮膰 od pe艂nego audytu technicznego, kt贸ry okre艣li wszystkie istotne problemy.

W ramach pracy nad tre艣ci膮 nale偶y umie艣ci膰 s艂owa kluczowe we wszystkich istotnych z punktu widzenia SEO miejscach, jak np. meta title, meta description, tytu艂 h1, h2, h3. Nale偶y r贸wnie偶 sprawdzi膰 nasycenie s艂贸w kluczowych w tre艣ci istniej膮cych podstron oraz napisa膰 tre艣膰 na strony, kt贸rych nie ma, a z analizy s艂贸w kluczowych wynika, 偶e powinny by膰.

Efektem optymalizacji onsite jest szybka, sprawna technicznie strona, dostarczaj膮ca tre艣膰 odpowiadaj膮c膮 na potrzeby u偶ytkownika.

Dzia艂ania offsite

Dzia艂ania offsite sprowadzaj膮 si臋 g艂贸wnie do pozyskiwania link贸w do strony. Linki w bardzo du偶ym uproszczeniu dzia艂aj膮 jak g艂osy wrzucane do urny w systemie b臋d膮cym po艂膮czeniem demokracji z merytokracj膮. Z jednej strony liczy si臋 ilo艣膰 uzyskanych g艂os贸w, ale z drugiej r贸wnie wa偶na, a by膰 mo偶e wa偶niejsza, jest ich jako艣膰, poniewa偶 link linkowi nier贸wny.

Przyk艂adowo link z onet.pl jest mocniejszy ni偶 link z g艂os24.pl.

Linki mo偶emy r贸偶nicowa膰 nie tylko ze wzgl臋du na miejsce ich ulokowania, ale r贸wnie偶 pod wzgl臋dem tzw. anchor贸w, czyli tre艣ci linku.

Tutaj mo偶emy wyr贸偶ni膰 linki:

Ka偶dy z nich ma swoje zastosowanie w SEO i dopiero odpowiednia ich mieszanka mo偶e da膰 sukces.

Pisz膮c o linkach, nie spos贸b nie wspomnie膰, 偶e mog膮 by膰 one follow i nofollow. Linki follow to te, za kt贸rymi pod膮偶a wyszukiwarka (i kt贸re przekazuj膮 moc) a linki nofollow to linki, za kt贸rymi wyszukiwarka nie pod膮偶a (i nie przekazuj膮 mocy). Dobrze prowadzona strona zawiera zar贸wno linki follow, jak i nofollow, poniewa偶 i jedne i drugie s膮 potrzebne.

Ile trwa pozycjonowanie (SEO)?

Pozycjonowanie to maraton. Nie da si臋 go zrobi膰 z miesi膮ca na miesi膮c. To systematyczna praca nad popraw膮 strony oraz zwi臋kszaniem liczby dobrych link贸w. Pierwsze efekty prac pozycjonerskich, w postaci zwi臋kszaj膮cej si臋 widoczno艣ci strony, wida膰 ju偶 po 4-6 miesi膮cach od rozpocz臋cia dzia艂a艅. Wej艣cie do czo艂贸wki wynik贸w wyszukiwania zale偶ne jest od trudno艣ci bran偶y oraz bud偶etu. 呕eby sta膰 si臋 liderem produkt贸w spo偶ywczych ze wschodu wystarczy rok. 呕eby sta膰 si臋 liderem bran偶y oponiarskiej potrzebne b臋d膮 lata.

Ile kosztuje pozycjonowanie (SEO)?

Koszt prowadzenia dzia艂a艅 pozycjonerskich zale偶ny jest od stopnia trudno艣ci bran偶y oraz czasu, w jakim chcemy osi膮gn膮膰 sukces.

Pozycjonowanie lokalnego biznesu, np. masa偶ysty w Tarnowie, mo偶e kosztowa膰 ok. 2000 z艂, podczas gdy SEO robione dla firm z czo艂贸wki internetowych sklep贸w sportowych b臋dzie poch艂ania艂o 30-50 tys. z艂 miesi臋cznie.

Cz臋sto ni偶szy bud偶et oznacza po prostu odwleczenie sukcesu w czasie, cho膰 jak wspomina艂em, s膮 bran偶e, gdzie konkurencja inwestuje takie 艣rodki, 偶e albo si臋 za nimi nad膮偶a, albo zostaje si臋 coraz bardziej w tyle.

Koniecznie wspomnie膰 nale偶y w tym miejscu, 偶e SEO za kilkaset z艂otych z daleka pachnie… nieefektywno艣ci膮. W tym wypadku tanie jest drogie. Pozycjonowanie za par臋set z艂otych nie mo偶e si臋 uda膰, poniewa偶 brak w tej kwocie 艣rodk贸w na sensowny media bud偶et. Bez media bud偶etu wykonawca jedynie pozoruje prac臋, dokonuj膮c drobnych zmian, optymalizacji oraz pozyskuj膮c 艣ladowe ilo艣ci s艂abiutkich link贸w.

Zobacz, jak my robimy SEO!

Czy ta definicja by艂a dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Rados艂aw Bednarz

Rados艂aw Bednarz

Head of SEO department
W SEO od 2008 roku. Obecnie z pasj膮 rozwija w艂asn膮 agencj臋 stoj膮c jednocze艣nie na czele jej dzia艂u SEO. Interesuje si臋 geopolityk膮 i sportem (ch臋tniej uprawia ni偶 ogl膮da jak robi膮 to inni). Lubi dobr膮 ksi膮偶k臋 i dobr膮 kaw臋.

Podobne artyku艂y

Marketing plac贸wek medycznych w Internecie

Spis tre艣ci Odpowiednio prowadzone dzia艂ania marketingowe s膮 kluczowe w przypadku wi臋kszo艣ci dzia艂alno艣ci i medycyna nie jest tu wyj膮tkiem. Za ich pomoc膮 mo偶na z 艂atwo艣ci膮 pozyska膰 nowych klient贸w, jednak warto pami臋ta膰, 偶e i w tym przypadku nale偶y zna膰 obowi膮zuj膮ce przepisy, kt贸re reguluj膮 to, w jaki spos贸b mo偶na promowa膰 us艂ugi plac贸wek medycznych. Sprawd藕, co mo偶na i czego […]

Czytaj wi臋cej

Og艂oszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj膮ce wdro偶enie systemu zarz膮dzania bezpiecze艅stwem informacji zgodnie z obowi膮zkami prawnymi oraz norm膮 ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w聽 ramach projektu 鈥濸opytowy System Innowacji 鈥 rozw贸j M艢P w regionie 艣wi臋tokrzyskim poprzez profesjonalne us艂ugi doradcze鈥 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew贸dztwa 艢wi臋tokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj膮cy: […]

Czytaj wi臋cej

Zarz膮dzanie reputacj膮 w Internecie – jak dba膰 o dobre imi臋 w sieci?

Spis tre艣ci Jeszcze kilkadziesi膮t lat temu, gdy produkt lub us艂uga nie spe艂nia艂y oczekiwa艅 klienta, ten m贸g艂 poskar偶y膰 si臋 rodzinie lub s膮siadowi. Je艣li by艂 mocno wkurzony, m贸g艂 co najwy偶ej wpisa膰 si臋 do ksi臋gi skarg i za偶ale艅, kt贸rej w膮tpliwa skuteczno艣膰 przywodzi na my艣l scen臋 z szatni w kultowym filmie 鈥淢i艣鈥. 鈥淣ie mamy pa艅skiego p艂aszcza i co nam […]

Czytaj wi臋cej