Co to jest Marketing w Wyszukiwarkach (SEM) - definicja

Marketing w Wyszukiwarkach (ang. Search Engine Marketing, SEM) - s膮 to wszystkie dzia艂ania marketingowe, kt贸re mo偶na podj膮膰 w celu zbudowania widoczno艣ci okre艣lonego podmiotu (strony) w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki.

Istnieje kilka kluczowych metod na zbudowanie obecno艣ci w wyszukiwarkach. Pierwsz膮 metod膮 jest pozycjonowanie strony w wynikach organicznych wyszukiwarki, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization). Pozycjonowanie polega na poprawie pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania przy pomocy okre艣lonych dzia艂a艅. Celem tych prac jest wysoka pozycja strony na okre艣lone s艂owa kluczowe. Drugim zestawem dzia艂a艅, kt贸re mo偶na podj膮膰 z zakresu marketingu w wyszukiwarkach s膮 dzia艂ania poprzez systemy reklamy p艂atnej. Dzia艂anie takie powszechnie nazywane s膮 dzia艂aniami PPC (ang. Pay Per Click). Prace w obszarze PPC maj膮 na celu uwidocznienie tre艣ci naszej reklamy (strony WWW, firmy, sklepu, numeru telefonu, produktu itp.) w wynikach wyszukiwania w miejscach przeznaczonych dla reklamy p艂atnej.

Poj臋cie SEM cz臋sto mylnie jest u偶ywane jedynie jako dzia艂ania z zakresu reklamy p艂atnej, gdzie jak wida膰 w powy偶szym opisie jest to wi臋kszy zbi贸r, kt贸ry w uproszczeniu zawiera w sobie dwa podzbiory, tj. podzbi贸r SEO oraz podzbi贸r PPC.

Modelowo wygl膮da to tak jak wida膰 na poni偶szym diagramie.

Modelowy podzia艂 SEM na SEO i PPC
Modelowy podzia艂 SEM na SEO i PPC.

 

 

W Agencji Webrange gruntownie si臋 nie zgadzamy z myleniem tych poj臋膰 i u偶ywaniem ich jako poj臋cia to偶same. Dlatego w ka偶dej dyskusji, czy to z klientami czy z innymi specjalistami staramy si臋 r贸偶nicowa膰 te poj臋cia i precyzyjnie u偶ywa膰 poj臋膰 SEO, PPC oraz SEM.

Uwa偶am zreszt膮, 偶e ten podzia艂 – opracowany ju偶 kilka lat do ty艂u, mimo 偶e prawid艂owy, nie do ko艅ca jest precyzyjny w dzisiejszych czasach.聽 Dlatego rozwa偶aj膮c poj臋cie SEM jako ca艂o艣膰, du偶o bardziej sk艂aniam si臋 ku diagramowi, kt贸ry powinien przypomina膰 co艣 na wz贸r poni偶szego:

Podzia艂 SEM, opracowanie Tomasz Wieczorek
Podzia艂 SEM, spojrzenie nowoczesne. Tomasz Wieczorek, opracowanie w艂asne.

 

Jest to oczywi艣cie spojrzenie pogl膮dowe i nie chodzi tu o wyra藕ne rozgraniczenie poszczeg贸lnych metod i form marketingu internetowego. Wr臋cz przeciwnie, rozw贸j nowych technologii sprawia, 偶e r贸偶nice pomi臋dzy niekt贸rymi formami zacieraj膮 si臋, a najskuteczniejsza strategia, to dzia艂ania prowadzone przy wykorzystaniu maksymalnie du偶ej liczby metod i narz臋dzi r贸wnolegle, co powoduje efekt synergii.

Tomasz Wieczorek, CEO Webrange

 

Zalety i Wady Marketingu w Wyszukiwarkach (SEM)

Zalety:

  • Wysoka mierzalno艣膰 dzia艂a艅 – reklama w wyszukiwarkach przy za艂o偶eniu prawid艂owo wdro偶onej analityki internetowej jest bardzo mierzaln膮 form膮 reklamy masowej.
  • Kontekst – u偶ytkownik do kt贸rego trafiamy z nasz膮 reklam膮 jest to u偶ytkownik, kt贸ry szuka艂 informacji na okre艣lony temat. Dlatego jest on najcz臋艣ciej daleko dalej w swoim procesie decyzyjnym, ni偶 osoba do kt贸rej trafiamy przy pomocy innej formy marketingu.
  • Efektywno艣膰 – ta forma marketingu charakteryzuje si臋 najcz臋艣ciej wysok膮 efektywno艣ci膮 i dobrym stosunkiem koszt贸w do efekt贸w.
  • Szybki efekt – w przypadku reklamy p艂atnej聽 (PPC) nasza reklama mo偶e by膰 wy艣wietlana ju偶 po kilku godzinach od skonfigurowania kampanii.
  • Elastyczno艣膰 – dotyczy to zw艂aszcza reklamy p艂atnej PPC. Reklamodawca jest w stanie stosunkowo szybko wychwyci膰 rentowne obszary dzia艂ania oraz zniwelowa膰 elementy nie przynosz膮ce zwrotu z inwestycji (zobacz wska藕niki ROI / ROAS).
  • Oszcz臋dno艣膰SEM, jako jedna z form performance marketingu ma na celu zapewnienie zwrotu z inwestycji. Dzia艂aj膮c na bardzo precyzyjnych s艂owach kluczowych (lub grupach odbiorc贸w w przypadku system贸w reklamy p艂atnej) zabezpiecza przed przepalaniem bud偶et贸w reklamowych.
  • Mo偶liwo艣膰 przeprowadzenia stosunkowo niedrogich 鈥渢est贸w鈥 form reklamowych.
  • Osi膮galno艣膰 dla ma艂ego biznesu – ta forma marketingu jest bardzo cz臋sto osi膮galna dla ma艂ego biznesu. Mimo, 偶e istnieje sporo bran偶 w kt贸rych ci臋偶ko b臋dzie konkurowa膰 ma艂emu biznesowi, to nadal jest wiele nisz w kt贸rych stosunkowo niewielkimi nak艂adami pieni臋偶nymi b臋dziemy si臋 w stanie skutecznie reklamowa膰.
  • P艂atno艣膰 za klikni臋cie (w przypadku reklamy PPC) – pozwala do艣膰 dobrze planowa膰 i monitorowa膰 bud偶et reklamowy oraz na bie偶膮co sprawdza膰 skuteczno艣膰 reklamy.
  • Pozytywny odbi贸r – ta forma reklamy jest pozytywnie lub neutralnie oceniana przez odbiorc贸w, kt贸rzy szukaj膮 informacji na okre艣lony temat. Znaczna cz臋艣膰 odbiorc贸w w og贸le nie wie, 偶e trafi艂o na dan膮 stron臋 w wyniku dzia艂a艅 marketingowych, gdy偶 ta reklama nie jest form膮, kt贸ra natarczywie narzuca si臋 u偶ytkownikowi.

 

Wady:

  • Ta forma marketingu jest konkurencyjna– je偶eli promowany biznes jest w niszowej bran偶y w z frazami kluczowymi z d艂ugiego ogona to poziom konkurencji b臋dzie zwykle niewielki. Je偶eli jednak prowadzony biznes jest w bran偶y o 艣redniej lub du偶ej konkurencji, to SEM niekoniecznie jest tani膮 form膮 marketingu, dlatego nale偶y zaplanowa膰 stosunkowo spory bud偶et, je偶eli chcemy wykorzysta膰 w pe艂ni potencja艂 promowanego biznesu. Du偶e firmy dzia艂aj膮ce w konkurencyjnych bran偶ach wynajmuj膮 do艣wiadczone agencje SEM (SEO, PPC) lub zatrudniaj膮 wykwalifikowanych specjalist贸w organizuj膮c swoje wewn臋trzne dzia艂y marketingu w wyszukiwarkach w modelu in House. Specjali艣ci intensywnie pracuj膮 nad danymi generowanymi przez ich wyniki. Dla w艂a艣ciciela ma艂ej firmy mo偶e to utrudnia膰 konkurowanie. Pami臋ta膰 nale偶y, 偶e ilo艣膰 miejsca na pierwszej stronie wyszukiwania jest ograniczona.
  • Potrzebna jest specjalistyczna wiedza – aby by膰 konkurencyjnym w swojej bran偶y potrzeba specjalistycznej wiedzy na temat SEM, a to – opr贸cz koszt贸w wynikaj膮cych z powy偶szego punktu – wi膮偶e si臋 z trudno艣ci膮 znalezienie odpowiednio wykwalifikowanych i do艣wiadczonych specjalist贸w. W tym punkcie nale偶y te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na ryzyko jakie niesie ze sob膮 powierzenie dzia艂a艅 marketingowych biznesu osobom lub agencji, kt贸rych profesjonalizm nie jest wystarczaj膮cy.
  • SEM nie zawiera form reklamy wizualnej – wi臋kszo艣膰 dzia艂a艅 w zakresie SEM鈥檜 opiera si臋 kr贸tkich formach tekstowych. Jedynie kampanie zakupowe Google Ads maj膮 posta膰 graficzn膮 w kt贸rej wykorzystywane s膮 zdj臋cia produkt贸w. Jest to wada dla niekt贸rych biznes贸w, np. dla tych kt贸re polegaj膮 na wizualizacji produkt贸w w celu generowania sprzeda偶y.
  • Ta forma marketingu wymaga sta艂ego finansowania – w聽przypadku reklamy p艂atnej (PPC) brak funduszy na bud偶et kampanii powoduje natychmiastowe zako艅czenie emisji reklamy. Obs艂uga bud偶etu reklamowego wi膮偶e si臋 z dodatkowymi funduszami, kt贸re trzeba na ten cel zabezpieczy膰. Dzia艂ania z zakresu SEO wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e nie wymagaj膮 sta艂ego finansowania, jest to jednak b艂臋dne za艂o偶enie. Brak regularnych dzia艂a艅 z zakresu pozycjonowania strony w zdecydowanej wi臋kszo艣ci przypadk贸w b臋dzie si臋 wi膮za艂 z stosunkowo szybkim spadkiem pozycji i widoczno艣ci danej strony internetowej.
  • Ograniczony zasi臋g – w SEM docieramy tylko do grupy os贸b, kt贸rzy poszukuj膮 danej tre艣ci (informacji, produktu itp.). Najcz臋艣ciej jest to oczywi艣cie zaleta, ale ma te偶 t膮 wad臋, 偶e nie jeste艣my w stanie przebi膰 okre艣lonego pu艂apu zainteresowania nasz膮 us艂ug膮 poza ilo艣ci wyszukiwa艅 okre艣lonych grup s艂贸w kluczowych (search volume).

 

S艂ownik SEM: najwa偶niejsze terminy, kt贸re nale偶y zna膰:

  • s艂owa kluczowa, frazy kluczowe (ang. keywords) – logiczny ci膮g znak贸w (kwerenda), wpisywany w wyszukiwarce celem znalezienia poszukiwanej tre艣ci
  • SERP (ang. search engine results page) wyniki wyszukiwania – jest to strona z wynikami wyszukiwania
  • reklama p艂atna (ang. paid ads) – reklama, kt贸r膮 mo偶emy emitowa膰 w wynikach wyszukiwania poprzez system reklamowy, np. Google Ads
  • CPC (ang. cost per click) – koszt za klikni臋cie, podstawowa forma rozlicze艅 w systemach reklamowych, np. Google Ads
  • CTR (ang. click through rate), wsp贸艂czynnik聽 聽 – termin okre艣laj膮cy stosunek mi臋dzy ilo艣ci膮 wy艣wietle艅 a ilo艣ci膮 klikni臋膰. Stosowny np. do okre艣lenia stosunku ilo艣ci klikni臋膰 do wy艣wietle艅 w reklamie internetowej lub do okre艣lenia ilo艣ci klikni臋膰 w stosunku do wy艣wietle艅 w wynikach organicznych.
Czy ta definicja by艂a dla Ciebie pomocna?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Tomasz Wieczorek

Tomasz Wieczorek

CEO Webrange
Czasem ekspert, czasem teoretyk - zawsze praktyk i pasjonat digital marketingu. Ponad 17 lat w bran偶y. Podziwia sp贸jne marki. W Agencji odpowiada za strategie i rozw贸j. W biznesie najwa偶niejsze dla niego s膮 relacje, w pracy - rozw贸j, w marketingu - skuteczno艣膰.

Podobne artyku艂y

Marketing plac贸wek medycznych w Internecie

Spis tre艣ci Odpowiednio prowadzone dzia艂ania marketingowe s膮 kluczowe w przypadku wi臋kszo艣ci dzia艂alno艣ci i medycyna nie jest tu wyj膮tkiem. Za ich pomoc膮 mo偶na z 艂atwo艣ci膮 pozyska膰 nowych klient贸w, jednak warto pami臋ta膰, 偶e i w tym przypadku nale偶y zna膰 obowi膮zuj膮ce przepisy, kt贸re reguluj膮 to, w jaki spos贸b mo偶na promowa膰 us艂ugi plac贸wek medycznych. Sprawd藕, co mo偶na i czego […]

Czytaj wi臋cej

Og艂oszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj膮ce wdro偶enie systemu zarz膮dzania bezpiecze艅stwem informacji zgodnie z obowi膮zkami prawnymi oraz norm膮 ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w聽 ramach projektu 鈥濸opytowy System Innowacji 鈥 rozw贸j M艢P w regionie 艣wi臋tokrzyskim poprzez profesjonalne us艂ugi doradcze鈥 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew贸dztwa 艢wi臋tokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj膮cy: […]

Czytaj wi臋cej

Zarz膮dzanie reputacj膮 w Internecie – jak dba膰 o dobre imi臋 w sieci?

Spis tre艣ci Jeszcze kilkadziesi膮t lat temu, gdy produkt lub us艂uga nie spe艂nia艂y oczekiwa艅 klienta, ten m贸g艂 poskar偶y膰 si臋 rodzinie lub s膮siadowi. Je艣li by艂 mocno wkurzony, m贸g艂 co najwy偶ej wpisa膰 si臋 do ksi臋gi skarg i za偶ale艅, kt贸rej w膮tpliwa skuteczno艣膰 przywodzi na my艣l scen臋 z szatni w kultowym filmie 鈥淢i艣鈥. 鈥淣ie mamy pa艅skiego p艂aszcza i co nam […]

Czytaj wi臋cej