Co to jest Marketing szeptany - definicja

Marketing szeptany, czyli informacje o firmie/produkcie, przekazywane w formie dyskusji czy te┼╝ rekomendacji

Marketing szeptany funkcjonuje pod r├│┼╝nymi nazwami. Buzz marketing, whisper marketing, word of mouth marketing, a w polskim nazewnictwie jako marketing plotki, marketing rekomendacji czy te┼╝ po prostu szeptanka.

Obecnie buzz marketing u┼╝ywany jest przede wszystkim w internecie, jednak w rzeczywisto┼Ťci jest to jedna z najbardziej pierwotnych form marketingu ÔÇô opieraj─ůca si─Ö o przekazywanie opinii przez u┼╝ytkownik├│w rzeczywistych do u┼╝ytkownik├│w potencjalnych. Za┼éo┼╝eniem marketingu szeptanego nie jest bezpo┼Ťrednie nak┼éanianie do zakupu danego produktu czy te┼╝ skorzystania z us┼éug firmy. Skupia si─Ö on na przekazywaniu informacji o nich, zwracaniu uwagi na mocne strony, przewag─Ö konkurencyjn─ů, atrakcyjne wyr├│┼╝niki (cena, jako┼Ť─ç, gwarancja, dost─Öpno┼Ť─ç itd.), mo┼╝liwe zastosowania. Celem marketingu rekomendacji jest cz─Östo wp┼éywanie na decyzj─Ö zakupow─ů, jednak nie powinien on mie─ç formy jednoznacznej reklamy, a zachowa─ç pozory neutralno┼Ťci. Nie zawsze jest to mo┼╝liwe, bo w buzz marketing anga┼╝uj─ů si─Ö nie tylko osoby postronne, ale tak┼╝e same marki.

Formy marketingu szeptanego

W zale┼╝no┼Ťci od bud┼╝etu, celu, specyfiki produktu czy grupy docelowej marketing szeptany mo┼╝e mie─ç r├│┼╝ne formy. Dodajmy, ┼╝e ich definicje mog─ů by─ç do┼Ť─ç p┼éynne i przenika─ç si─Ö wzajemnie. Jednak do najcz─Ö┼Ťciej wyr├│┼╝nianych zaliczymy:

  • influencer marketing ÔÇô uwa┼╝any czasem za form─Ö marketingu szeptanego, a czasem za odr─Öbn─ů ga┼é─ů┼║ ÔÇô w kt├│rym do przekazywania opinii wykorzystywani s─ů influencerzy. Mog─ů to by─ç zar├│wno osoby bardzo rozpoznawalne w sieci, jak i skupione na niszowych zagadnieniach (mikro influencerzy).
  • Product seeding ÔÇô mowa o nim, gdy wspomnianym wy┼╝ej influencerom (lub innym rozpoznawalnym osobom) udost─Öpniamy produkty, kt├│re s─ů przez nich testowane, omawiane, recenzowane.
  • Trendsetting ÔÇô dzia┼éania powi─ůzane z dwoma wcze┼Ťniejszymi, zwykle anga┼╝uj─ůce osoby bardzo rozpoznawalne w grupie docelowej. Maj─ů na celu rozpocz─Öcie mody (trendu) na dany produkt/mark─Ö.
  • Brand blogging ÔÇô prowadzenie blog├│w na temat produktu marki, w kt├│re zaanga┼╝owane s─ů mog─ů by─ç osoby z poprzednio wymienionych rodzaj├│w buzz marketingu, mog─ů te┼╝ prowadzi─ç je jednocze┼Ťnie.
  • Evengelist marketing ÔÇô doprowadzenie do tak du┼╝ego przywi─ůzania do marki/idei/produktu, ┼╝e konsument sam z siebie staje si─Ö jego ÔÇ×ewangelist─ůÔÇŁ – przekonuje innych i ÔÇ×nawracaÔÇŁ, by zainteresowali si─Ö ni─ů.
  • Community marketing ÔÇö marketing spo┼éeczno┼Ťciowy ÔÇö prowadzony w ramach wyspecjalizowanych ÔÇ×spo┼éeczno┼ŤciÔÇŁ internetowych, np. na forach tematycznych.
  • Cause marketing ÔÇô w tym przypadku marka poprawia/ociepla/umacnia sw├│j wizerunek, poprzez wspieranie przekona┼ä czy pogl─ůd├│w grupy docelowej lub jej cz─Ö┼Ťci.
  • Marketing wirusowy ÔÇô viralem mo┼╝e sta─ç si─Ö zar├│wno przekaz marketingu szeptanego, jak i dowolny inny. Mo┼╝e by─ç od pocz─ůtku przemy┼Ťlany jako wirusowy (co nie jest ┼éatwe), a mo┼╝e zosta─ç nim samoistnie. W ka┼╝dym przypadku b─Ödzie to taki przekaz reklamowy, kt├│ry rozprzestrzenia si─Ö wirusowo, czyli jest masowo przesy┼éany i udost─Öpniany przez u┼╝ytkownik├│w, nie tylko przez autora/agencj─Ö.

Jak wida─ç, marketing szeptany ma r├│┼╝ne oblicza i mo┼╝e r├│wnie dobrze by─ç skupiony na szerokiej spo┼éeczno┼Ťci, co na niszowej grupie odbiorc├│w.

Marketing szeptany w SEO

Wykorzystanie marketingu szeptanego do podniesienia pozycji witryny mo┼╝na rozpatrywa─ç na kilka sposob├│w. Najpowszechniejszym jest pozyskiwanie link├│w z for├│w internetowych, czyli tzw. szeptanka. W zale┼╝no┼Ťci od jego rodzaju (zamkni─Öte, otwarte, specjalistyczne i wymagaj─ůce autoryzacji) linki mog─ů by─ç mniej lub bardziej warto┼Ťciowe, a tak┼╝e ┼éatwe lub trudne do pozyskania. Pozyskanie link├│w z niekt├│rych for├│w moderowanych graniczy wr─Öcz z niemo┼╝liwo┼Ťci─ů, podczas gdy na innych jest to stosunkowo proste do przeprowadzenia przez agencj─Ö SEO. O ile nie ma wi─Ökszego sensu budowanie profilu linkowego wy┼é─ůcznie przez pryzmat marketingu szeptanego, to linki z for├│w internetowych stanowi─ů jego po┼╝─ůdane uzupe┼énienie i nadaj─ů mu naturalno┼Ťci poprzez dywersyfikacj─Ö odno┼Ťnik├│w.

Inne dzia┼éania marketingu szeptanego r├│wnie┼╝ mog─ů przek┼éada─ç si─Ö na profil linkowy. Warto┼Ťciowe opinie trendsetter├│w, wpisy blogowe influencer├│w, testy produktowe, informacje o zaanga┼╝owaniu si─Ö w akcje spo┼éeczne mog─ů by─ç czytane przez u┼╝ytkownik├│w faktycznie zainteresowanych danym produktem, opiniami o nim czy jego mo┼╝liwo┼Ťciami. Jako udost─Öpnienia mog─ů pojawia─ç si─Ö w wielu miejscach blogosfery i internetu. R├│wnie┼╝ aktywno┼Ť─ç czytelnik├│w, np. jako komentarze pod wpisem blogowym z recenzj─Ö produktu, ma pozytywny wp┼éyw na ocen─Ö warto┼Ťci linku przez roboty Google. Tak┼╝e przej┼Ťcia internaut├│w do witryny, czyli generowanie ruchu przez linki z buzz marketingu, podnosi jej warto┼Ť─ç mierzon─ů wska┼║nikami SEO, a tak┼╝e mo┼╝e w realny spos├│b przerodzi─ç si─Ö w sprzeda┼╝ czy zainteresowanie mark─ů.

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Hubert Wołoszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysi─ůcleciu, pami─Öta wi─Öc ┼Ťwiat bez Internetu, za kt├│rym czasem wzdycha z nostalgi─ů. Pracowa┼é w r├│┼╝nych bran┼╝ach, od Analizy finansowej po Zak┼éadanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje si─Ö zabaw─ů s┼éowami, a od kilku wsp├│┼épracuje z Webrange. Wolny czas najch─Ötniej sp─Ödza w ogrodzie, majsterkuj─ůc, czytaj─ůc ksi─ů┼╝ki lub ogl─ůdaj─ůc seriale.

Podobne artykuły

Marketing plac├│wek medycznych w Internecie

Spis tre┼Ťci Odpowiednio prowadzone dzia┼éania marketingowe s─ů kluczowe w przypadku wi─Ökszo┼Ťci dzia┼éalno┼Ťci i medycyna nie jest tu wyj─ůtkiem. Za ich pomoc─ů mo┼╝na z ┼éatwo┼Ťci─ů pozyska─ç nowych klient├│w, jednak warto pami─Öta─ç, ┼╝e i w tym przypadku nale┼╝y zna─ç obowi─ůzuj─ůce przepisy, kt├│re reguluj─ů to, w jaki spos├│b mo┼╝na promowa─ç us┼éugi plac├│wek medycznych. Sprawd┼║, co mo┼╝na i czego […]

Czytaj wi─Öcej

Ogłoszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj─ůce wdro┼╝enie systemu zarz─ůdzania bezpiecze┼ästwem informacji zgodnie z obowi─ůzkami prawnymi oraz norm─ů ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w┬á ramach projektu ÔÇ×Popytowy System Innowacji ÔÇô rozw├│j M┼ÜP w regionie ┼Ťwi─Ötokrzyskim poprzez profesjonalne us┼éugi doradczeÔÇŁ w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew├│dztwa ┼Üwi─Ötokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj─ůcy: […]

Czytaj wi─Öcej

Zarz─ůdzanie reputacj─ů w Internecie – jak dba─ç o dobre imi─Ö w sieci?

Spis tre┼Ťci Jeszcze kilkadziesi─ůt lat temu, gdy produkt lub us┼éuga nie spe┼énia┼éy oczekiwa┼ä klienta, ten m├│g┼é poskar┼╝y─ç si─Ö rodzinie lub s─ůsiadowi. Je┼Ťli by┼é mocno wkurzony, m├│g┼é co najwy┼╝ej wpisa─ç si─Ö do ksi─Ögi skarg i za┼╝ale┼ä, kt├│rej w─ůtpliwa skuteczno┼Ť─ç przywodzi na my┼Ťl scen─Ö z szatni w kultowym filmie ÔÇťMi┼ŤÔÇŁ. ÔÇťNie mamy pa┼äskiego p┼éaszcza i co nam […]

Czytaj wi─Öcej