Co to jest Marketing szeptany - definicja

Marketing szeptany, czyli informacje o firmie/produkcie, przekazywane w formie dyskusji czy też rekomendacji

Marketing szeptany funkcjonuje pod różnymi nazwami. Buzz marketing, whisper marketing, word of mouth marketing, a w polskim nazewnictwie jako marketing plotki, marketing rekomendacji czy też po prostu szeptanka.

Obecnie buzz marketing używany jest przede wszystkim w internecie, jednak w rzeczywistości jest to jedna z najbardziej pierwotnych form marketingu – opierająca się o przekazywanie opinii przez użytkowników rzeczywistych do użytkowników potencjalnych. Założeniem marketingu szeptanego nie jest bezpośrednie nakłanianie do zakupu danego produktu czy też skorzystania z usług firmy. Skupia się on na przekazywaniu informacji o nich, zwracaniu uwagi na mocne strony, przewagę konkurencyjną, atrakcyjne wyróżniki (cena, jakość, gwarancja, dostępność itd.), możliwe zastosowania. Celem marketingu rekomendacji jest często wpływanie na decyzję zakupową, jednak nie powinien on mieć formy jednoznacznej reklamy, a zachować pozory neutralności. Nie zawsze jest to możliwe, bo w buzz marketing angażują się nie tylko osoby postronne, ale także same marki.

Formy marketingu szeptanego

W zależności od budżetu, celu, specyfiki produktu czy grupy docelowej marketing szeptany może mieć różne formy. Dodajmy, że ich definicje mogą być dość płynne i przenikać się wzajemnie. Jednak do najczęściej wyróżnianych zaliczymy:

  • influencer marketing – uważany czasem za formę marketingu szeptanego, a czasem za odrębną gałąź – w którym do przekazywania opinii wykorzystywani są influencerzy. Mogą to być zarówno osoby bardzo rozpoznawalne w sieci, jak i skupione na niszowych zagadnieniach (mikro influencerzy).
  • Product seeding – mowa o nim, gdy wspomnianym wyżej influencerom (lub innym rozpoznawalnym osobom) udostępniamy produkty, które są przez nich testowane, omawiane, recenzowane.
  • Trendsetting – działania powiązane z dwoma wcześniejszymi, zwykle angażujące osoby bardzo rozpoznawalne w grupie docelowej. Mają na celu rozpoczęcie mody (trendu) na dany produkt/markę.
  • Brand blogging – prowadzenie blogów na temat produktu marki, w które zaangażowane są mogą być osoby z poprzednio wymienionych rodzajów buzz marketingu, mogą też prowadzić je jednocześnie.
  • Evengelist marketing – doprowadzenie do tak dużego przywiązania do marki/idei/produktu, że konsument sam z siebie staje się jego „ewangelistą” – przekonuje innych i „nawraca”, by zainteresowali się nią.
  • Community marketing — marketing społecznościowy — prowadzony w ramach wyspecjalizowanych „społeczności” internetowych, np. na forach tematycznych.
  • Cause marketing – w tym przypadku marka poprawia/ociepla/umacnia swój wizerunek, poprzez wspieranie przekonań czy poglądów grupy docelowej lub jej części.
  • Marketing wirusowy – viralem może stać się zarówno przekaz marketingu szeptanego, jak i dowolny inny. Może być od początku przemyślany jako wirusowy (co nie jest łatwe), a może zostać nim samoistnie. W każdym przypadku będzie to taki przekaz reklamowy, który rozprzestrzenia się wirusowo, czyli jest masowo przesyłany i udostępniany przez użytkowników, nie tylko przez autora/agencję.

Jak widać, marketing szeptany ma różne oblicza i może równie dobrze być skupiony na szerokiej społeczności, co na niszowej grupie odbiorców.

Marketing szeptany w SEO

Wykorzystanie marketingu szeptanego do podniesienia pozycji witryny można rozpatrywać na kilka sposobów. Najpowszechniejszym jest pozyskiwanie linków z forów internetowych, czyli tzw. szeptanka. W zależności od jego rodzaju (zamknięte, otwarte, specjalistyczne i wymagające autoryzacji) linki mogą być mniej lub bardziej wartościowe, a także łatwe lub trudne do pozyskania. Pozyskanie linków z niektórych forów moderowanych graniczy wręcz z niemożliwością, podczas gdy na innych jest to stosunkowo proste do przeprowadzenia przez agencję SEO. O ile nie ma większego sensu budowanie profilu linkowego wyłącznie przez pryzmat marketingu szeptanego, to linki z forów internetowych stanowią jego pożądane uzupełnienie i nadają mu naturalności poprzez dywersyfikację odnośników.

Inne działania marketingu szeptanego również mogą przekładać się na profil linkowy. Wartościowe opinie trendsetterów, wpisy blogowe influencerów, testy produktowe, informacje o zaangażowaniu się w akcje społeczne mogą być czytane przez użytkowników faktycznie zainteresowanych danym produktem, opiniami o nim czy jego możliwościami. Jako udostępnienia mogą pojawiać się w wielu miejscach blogosfery i internetu. Również aktywność czytelników, np. jako komentarze pod wpisem blogowym z recenzję produktu, ma pozytywny wpływ na ocenę wartości linku przez roboty Google. Także przejścia internautów do witryny, czyli generowanie ruchu przez linki z buzz marketingu, podnosi jej wartość mierzoną wskaźnikami SEO, a także może w realny sposób przerodzić się w sprzedaż czy zainteresowanie marką.

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Hubert Wołoszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Webrange. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Podobne artykuły

Linkowanie wewnętrzne w SEO

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotnym, choć zdarza się, że niedocenianym elementem strategii pozycjonowania. Linki wewnętrzne wpływają na pozycję fraz kluczowych – są bowiem jednym z czynników rankingowych Google.  Z artykułu dowiesz się czym, są linki wewnętrzne, gdzie możesz umieścić je na Swojej stronie internetowej i jak poprawnie wdrażać linkowanie wewnętrzne. Spis treści Linki wewnętrzne i […]

Czytaj więcej

Reklama może uratować Cię przed kryzysem

Spis treści Kryzys. To słowo słyszymy ciągle. Od kontrahentów, przyjaciół, znajomych. Jest już z nami. Naturalną reakcją na sytuacje kryzysowe, możliwość redukcji przychodów i utraty płynności jest chęć szukania oszczędności. Stąd też nie dziwi, że wiele firm decyduje się ciąć wydatki między innymi na budżety reklamowe. Jednak w naturze przedsiębiorców jest nie tylko rozpoznawanie zagrożeń, […]

Czytaj więcej

Marketing placówek weterynaryjnych

Spis treści Reklamowanie placówek weterynaryjnych to temat będący przedmiotem sporów i dyskusji. Podobnie jak prawnicy, tak i lekarze weterynarii należą do grupy zawodów zaufania publicznego, a „pieczę” nad nimi sprawują odpowiednie samorządy zawodowe, odpowiedzialne za ustalenie zasad wykonywania zawodu. W niniejszym artykule przedstawimy aktualny stan prawny dotyczący marketingu placówek weterynaryjnych oraz podpowiemy, jak w sposób, […]

Czytaj więcej