Co to jest Google News - definicja

Google News to agregator najnowszych wiadomości z serwisów informacyjnych.

Google News to agregator wiadomości z internetowych serwisów informacyjnych. Słowo „agregacja” oznacza konsolidowanie, łącznie wiadomości płynących z przeróżnych miejsc. Na chwilę obecną Google News dostępne jest w połowie krajów świata i w kilkudziesięciu językach.

Wiadomości Google wyświetlane są jako artykuły dostępne z poziomu wyników organicznych (czyli po wpisaniu danego słowa kluczowego) u góry strony oraz w zakładce wiadomości. Dodatkowo są one wyświetlane na dedykowanej stronie https://news.google.com/ oraz w aplikacjach na Androida i iOS.

Dlaczego warto korzystać z Google News?

Najważniejszą zaletą dla użytkowników wydaje się być błyskawiczne dostarczanie wiadomości płynących z setek czy nawet tysięcy źródeł (o ile posługujemy się również językiem angielskim). Są to wiadomości zróżnicowane, dopasowane do naszych zainteresowań. Światowe, krajowe i lokalne, sportowe, biznesowe,czy naukowe lub nastawione głównie na rozrywkę albo wręcz plotki.
Google News to również właściwie gwarancja, że nie przeoczymy jakiegoś prawdziwie „gorącego” tematu, który w szumie informacyjnym mógłby nam umknąć.
Atutem jest też możliwość błyskawicznego zapoznawania się z najnowszymi wiadomościami. W określonych przypadkach możliwa jest też publikacja artykułów starszych, ale nawiązujących do aktualnej sytuacji społecznej, gospodarczej, politycznej, pogodowej itd.

Wady Google News

O ile z punktu widzenia użytkowników Wiadomości Google mają raczej tylko zalety, to zgoła inaczej jest w przypadku serwisów informacyjnych. GN pobiera często najbardziej wartościową część artykułów (oraz zdjęcia) i dostarcza je odbiorcom. Ci zaś poprzestają na przeczytaniu skrótowej informacji, nie przechodząc na stronę jej autora. To zaś z przyczyn oczywistych odbija się niekorzystnie na wydawcach, którzy tracą zarówno czytelników jak i wpływy z reklam.
Rozwiązaniem wydaje się być wprowadzenie przepisów prawnych, nakazujących Google dzielenie się zyskami z reklam z autorami treści, czyli portalami wydawniczymi. Spotyka się to jednak z bardzo dużym oporem serwisu. Casusem jest sytuacja, jaka wynikła w 2014 roku w Hiszpanii. Wprowadzone wtedy przepisy nakazywały wnoszenie opłaty licencyjnej nie tylko za publikowanie całości artykułów, ale również ich fragmentów, a nawet nagłówków. Odpowiedzią Google było wyłącznie usługi Google News na terenie Hiszpanii. W 2019 roku podobna sytuacja zaistniała we Francji. Wdrożono tam dyrektywę UE ds. prawa autorskiego, w wyniku czego Google News zaprzestało wyświetlania na terenie tego kraju fragmentów wiadomości, poprzestając jedynie na bezpłatnych nagłówkach. Dyrektywa UE powinna być wdrożona na terenie Unii w 2021 roku, ciężko jednak stwierdzić, czy faktycznie to się uda i czy Google zostanie zmuszone do wypłaty rekompensat dla wydawców i autorów za korzystanie z treści artykułów, czy też nałoży ograniczenia i blokady w korzystaniu z nich.

Google News – wytyczne dla wydawców

Założeniem Google News jest także wartościowość publikowanych informacji. Agregator nie zbiera „niusów” ze wszystkich portali, a wyłącznie od dołączonych do programu wydawców. Są oni weryfikowani, muszą spełniać szereg wytycznych technicznych dotyczących strony i merytorycznych – w kwestii artykułów.
Do głównych z nich należy posiadanie certyfikatu SSL, statyczne adresy URL artykułów, podanie daty ich publikacji i modyfikacji, kategorie tematyczne na stronie, stopka redakcyjna. Jeśli chodzi o wytyczne dotyczące artykułów to muszą one być publikowane regularnie (optymalnie kilka wpisów dziennie), muszą być też unikalne, podpisane przez autora, zgodne z wytycznymi dotyczącymi Polityki Treści (np. nawoływanie do nienawiści, dyskryminacji, przemocy, naruszenie własności intelektualnej, sprzeczność z nauką lub medycyną, treści wulgarne), poprawne gramatycznie i stylistycznie.

Google News w pozycjonowaniu

Skuteczne dodanie serwisu do Google News może być wykorzystanie w pozycjonowaniu i pozyskiwaniu ruchu na stronę, nie jest to jednak rzecz łatwa. Usługa zdominowana jest przez dużych graczy, przynajmniej jeśli chodzi o najważniejsze informacje polityczne, gospodarcze czy społeczne. Można pokusić się jednak o przygotowanie odpowiedniego kanału dotyczącego wąskiej branży, w której specjalizuje się firma/sklep. W takim przypadku, o ile faktycznie jest możliwość dostarczania dużej ilości nowości i aktualności, mamy sporą szansę na wykorzystanie potencjału sprzedażowego i wizerunkowego obecności w Google News.

Zgłoszenia do Google News można dokonać na stronie https://publishercenter.google.com/

 

 

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Hubert Wołoszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Webrange. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Podobne artykuły

Linkowanie wewnętrzne w SEO

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotnym, choć zdarza się, że niedocenianym elementem strategii pozycjonowania. Linki wewnętrzne wpływają na pozycję fraz kluczowych – są bowiem jednym z czynników rankingowych Google.  Z artykułu dowiesz się czym, są linki wewnętrzne, gdzie możesz umieścić je na Swojej stronie internetowej i jak poprawnie wdrażać linkowanie wewnętrzne. Spis treści Linki wewnętrzne i […]

Czytaj więcej

Reklama może uratować Cię przed kryzysem

Spis treści Kryzys. To słowo słyszymy ciągle. Od kontrahentów, przyjaciół, znajomych. Jest już z nami. Naturalną reakcją na sytuacje kryzysowe, możliwość redukcji przychodów i utraty płynności jest chęć szukania oszczędności. Stąd też nie dziwi, że wiele firm decyduje się ciąć wydatki między innymi na budżety reklamowe. Jednak w naturze przedsiębiorców jest nie tylko rozpoznawanie zagrożeń, […]

Czytaj więcej

Marketing placówek weterynaryjnych

Spis treści Reklamowanie placówek weterynaryjnych to temat będący przedmiotem sporów i dyskusji. Podobnie jak prawnicy, tak i lekarze weterynarii należą do grupy zawodów zaufania publicznego, a „pieczę” nad nimi sprawują odpowiednie samorządy zawodowe, odpowiedzialne za ustalenie zasad wykonywania zawodu. W niniejszym artykule przedstawimy aktualny stan prawny dotyczący marketingu placówek weterynaryjnych oraz podpowiemy, jak w sposób, […]

Czytaj więcej