Co to jest Google News - definicja

Google News to agregator najnowszych wiadomości z serwisów informacyjnych.

Google News to agregator wiadomości z internetowych serwisów informacyjnych. Słowo „agregacja” oznacza konsolidowanie, łącznie wiadomości płynących z przeróżnych miejsc. Na chwilę obecną Google News dostępne jest w połowie krajów świata i w kilkudziesięciu językach.

Wiadomości Google wyświetlane są jako artykuły dostępne z poziomu wyników organicznych (czyli po wpisaniu danego słowa kluczowego) u góry strony oraz w zakładce wiadomości. Dodatkowo są one wyświetlane na dedykowanej stronie https://news.google.com/ oraz w aplikacjach na Androida i iOS.

Dlaczego warto korzystać z Google News?

Najważniejszą zaletą dla użytkowników wydaje się być błyskawiczne dostarczanie wiadomości płynących z setek czy nawet tysięcy źródeł (o ile posługujemy się również językiem angielskim). Są to wiadomości zróżnicowane, dopasowane do naszych zainteresowań. Światowe, krajowe i lokalne, sportowe, biznesowe,czy naukowe lub nastawione głównie na rozrywkę albo wręcz plotki.
Google News to również właściwie gwarancja, że nie przeoczymy jakiegoś prawdziwie „gorącego” tematu, który w szumie informacyjnym mógłby nam umknąć.
Atutem jest też możliwość błyskawicznego zapoznawania się z najnowszymi wiadomościami. W określonych przypadkach możliwa jest też publikacja artykułów starszych, ale nawiązujących do aktualnej sytuacji społecznej, gospodarczej, politycznej, pogodowej itd.

Wady Google News

O ile z punktu widzenia użytkowników Wiadomości Google mają raczej tylko zalety, to zgoła inaczej jest w przypadku serwisów informacyjnych. GN pobiera często najbardziej wartościową część artykułów (oraz zdjęcia) i dostarcza je odbiorcom. Ci zaś poprzestają na przeczytaniu skrótowej informacji, nie przechodząc na stronę jej autora. To zaś z przyczyn oczywistych odbija się niekorzystnie na wydawcach, którzy tracą zarówno czytelników jak i wpływy z reklam.
Rozwiązaniem wydaje się być wprowadzenie przepisów prawnych, nakazujących Google dzielenie się zyskami z reklam z autorami treści, czyli portalami wydawniczymi. Spotyka się to jednak z bardzo dużym oporem serwisu. Casusem jest sytuacja, jaka wynikła w 2014 roku w Hiszpanii. Wprowadzone wtedy przepisy nakazywały wnoszenie opłaty licencyjnej nie tylko za publikowanie całości artykułów, ale również ich fragmentów, a nawet nagłówków. Odpowiedzią Google było wyłącznie usługi Google News na terenie Hiszpanii. W 2019 roku podobna sytuacja zaistniała we Francji. Wdrożono tam dyrektywę UE ds. prawa autorskiego, w wyniku czego Google News zaprzestało wyświetlania na terenie tego kraju fragmentów wiadomości, poprzestając jedynie na bezpłatnych nagłówkach. Dyrektywa UE powinna być wdrożona na terenie Unii w 2021 roku, ciężko jednak stwierdzić, czy faktycznie to się uda i czy Google zostanie zmuszone do wypłaty rekompensat dla wydawców i autorów za korzystanie z treści artykułów, czy też nałoży ograniczenia i blokady w korzystaniu z nich.

Google News – wytyczne dla wydawców

Założeniem Google News jest także wartościowość publikowanych informacji. Agregator nie zbiera „niusów” ze wszystkich portali, a wyłącznie od dołączonych do programu wydawców. Są oni weryfikowani, muszą spełniać szereg wytycznych technicznych dotyczących strony i merytorycznych – w kwestii artykułów.
Do głównych z nich należy posiadanie certyfikatu SSL, statyczne adresy URL artykułów, podanie daty ich publikacji i modyfikacji, kategorie tematyczne na stronie, stopka redakcyjna. Jeśli chodzi o wytyczne dotyczące artykułów to muszą one być publikowane regularnie (optymalnie kilka wpisów dziennie), muszą być też unikalne, podpisane przez autora, zgodne z wytycznymi dotyczącymi Polityki Treści (np. nawoływanie do nienawiści, dyskryminacji, przemocy, naruszenie własności intelektualnej, sprzeczność z nauką lub medycyną, treści wulgarne), poprawne gramatycznie i stylistycznie.

Google News w pozycjonowaniu

Skuteczne dodanie serwisu do Google News może być wykorzystanie w pozycjonowaniu i pozyskiwaniu ruchu na stronę, nie jest to jednak rzecz łatwa. Usługa zdominowana jest przez dużych graczy, przynajmniej jeśli chodzi o najważniejsze informacje polityczne, gospodarcze czy społeczne. Można pokusić się jednak o przygotowanie odpowiedniego kanału dotyczącego wąskiej branży, w której specjalizuje się firma/sklep. W takim przypadku, o ile faktycznie jest możliwość dostarczania dużej ilości nowości i aktualności, mamy sporą szansę na wykorzystanie potencjału sprzedażowego i wizerunkowego obecności w Google News.

Zgłoszenia do Google News można dokonać na stronie https://publishercenter.google.com/

 

 

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Content Manager

Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Webrange. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Jesteśmy dumni ze zrobienia kolejnego kroku na ścieżce rozwoju Agencji. Jest to uzyskanie statusu Pracodawcy DIMAQ, potwierdzającego kompetencje naszego zespołu, za którymi idzie wysoka jakość usług, jakie świadczymy Klientom i Partnerom. Co to jest DIMAQ? DIMAQ, czyli Digital Marketing Qualification, jest międzynarodowym standardem kwalifikacji marketingu cyfrowego. Certyfikacja obejmuje 12 dziedzin marketingu cyfrowego i jest potwierdzeniem […]
Jeszcze do niedawna Klienci i Partnerzy znali nas jako Webrange. Obecnie jesteśmy RANGE – nazwa, chociaż podobna, to jednak dużo więcej znaczy i lepiej nas opisuje. Zapraszamy na krótką podróż po rebrandingu, gdzie opowiemy Wam co, jak i dlaczego zrobiliśmy. 3… Rok 2008 przyniósł ze sobą kilka kamieni milowych. Barack Obama został prezydentem USA, przez świat […]
Rozpisanie przetargu na działania marketingowe w Internecie wydaje się raczej proste – formułujemy swoje oczekiwania, publikujemy je w odpowiednim miejscu, czekamy na oferty i wybieramy najlepszą. Jeżeli jednak choć raz rzeczywiście zajmowałeś się stworzeniem zamówienia publicznego, to wiesz, że sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Otrzymujesz mnóstwo ofert kompletnie rozmijających się z twoim budżetem […]