Co to jest Filtr algorytmiczny - definicja

Filtr algorytmiczny to kara nakładana automatycznie na witrynę przez algorytmy Google.

Filtr algorytmiczny to nic innego, jak nałożenie przez Google kary na witrynę za jej (lub jej podstron) niezgodność z algorytmami wyszukiwarki. Te, jak wiadomo, zawierają w sobie czynniki rankingowe, które wpływają na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo Google publikuje wskazówki dla webmasterów, zawierające wytyczne co do budowania stron przyjaznych Google, działań pożądanych i niedozwolonych. W przypadku rozbieżności między zaleceniami/wymogami a stanem rzeczywistym pojawia się możliwość nałożenia na stronę filtra Google. Filtr ręczny nakładany jest przez pracowników serwisu, zaś filtr algorytmiczny bezpośrednio przez algorytm, bez udziału czynnika ludzkiego.

Jak rozpoznać filtr algorytmiczny?

Niestety, nałożenie na witrynę filtra nie jest w sposób jednoznaczny komunikowane przez wyszukiwarkę. Można jednak zaobserwować jego skutki – będzie to spadek pozycji w SERPach na słowa kluczowe, zwłaszcza te, które mają najwyższe lokaty. Spadek zazwyczaj jest na tyle widoczny i gwałtowny, że nie sposób posądzić o jego powód np. działań konkurencji.

Działania po nałożeniu filtra algorytmicznego

Jeśli podejrzewamy, że za spadkiem pozycji kryje się filtr algorytmiczny, konieczne jest przeanalizowanie każdej frazy, której on dotknął i próba zidentyfikowania powodów, jakie za tym stoją. Przyczynami filtra mogą być np. błędy w pozycjonowaniu, zwłaszcza źle prowadzona strategia link buildingu. Upychanie słów kluczowych (keyword stuffing), odnośniki ze słabych stron, zbyt jednolite anchory i linkowane podstrony, strata linków z zapleczy etc.
Po wychwyceniu błędów konieczne może być wprowadzenie zmian w strategii linkowania, włącznie z usunięciem lub zrzeczeniem się (disavow) części linków prowadzących do strony, pozyskaniem linków zewnętrznych wysokiej jakości, rozbudowa contentu na podstronach produktowych, firmowych, blogu, poprawa linkowania wewnętrznego. Jednym słowem wdrożenie działań pozostających w zgodzie z wytycznymi algorytmów Google. Zarówno audyt i rozpoznanie przyczyn oraz następnie wdrożenie działań są czaso- i kosztochłonne, więc i „wyjście z filtra” może trwać kilka dni, tygodni lub miesięcy. Zdarza się też, że łatwiej i taniej jest postawić nową witrynę, niż walczyć o wyjście z filtra starej.

Rekalkulacja wyników jako filtr algorytmiczny

Wprowadzanie przez Google zmian w czynnikach rankingowych również może być przyczyną nałożenia swego rodzaju filtra algorytmicznego – a tak naprawdę przeliczenia (rekalkulacji) pozycji w nowych uwarunkowaniach. W takim przypadku może dotknąć to nawet witryn, które do tej pory prowadziły działania SEO zgodne z wytycznymi, chociaż częściej chyba takich, które „balansowały” na granicy poprawności.

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Hubert Wołoszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Webrange. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Podobne artykuły

Linkowanie wewnętrzne w SEO

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotnym, choć zdarza się, że niedocenianym elementem strategii pozycjonowania. Linki wewnętrzne wpływają na pozycję fraz kluczowych – są bowiem jednym z czynników rankingowych Google.  Z artykułu dowiesz się czym, są linki wewnętrzne, gdzie możesz umieścić je na Swojej stronie internetowej i jak poprawnie wdrażać linkowanie wewnętrzne. Spis treści Linki wewnętrzne i […]

Czytaj więcej

Reklama może uratować Cię przed kryzysem

Spis treści Kryzys. To słowo słyszymy ciągle. Od kontrahentów, przyjaciół, znajomych. Jest już z nami. Naturalną reakcją na sytuacje kryzysowe, możliwość redukcji przychodów i utraty płynności jest chęć szukania oszczędności. Stąd też nie dziwi, że wiele firm decyduje się ciąć wydatki między innymi na budżety reklamowe. Jednak w naturze przedsiębiorców jest nie tylko rozpoznawanie zagrożeń, […]

Czytaj więcej

Marketing placówek weterynaryjnych

Spis treści Reklamowanie placówek weterynaryjnych to temat będący przedmiotem sporów i dyskusji. Podobnie jak prawnicy, tak i lekarze weterynarii należą do grupy zawodów zaufania publicznego, a „pieczę” nad nimi sprawują odpowiednie samorządy zawodowe, odpowiedzialne za ustalenie zasad wykonywania zawodu. W niniejszym artykule przedstawimy aktualny stan prawny dotyczący marketingu placówek weterynaryjnych oraz podpowiemy, jak w sposób, […]

Czytaj więcej