Co to jest Filtr algorytmiczny - definicja

Filtr algorytmiczny to kara nakładana automatycznie na witrynę przez algorytmy Google.

Filtr algorytmiczny to nic innego, jak nałożenie przez Google kary na witrynę za jej (lub jej podstron) niezgodność z algorytmami wyszukiwarki. Te, jak wiadomo, zawierają w sobie czynniki rankingowe, które wpływają na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo Google publikuje wskazówki dla webmasterów, zawierające wytyczne co do budowania stron przyjaznych Google, działań pożądanych i niedozwolonych. W przypadku rozbieżności między zaleceniami/wymogami a stanem rzeczywistym pojawia się możliwość nałożenia na stronę filtra Google. Filtr ręczny nakładany jest przez pracowników serwisu, zaś filtr algorytmiczny bezpośrednio przez algorytm, bez udziału czynnika ludzkiego.

Jak rozpoznać filtr algorytmiczny?

Niestety, nałożenie na witrynę filtra nie jest w sposób jednoznaczny komunikowane przez wyszukiwarkę. Można jednak zaobserwować jego skutki – będzie to spadek pozycji w SERPach na słowa kluczowe, zwłaszcza te, które mają najwyższe lokaty. Spadek zazwyczaj jest na tyle widoczny i gwałtowny, że nie sposób posądzić o jego powód np. działań konkurencji.

Działania po nałożeniu filtra algorytmicznego

Jeśli podejrzewamy, że za spadkiem pozycji kryje się filtr algorytmiczny, konieczne jest przeanalizowanie każdej frazy, której on dotknął i próba zidentyfikowania powodów, jakie za tym stoją. Przyczynami filtra mogą być np. błędy w pozycjonowaniu, zwłaszcza źle prowadzona strategia link buildingu. Upychanie słów kluczowych (keyword stuffing), odnośniki ze słabych stron, zbyt jednolite anchory i linkowane podstrony, strata linków z zapleczy etc.
Po wychwyceniu błędów konieczne może być wprowadzenie zmian w strategii linkowania, włącznie z usunięciem lub zrzeczeniem się (disavow) części linków prowadzących do strony, pozyskaniem linków zewnętrznych wysokiej jakości, rozbudowa contentu na podstronach produktowych, firmowych, blogu, poprawa linkowania wewnętrznego. Jednym słowem wdrożenie działań pozostających w zgodzie z wytycznymi algorytmów Google. Zarówno audyt i rozpoznanie przyczyn oraz następnie wdrożenie działań są czaso- i kosztochłonne, więc i „wyjście z filtra” może trwać kilka dni, tygodni lub miesięcy. Zdarza się też, że łatwiej i taniej jest postawić nową witrynę, niż walczyć o wyjście z filtra starej.

Rekalkulacja wyników jako filtr algorytmiczny

Wprowadzanie przez Google zmian w czynnikach rankingowych również może być przyczyną nałożenia swego rodzaju filtra algorytmicznego – a tak naprawdę przeliczenia (rekalkulacji) pozycji w nowych uwarunkowaniach. W takim przypadku może dotknąć to nawet witryn, które do tej pory prowadziły działania SEO zgodne z wytycznymi, chociaż częściej chyba takich, które „balansowały” na granicy poprawności.

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Hubert Wołoszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Webrange. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Podobne artykuły

Marketing placówek medycznych w Internecie

Spis treści Odpowiednio prowadzone działania marketingowe są kluczowe w przypadku większości działalności i medycyna nie jest tu wyjątkiem. Za ich pomocą można z łatwością pozyskać nowych klientów, jednak warto pamiętać, że i w tym przypadku należy znać obowiązujące przepisy, które regulują to, w jaki sposób można promować usługi placówek medycznych. Sprawdź, co można i czego […]

Czytaj więcej

Ogłoszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagające wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodnie z obowiązkami prawnymi oraz normą ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w  ramach projektu „Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w regionie świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiający: […]

Czytaj więcej

Zarządzanie reputacją w Internecie – jak dbać o dobre imię w sieci?

Spis treści Jeszcze kilkadziesiąt lat temu, gdy produkt lub usługa nie spełniały oczekiwań klienta, ten mógł poskarżyć się rodzinie lub sąsiadowi. Jeśli był mocno wkurzony, mógł co najwyżej wpisać się do księgi skarg i zażaleń, której wątpliwa skuteczność przywodzi na myśl scenę z szatni w kultowym filmie “Miś”. “Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam […]

Czytaj więcej