Co to jest Filtr algorytmiczny - definicja

Filtr algorytmiczny to kara nakładana automatycznie na witrynę przez algorytmy Google.

Filtr algorytmiczny to nic innego, jak nałożenie przez Google kary na witrynę za jej (lub jej podstron) niezgodność z algorytmami wyszukiwarki. Te, jak wiadomo, zawierają w sobie czynniki rankingowe, które wpływają na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo Google publikuje wskazówki dla webmasterów, zawierające wytyczne co do budowania stron przyjaznych Google, działań pożądanych i niedozwolonych. W przypadku rozbieżności między zaleceniami/wymogami a stanem rzeczywistym pojawia się możliwość nałożenia na stronę filtra Google. Filtr ręczny nakładany jest przez pracowników serwisu, zaś filtr algorytmiczny bezpośrednio przez algorytm, bez udziału czynnika ludzkiego.

Jak rozpoznać filtr algorytmiczny?

Niestety, nałożenie na witrynę filtra nie jest w sposób jednoznaczny komunikowane przez wyszukiwarkę. Można jednak zaobserwować jego skutki – będzie to spadek pozycji w SERPach na słowa kluczowe, zwłaszcza te, które mają najwyższe lokaty. Spadek zazwyczaj jest na tyle widoczny i gwałtowny, że nie sposób posądzić o jego powód np. działań konkurencji.

Działania po nałożeniu filtra algorytmicznego

Jeśli podejrzewamy, że za spadkiem pozycji kryje się filtr algorytmiczny, konieczne jest przeanalizowanie każdej frazy, której on dotknął i próba zidentyfikowania powodów, jakie za tym stoją. Przyczynami filtra mogą być np. błędy w pozycjonowaniu, zwłaszcza źle prowadzona strategia link buildingu. Upychanie słów kluczowych (keyword stuffing), odnośniki ze słabych stron, zbyt jednolite anchory i linkowane podstrony, strata linków z zapleczy etc.
Po wychwyceniu błędów konieczne może być wprowadzenie zmian w strategii linkowania, włącznie z usunięciem lub zrzeczeniem się (disavow) części linków prowadzących do strony, pozyskaniem linków zewnętrznych wysokiej jakości, rozbudowa contentu na podstronach produktowych, firmowych, blogu, poprawa linkowania wewnętrznego. Jednym słowem wdrożenie działań pozostających w zgodzie z wytycznymi algorytmów Google. Zarówno audyt i rozpoznanie przyczyn oraz następnie wdrożenie działań są czaso- i kosztochłonne, więc i „wyjście z filtra” może trwać kilka dni, tygodni lub miesięcy. Zdarza się też, że łatwiej i taniej jest postawić nową witrynę, niż walczyć o wyjście z filtra starej.

Rekalkulacja wyników jako filtr algorytmiczny

Wprowadzanie przez Google zmian w czynnikach rankingowych również może być przyczyną nałożenia swego rodzaju filtra algorytmicznego – a tak naprawdę przeliczenia (rekalkulacji) pozycji w nowych uwarunkowaniach. W takim przypadku może dotknąć to nawet witryn, które do tej pory prowadziły działania SEO zgodne z wytycznymi, chociaż częściej chyba takich, które „balansowały” na granicy poprawności.

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Content Manager

Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Webrange. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Jesteśmy dumni ze zrobienia kolejnego kroku na ścieżce rozwoju Agencji. Jest to uzyskanie statusu Pracodawcy DIMAQ, potwierdzającego kompetencje naszego zespołu, za którymi idzie wysoka jakość usług, jakie świadczymy Klientom i Partnerom. Co to jest DIMAQ? DIMAQ, czyli Digital Marketing Qualification, jest międzynarodowym standardem kwalifikacji marketingu cyfrowego. Certyfikacja obejmuje 12 dziedzin marketingu cyfrowego i jest potwierdzeniem […]
Jeszcze do niedawna Klienci i Partnerzy znali nas jako Webrange. Obecnie jesteśmy RANGE – nazwa, chociaż podobna, to jednak dużo więcej znaczy i lepiej nas opisuje. Zapraszamy na krótką podróż po rebrandingu, gdzie opowiemy Wam co, jak i dlaczego zrobiliśmy. 3… Rok 2008 przyniósł ze sobą kilka kamieni milowych. Barack Obama został prezydentem USA, przez świat […]
Rozpisanie przetargu na działania marketingowe w Internecie wydaje się raczej proste – formułujemy swoje oczekiwania, publikujemy je w odpowiednim miejscu, czekamy na oferty i wybieramy najlepszą. Jeżeli jednak choć raz rzeczywiście zajmowałeś się stworzeniem zamówienia publicznego, to wiesz, że sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Otrzymujesz mnóstwo ofert kompletnie rozmijających się z twoim budżetem […]