Co to jest Domena - definicja

Domena czyli nazwa identyfikująca stronę internetową.

Domena to nazwa służąca do identyfikacji danej strony w Internecie w formie przyjaznej dla internauty. Najczęściej pojęcia domena i adres strony są używane jako synonimy.
Nazwa domeny to ciąg znaków które odpowiadają adresowi IP strony – jest to element Domain Name System (DNS). Sposób kodowania adresów internetowych w formie wybranej nazwy (domena.pl) jest bardziej przyjazny użytkownikowi, niż używanie adresu IP, czyli ciągu liczb i kropek (62.289.61.52).

Nazwa domeny

Decyzja dotycząca nazwy domeny to jedna z pierwszych decyzji związanych z naszą stroną internetową. Jest to często nazwa firmy, organizacji, osoby lub ich skrócone wersje.
Najczęściej nazwa domeny mówi nam co znajdziemy na stronie internetowej. Nazwa sklep-online.pl oznacza, że najpewniej zobaczymy sklep (sklep-online.pl), działający w internecie (sklep-online.pl), a kierując się rozszerzeniem domeny (sklep-online.pl) wiemy, że strona jest skierowana do polskiego odbiorcy.
Nazwa domeny z rozszerzeniem to ciąg znaków, który po wpisaniu do paska adresu przeglądarki internetowej pozwala nam natychmiast przejść do żądanej strony.
Warto dodać, że nie istnieje w internecie więcej niż jeden adres domeny z takim samym rozszerzeniem (sklep-online.pl).
Rozszerzenie domeny określa często obszar terytorialny lub funkcjonalny organizacji:

  • lokalne – domena.waw.pl,
  • krajowe – domena.pl,
  • globalne – domena.com,
  • sponsorowane – domena.gov.pl,
  • funkcjonalne – domena.edu.

Możemy wykorzystywać również dwa rozszerzenia domeny, aby jeszcze bardziej zawęzić obszar funkcjonowania domeny. Na przykładzie domena.edu.pl dajemy użytkownikowi do zrozumienia, że działamy w obszarze edukacji na terytorium Polski.

Czy nazwa domeny wpływa na pozycjonowanie?

W 2012 roku Google wprowadził aktualizację algorytmów Exact Match Domain (EMD). Sprawiło to, że domeny zawierające w swojej nazwie słowo kluczowe (sklepobuwniczy.pl) ściśle dopasowane do fraz z obszaru działania (sklep obuwniczy) nie mają dużej przewagi w kolejności wyświetlania się w wyszukiwarce Google.
Aktualizacja EMD ukróciła wykorzystanie nazwy domeny jako głównego czynnika rankingowego. Oznacza to, że aktualnie dobrej jakości strony chcące wyświetlać się na pożądaną frazę niezwiązaną bezpośrednio z nazwą domeny – nie zostają w tyle ze względu na nazwę strony internetowej.

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Karolina Woźna

SEO Specialist

Lubię myśleć o SEO jak o puzlach, tylko przez dopasowanie wszystkich elementów w odpowiedni sposób osiągniemy zamierzone cele. W wolnym czasie jako typowy Milenials - gotuję roślinne potrawy i praktykuję jogę.

Jesteśmy dumni ze zrobienia kolejnego kroku na ścieżce rozwoju Agencji. Jest to uzyskanie statusu Pracodawcy DIMAQ, potwierdzającego kompetencje naszego zespołu, za którymi idzie wysoka jakość usług, jakie świadczymy Klientom i Partnerom. Co to jest DIMAQ? DIMAQ, czyli Digital Marketing Qualification, jest międzynarodowym standardem kwalifikacji marketingu cyfrowego. Certyfikacja obejmuje 12 dziedzin marketingu cyfrowego i jest potwierdzeniem […]
Jeszcze do niedawna Klienci i Partnerzy znali nas jako Webrange. Obecnie jesteśmy RANGE – nazwa, chociaż podobna, to jednak dużo więcej znaczy i lepiej nas opisuje. Zapraszamy na krótką podróż po rebrandingu, gdzie opowiemy Wam co, jak i dlaczego zrobiliśmy. 3… Rok 2008 przyniósł ze sobą kilka kamieni milowych. Barack Obama został prezydentem USA, przez świat […]
Rozpisanie przetargu na działania marketingowe w Internecie wydaje się raczej proste – formułujemy swoje oczekiwania, publikujemy je w odpowiednim miejscu, czekamy na oferty i wybieramy najlepszą. Jeżeli jednak choć raz rzeczywiście zajmowałeś się stworzeniem zamówienia publicznego, to wiesz, że sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Otrzymujesz mnóstwo ofert kompletnie rozmijających się z twoim budżetem […]