Jak rozkładają się kliknięcia internautów na pierwszej stronie wyników wyszukiwania

Jak rozkładają się kliknięcia użytkowników na pierwszej stronie wyników wyszukiwania? Jaki procent kliknięć przypada na daną stronę ze względu na jej pozycje?. O ile więcej uwagi użytkownik poświęca pierwszej stronie rezultatów w porównaniu ze stroną drugą? Jak często użytkownicy klikają na pozycję poniżej płatnych wyników wyszukiwania?

Sposób, w jaki internauci odbierają wyniki wyszukiwania jest często pojawiającym się tematem w kręgu specjalistów od marketingu w wyszukiwarkach i optymalizacji. Aby odpowiedzieć na te pytania, przeprowadzone zostały badania polegające na śledzeniu wzroku określonej grupy użytkowników.

Celem badania było uzyskanie informacji na temat sposobu, w jaki użytkownicy przeglądają linki do stron na stronie wyników wyszukiwania i co wpływa na decyzje o wyborze danej strony. Dzięki badaniom fachowcy od spraw marketingu w wyszukiwarkach zyskali pożyteczną i praktyczną wiedzę na temat norm Click Trough Ratio (stosunek liczby odsłon danego linku w wynikach wyszukiwania, do kliknięc w niego), normy te pozwalają im przewidzieć popularność ich strony.

Aby uchwycić zmiany jakie zachodzą u osób poddanych eksperymentowi, naukowcy wykorzystali kamerę CCD (charged couple device) urządzenie podobne do tych odczytujących kody kreskowe. Wszystkie widoczne dla oka zachowania takie jak: utkwienie gałki ocznej w jednym punkcie (eye fixation) oraz rozszerzenia i zwężania źrenicy. Eye fixation definiuje się jako stałe zapatrzenie trwające 200-300 milisekund. Reprezentuje ono zainteresowanie pewna częścią strony wyników wyszukiwania.
Zmianyw obrębie zwężania źrenicy lub jej średnicy wskazują, jak dużym zainteresowaniem cieszy się dana pozycja.
Ta zmienna jest szczególnie ważna ponieważ pomaga zinterpretować ukryte opinie użytkowników dotyczące powiązań ukazanych stron z wyszukiwanym tematem.

Doświadczenie było przeprowadzenie na Uniwerytecie Cornell przez Laure A. Granka, Thorsten Joachims
i Geri Cay. Zaprosili oni do eksperymentu studentów. Kazali im przeprowadzić wyszukiwanie informacji przy pomocy wyszukiwarki Google. Dotyczyły one 397 pytań / zagadnień z dziedziny filmu, podróży, muzyki
i polityki.

Wyniki tych badań były następujące:Procent kliknięć na poszczegółne pozycje na pierwszej stronie wyników wyszukiwania i czas spędzony na tych stronach

Jak można zauważyć na grafie powyżej, dwie pierwsze pozycje przykuły ponad połowę uwagi użytkowników pod względem uwagi poświęconej danej pozycji. Podczas gdy uwaga jest równo podzielona miedzy te dwie strony, różnica pojawia się dopiero w ilości kliknięć. Jest ona 4 krotnie większa na pierwszej pozycji. Po drugiej pozycji uwaga użytkownika spada gwałtownie. 6 i 10 pozycja na liście wyszukiwania otrzymują mniej więcej tyle samo uwagi. Trzeba tutaj dodać interesujący fakt,
że 7 pozycja na stronie wyników wyszukiwania oznacza się mniejszą ilością zainteresowania niż
pozycja 8 – mamy tutaj doczynienia z oddziaływaniem krawędzi strony. 7 pozycja w wynikach jest tuz poniżej brzegu ekranu, jest w rezultacie często pomijana w trakcie przesuwania strony do końca (podczas badań pozycja 7 była wybrana tylko raz).

Na grafie można również zobaczyć 11 pozycje na liście, która znajduje się na drugiej stronie wyników wyszukiwania. Przyciąga ona uwagę tylko 1% użytkowników, którzy decydują się kliknąć na te stronę. Pozycja ta ma o 2.5 razy mniejsza wartość procentowa popularności niż będąca najniżej w rankingu pozycja ze strony pierwszej.

Ludzie często mylnie traktują za sukces w dziedzinie pozycjonownaia obecność w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania na Google. Pierwsza strona wyszukiwania jest tak naprawdę bardzo zróżnicowaną grupą, a w jej obrębie ilości klików i wejść na stronę bardzo mocno wahają się. Wzrastają one prawie logarytmicznie – kiedy twoja pozycja w rankingu wyników wyszukiwania rośnie, wzrasta ilość klików w daną stronę. Dajmy na przykład to ze pierwsze piec pozycji wyników wyszukiwnaia zyskuje
88% uwagi, a pierwsze trzy wyniki wyszukiwania 78%.

Dla specjalistów od pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych oraz fachowców w dziedzinie marketingu internetowego wyniki te zapewniają podstawę do oszacowania liczby wejść na strone
z poszczególnych pozycji wyników wyszukiwania.

Wnioski z badania są oczywiste – aby wykorzystać maksimum możliwości pozycjonowania Twoja witryna winna być wyświetlana minimum w pierwszych trzech pozycjach wyników wyszukiwania, a najlepiej na pierwszej pozycji.

Zespół autorski firmy AdBiz
Opracowane na podstawie seoresearcher.com / Maj 2007