Reklama kancelarii prawnej w internecie

Spis tre艣ci

Prawnicy to grupa zawodowa obj臋ta zakazem reklamy. Przyczyn膮 tego jest przekonanie, 偶e najw艂a艣ciwsz膮 reklam膮 dla zawodu zaufania publicznego winna by膰 staranno艣膰 jego wykonywania, nie za艣 korzystanie z komercyjnych sposob贸w dotarcia do os贸b, kt贸re nie wyrazi艂y jednoznacznego zainteresowania ofert膮.

Reklama kancelarii prawnej

Nie spos贸b si臋 nie zgodzi膰 z twierdzeniem, 偶e rzetelno艣膰 prawnika jest jego najlepsz膮 reklam膮. Jednak z drugiej strony nie mo偶na ignorowa膰 wszechobecnego dost臋pu do internetu, kt贸re to medium dla wi臋kszo艣ci pozosta艂ych zawod贸w stanowi doskona艂e i powszechnie miejsce do reklamowania swych us艂ug. Reklama kancelarii prawnej w internecie co prawda jest zakazana, jednak nadal istnieje mo偶liwo艣膰 informowania o jej dzia艂alno艣ci. Granica mi臋dzy reklam膮 a informacj膮 jest do艣膰 cienka, nale偶y wi臋c zachowa膰 odpowiedni膮 staranno艣膰, by jej nie przekroczy膰.

Jak reklamowa膰 kancelari臋 adwokack膮?

Zacytujmy Kodeks Etyki Adwokackiej (dalej: KEA), paragraf 23:

Adwokata obowi膮zuje zakaz korzystania z reklamy, jak r贸wnie偶 zakaz pozyskiwania klient贸w w spos贸b sprzeczny z godno艣ci膮 zawodu oraz wsp贸艂pracy z podmiotami pozyskuj膮cymi klient贸w z naruszeniem prawa lub zasad wsp贸艂偶ycia spo艂ecznego.

Wynika z niego, 偶e kancelaria adwokacka mo偶e pozyskiwa膰 klient贸w z zachowaniem odpowiedniej staranno艣ci 鈥 wyklucza to cz臋艣膰, ale nie wszystkie, ze sposob贸w informowania potencjalnych klient贸w o swoim istnieniu.

KEA wskazuje wr臋cz:

Wykorzystuj膮c min. ten zapis mo偶liwe jest promowanie kancelarii w internecie, pozostaj膮c w zgodzie z Kodeksem Etyki.

Jak m贸wi nam Adwokat Katarzyna Kozie艂-Koz艂owska:

W doktrynie przyj臋艂o si臋, i偶 za sprzeczne z godno艣ci膮 zawodu i niedopuszczalne dzia艂ania reklamowe jest uwa偶ane korzystanie z us艂ug po艣rednik贸w ds. reklamy, narzucanie potencjalnym odbiorcom swoich us艂ug, jak r贸wnie偶 pozyskiwanie klient贸w w spos贸b niezgodny z zasadami lojalno艣ci i kole偶e艅stwa w stosunku do innych cz艂onk贸w palestry [1].

鈥 Adwokat Katarzyna Kozie艂-Koz艂owska

O konieczno艣ci z艂agodzenia zakazu reklamy wypowiada艂 si臋 tak偶e Parlament Europejski:

S膮d Dyscyplinarny Izby Adwokackiej uniewinni艂 obwinion膮 od zarzucanego jej czynu i wskaza艂, przy tym, 偶e adwokat nie odpowiada dyscyplinarnie za korzystanie z reklamy, a tylko za reklamy sprzeczne z prawem publicznym, w tym unijnym, oraz z zasadami etyki i godno艣ci zawodu. W tre艣ci orzeczenia powo艂ano si臋 m.in. na tre艣膰 art. 24 Dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r., kt贸rym zobligowano pa艅stwa cz艂onkowskie UE do zniesienia bezwzgl臋dnych i ca艂kowitych zakaz贸w zwi膮zanych z informacjami handlowymi dostarczanymi przez zawody regulowane, w tym zawody prawnicze. Niemniej jednak, w Polsce 搂 23 Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godno艣ci Zawodu nie zosta艂 uchylony, a co za tym idzie nadal obowi膮zuje [1].

Nie jest to wi臋c zakaz bezwzgl臋dny, a ograniczony. Pami臋ta膰 trzeba, 偶e korzenie tych zasad si臋gaj膮 dziesi膮tk贸w lat wstecz i nie przystaj膮 do obecnych reali贸w. W spos贸b widoczny ograniczaj膮 te偶 mo偶liwo艣膰 wej艣cia na rynek nowych prawnik贸w, kt贸re jest konsekwencj膮 tak zwanego otwarcia zawod贸w prawniczych. Nie posiadaj膮 oni jeszcze odpowiedniej renomy, na kt贸rej mog膮 bazowa膰. Natomiast mog膮 bardzo skutecznie korzysta膰 z przys艂uguj膮cego im prawa do informacji 鈥 pami臋taj膮c przy tym, 偶e adwokat nie mo偶e przekroczy膰 pewnych granic, poprzez narzucanie swej oferty osobom, kt贸re nie poszukuj膮聽 i nie potrzebuj膮 bezpo艣redniego kontaktu z adwokatem.

Jak wi臋c wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci internetu, by nie pope艂niaj膮c deliktu pozyska膰 nowych klient贸w?

Strona internetowa kancelarii adwokackiej

Obecnie jest to g艂贸wna metoda informowania o istnieniu kancelarii, tak, jak kiedy艣 robi艂y to ksi膮偶ki telefoniczne czy szyldy. W obecnych czasach jest ona te偶 rzecz膮 po prostu niezb臋dn膮.

Buduj膮c stron臋 internetow膮 dla kancelarii adwokackiej nale偶y przestrzega膰 kilku zasad, kt贸re 艂膮cz膮 przejrzysto艣膰 dla potencjalnego klienta z tak zwan膮 warto艣ci膮 dla wyszukiwarek. Pozwala ona w spos贸b naturalny i nie naruszaj膮cy norm KEA na osi膮gni臋cie dobrej widoczno艣ci w wynikach wyszukiwania 鈥 a wi臋c pozyskanie potencjalnego klienta.

W kwestii zawarto艣ci strony, pr贸cz danych kontaktowych konieczne jest staranne i mo偶liwie g艂臋bokie opisanie dzia艂alno艣ci kancelarii. Jest to informacja zar贸wno dla potencjalnego klienta, jak i dla wyszukiwarek internetowych.

Dobr膮 metod膮, cho膰 trudn膮 do zastosowania w przypadku kancelarii dopiero wchodz膮cych na rynek, jest zamieszczenie listy referencyjnej 鈥 podmiot贸w, spraw, dzia艂a艅 pro publico bono. Zgodnie z KEA informacje te nie mog膮 mie膰 charakteru ocennego i warto艣ciuj膮cego, tak wi臋c zwroty 鈥瀗ajlepszy/lepszy鈥, 鈥瀗ajta艅szy/ta艅szy鈥, s膮 wykluczone r贸wnie偶 w przypadku zdania osoby trzeciej, ale zamieszczonego na stronie kancelarii.

Przyj臋艂o si臋, 偶e elementy wizualne strony internetowej kancelarii adwokackiej odpowiadaj膮 powszechnie przyj臋temu wyobra偶eniu o samej kancelarii 鈥 czyli kolory s膮 stonowane, 艂agodne, dominuje minimalizm lub nawi膮zywanie do powagi zawodu, cz臋sto stosowane s膮 szaro艣ci czy kompozycje czarno-bia艂e.

Poleca si臋 tak偶e zamieszczenie zdj臋膰 profilowych pracownik贸w kancelarii, co pozwala na 艂atwiejsze nawi膮zanie relacji, czyni stron臋 bardziej 鈥瀋iep艂膮鈥 i mniej bezosobow膮. To te偶 mo偶e by膰 czynnikiem wp艂ywaj膮cym na decyzj臋 potencjalnego klienta 鈥 a nadal jest funkcj膮 informacyjn膮.

Bardzo wa偶nym elementem jest tak zwany blog kancelarii.

Prowadzenie bloga kancelarii prawniczej

Blog to nic innego jak wyodr臋bniona cz臋艣膰 strony internetowej, gdzie zamieszczane s膮 wpisy dotycz膮ce obowi膮zuj膮cych przepis贸w, projekt贸w ustaw, orzecze艅, glos czy darmowe porady prawne.

Ich celem jest budowanie zaufania potencjalnego klienta, kt贸remu w ten spos贸b przedstawia si臋 kancelari臋 jako zesp贸艂 fachowc贸w, na bie偶膮co 艣ledz膮cych zmiany w prawie (cho膰 to rzecz jasna oczywiste), potrafi膮cych odnie艣膰 si臋 do nich. Mo偶e r贸wnie偶 鈥瀝ozja艣ni膰鈥 kwestie, z kt贸rymi klient planuje zwr贸ci膰 si臋 do prawnika, wskaza膰 wst臋pnie mo偶liwo艣ci post臋powania i tym bardziej zach臋ci膰, by podj膮膰 wsp贸艂prac臋 z t膮 w艂a艣nie kancelari膮.

Blog, cho膰 sam jest teoretycznie tylko form膮 informacji dla potencjalnego klienta, wp艂ywa na ocen臋 strony przez Google (czy inne wyszukiwarki) i na jej pozycj臋 w wynikach wyszukiwania. Warto艣ciowe i bogate materia艂y na blogu mog膮 pozwoli膰 na 鈥瀙odniesienie鈥 pozycji strony internetowej kancelarii prawnej jednocze艣nie w wyszukiwarkach i w oczach potencjalnych klient贸w.

Google Ads (AdWords) dla kancelarii adwokackiej

System reklamowy Google Ads (dawniej Google AdWords) jest jednym z najpopularniejszych spos贸b dotarcia do klienta ko艅cowego w wielu bran偶ach. Je艣li chodzi o reklamowanie kancelarii adwokackiej w Google Ads, jest to rzecz problematyczna i wymagaj膮ca rozwagi. Ale nie oznacza to, 偶e kancelaria nie mo偶e wykorzystywa膰 tego kana艂u.

Nie ulega w膮tpliwo艣ci, 偶e Google Ads jest sieci膮 reklamow膮, z samej swej definicji, jednak korzystanie z niej wcale nie musi wyczerpywa膰 znamion deliktu. Kluczow膮 kwesti膮 jest bowiem spos贸b budowania przekazu i taka jego konstrukcja, by nie pe艂ni艂 funkcji stricte reklamowej, a w艂a艣nie informacyjn膮.

Cytuj膮c opracowanie Adwokat Katarzyny Kozie艂-Koz艂owskiej:

W jednej z izb powo艂ano Zesp贸艂 ds. Przeciwdzia艂ania Niedozwolonym Praktykom 艢wiadczenia Us艂ug Prawniczych powsta艂y w celu monitorowania i kontrolowania Internetu pod wzgl臋dem naruszania zakazu reklamowania obowi膮zuj膮cego adwokat贸w w Internecie. Jedna z opinii prawnych powo艂anego zespo艂u, wskazuje, i偶 nie zawsze korzystanie z Google AdWords jest naruszeniem obowi膮zuj膮cego zakazu reklamy. Dokonuj膮c oceny czy naruszono taki zakaz, nale偶y pochyli膰 si臋 nad sposobem i celem korzysta z tego typu us艂ugi. Istotne jest, i偶 nie w ka偶dym przypadku oka偶e si臋, 偶e naruszenie zakazu faktycznie mia艂o miejsce, gdy偶 weryfikacja sposobu sformu艂owania oferowanych us艂ug dany podmiot wyka偶e, czy zawiera elementy ocenne i jakie wyrazy wyr贸偶niaj膮ce s膮 wyodr臋bnione. Analizie podlega nie tylko sam fakt skorzystania z takiego 藕r贸d艂a ale r贸wnie偶 kontekst, w jakim u偶yto tej informacji oraz czy wykracza wykorzystana informacja poza dozwolony spos贸b informacji [1].

鈥 Adwokat Katarzyna Kozie艂-Koz艂owska

Tak wi臋c kontekst i przekaz s膮 tu r贸wnie wa偶ne, co samo korzystanie z danego sposobu komunikacji z potencjalnym klientem.

Z jednej strony S膮d Najwy偶szy postanowieniem z 8. stycznia 2019 roku (Sygnatura akt II DSI 9/18) uzna艂, odnosz膮c si臋 do Google Ads/AdWords: Zlecenie przez adwokata p艂atnych us艂ug w Internecie, kt贸re ustawiaj膮 kancelari臋 na preferencyjnym, bardziej widocznym miejscu w stosunku do innych adwokat贸w, jest deliktem dyscyplinarnym, gdy偶 narusza godno艣膰 zawodu.

Z drugiej za艣 w sukurs przychodzi tu Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycz膮ca us艂ug na rynku wewn臋trznym, w brzmieniu:

Sytuacja nie jest wi臋c zupe艂nie jednoznaczna, obowi膮zuj膮ce przepisy bez w膮tpienia nie przystaj膮 za艣 do post臋pu technologicznego. Tym niemniej to w艂a艣nie ocena konkretnych okoliczno艣ci jest tu kluczowa. Samo korzystanie z us艂ugi Google Ads (AdWords) nie聽 mo偶e by膰 uznane za wykroczenie dyscyplinarne, je艣li przekaz zachowuje zgodno艣膰 z prawem, etyk膮 i godno艣ci膮 zawodu.

Jak wi臋c konstruowa膰 przekaz kancelarii prawniczej
w Google Ads?

Obostrzenia dotycz膮ce reklamy kancelarii prawnej w internecie z jednej strony nie id膮 z duchem czasu i nie uwzgl臋dniaj膮 rozwoju technologicznego. Z drugiej bazuj膮 na, s艂usznej przecie偶, zasadzie, 偶e zawody zaufania publicznego nie bez powodu s膮 tak zwane.

Tym niemniej odpowiedni przekaz pozwala zaistnie膰 kancelarii adwokackiej w internecie, pozostaj膮c w zgodzie z Kodeksem Etyki. Budowa膰 swoj膮 pozycj臋, dociera膰 do nowych klient贸w, z baczeniem dobiera膰 sposoby dzia艂ania, by nie uchybi膰 godno艣ci zawodu, a jednocze艣nie odnie艣膰 sukces biznesowy.

Artyku艂 powsta艂 we wsp贸艂pracy z Pani膮 Adwokat Katarzyn膮 Kozie艂-Koz艂owsk膮 z Kancelari Prawnej Katarzyna Kozie艂-Koz艂owska z Kielc.

Katarzyna Kozie艂 Koz艂owska
Czy ten artyku艂 by艂 dla Ciebie pomocny?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Hubert Wo艂oszyn

Hubert Wo艂oszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysi膮cleciu, pami臋ta wi臋c 艣wiat bez Internetu, za kt贸rym czasem wzdycha z nostalgi膮. Pracowa艂 w r贸偶nych bran偶ach, od Analizy finansowej po Zak艂adanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje si臋 zabaw膮 s艂owami, a od kilku wsp贸艂pracuje z Webrange. Wolny czas najch臋tniej sp臋dza w ogrodzie, majsterkuj膮c, czytaj膮c ksi膮偶ki lub ogl膮daj膮c seriale.

Podobne artyku艂y

Marketing plac贸wek medycznych w Internecie

Spis tre艣ci Odpowiednio prowadzone dzia艂ania marketingowe s膮 kluczowe w przypadku wi臋kszo艣ci dzia艂alno艣ci i medycyna nie jest tu wyj膮tkiem. Za ich pomoc膮 mo偶na z 艂atwo艣ci膮 pozyska膰 nowych klient贸w, jednak warto pami臋ta膰, 偶e i w tym przypadku nale偶y zna膰 obowi膮zuj膮ce przepisy, kt贸re reguluj膮 to, w jaki spos贸b mo偶na promowa膰 us艂ugi plac贸wek medycznych. Sprawd藕, co mo偶na i czego […]

Czytaj wi臋cej

Og艂oszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj膮ce wdro偶enie systemu zarz膮dzania bezpiecze艅stwem informacji zgodnie z obowi膮zkami prawnymi oraz norm膮 ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w聽 ramach projektu 鈥濸opytowy System Innowacji 鈥 rozw贸j M艢P w regionie 艣wi臋tokrzyskim poprzez profesjonalne us艂ugi doradcze鈥 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew贸dztwa 艢wi臋tokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj膮cy: […]

Czytaj wi臋cej

Zarz膮dzanie reputacj膮 w Internecie – jak dba膰 o dobre imi臋 w sieci?

Spis tre艣ci Jeszcze kilkadziesi膮t lat temu, gdy produkt lub us艂uga nie spe艂nia艂y oczekiwa艅 klienta, ten m贸g艂 poskar偶y膰 si臋 rodzinie lub s膮siadowi. Je艣li by艂 mocno wkurzony, m贸g艂 co najwy偶ej wpisa膰 si臋 do ksi臋gi skarg i za偶ale艅, kt贸rej w膮tpliwa skuteczno艣膰 przywodzi na my艣l scen臋 z szatni w kultowym filmie 鈥淢i艣鈥. 鈥淣ie mamy pa艅skiego p艂aszcza i co nam […]

Czytaj wi臋cej