Pierwsza strona wynik贸w wyszukiwania Google – badania

UWAGA, artyku艂 jest z 2006 roku.

Z艂oty tr贸jk膮t Google z roku 2007

Jak rozk艂adaj膮 si臋 klikni臋cia u偶ytkownik贸w na pierwszej stronie wynik贸w wyszukiwania? Jaki procent klikni臋膰 przypada na dan膮 stron臋 ze wzgl臋du na jej pozycje?. O ile wi臋cej uwagi u偶ytkownik po艣wi臋ca pierwszej stronie rezultat贸w w por贸wnaniu ze stron膮 drug膮? Jak cz臋sto u偶ytkownicy klikaj膮 na pozycj臋 poni偶ej p艂atnych wynik贸w wyszukiwania?

Aktualny komentarz:
Proste, "nieza艣miecone" wyniki wyszukiwania Google, z艂oty tr贸jk膮t pozycji... Epickie czasy, kt贸re zapewne ju偶 nigdy nie powr贸c膮. Wielk膮 metamorfoz臋 przesz艂y wyniki wyszukiwania od tamtych lat. Artyku艂 zainspirowa艂 nas do poszukania aktualnych bada艅 w tym zakresie. Jedno jest pewne, w dzisiejszych czasach to badanie nie b臋dzie ju偶 takie proste do przeprowadzenia, a zale偶no艣ci i wariant贸w b臋dzie na pewno wiele.
鈥 Tomasz Wieczorek, CEO webrange, listopad 2020

Jak rozk艂adaj膮 si臋 klikni臋cia internaut贸w na pierwszej stronie wynik贸w wyszukiwania?

Spos贸b, w jaki internauci odbieraj膮 wyniki wyszukiwania jest cz臋sto pojawiaj膮cym si臋 tematem w kr臋gu specjalist贸w od marketingu w wyszukiwarkach i optymalizacji. Aby odpowiedzie膰 na te pytania, przeprowadzone zosta艂y badania polegaj膮ce na 艣ledzeniu wzroku okre艣lonej grupy u偶ytkownik贸w.

Celem badania by艂o uzyskanie informacji na temat sposobu, w jaki u偶ytkownicy przegl膮daj膮 linki do stron na stronie wynik贸w wyszukiwania i co wp艂ywa na decyzje o wyborze danej strony. Dzi臋ki badaniom fachowcy od spraw marketingu w wyszukiwarkach zyskali po偶yteczn膮 i praktyczn膮 wiedz臋 na temat norm Click Trough Ratio (stosunek liczby ods艂on danego linku w wynikach wyszukiwania, do klikni臋c w niego), normy te pozwalaj膮 im przewidzie膰 popularno艣膰 ich strony.

Aby uchwyci膰 zmiany jakie zachodz膮 u os贸b poddanych eksperymentowi, naukowcy wykorzystali kamer臋 CCD (charged couple device) urz膮dzenie podobne do tych odczytuj膮cych kody kreskowe. Wszystkie widoczne dla oka zachowania takie jak: utkwienie ga艂ki ocznej w jednym punkcie (eye fixation) oraz rozszerzenia i zw臋偶ania 藕renicy. Eye fixation definiuje si臋 jako sta艂e zapatrzenie trwaj膮ce 200-300 milisekund. Reprezentuje ono zainteresowanie pewna cz臋艣ci膮 strony wynik贸w wyszukiwania.
Zmianyw obr臋bie zw臋偶ania 藕renicy lub jej 艣rednicy wskazuj膮, jak du偶ym zainteresowaniem cieszy si臋 dana pozycja.
Ta zmienna jest szczeg贸lnie wa偶na poniewa偶 pomaga zinterpretowa膰 ukryte opinie u偶ytkownik贸w dotycz膮ce powi膮za艅 ukazanych stron z wyszukiwanym tematem.

Do艣wiadczenie by艂o przeprowadzenie na Uniwerytecie Cornell przez Laure A. Granka, Thorsten Joachims i Geri Cay. Zaprosili oni do eksperymentu student贸w. Kazali im przeprowadzi膰 wyszukiwanie informacji przy pomocy wyszukiwarki Google. Dotyczy艂y one 397 pyta艅 / zagadnie艅 z dziedziny filmu, podr贸偶y, muzyki i polityki.

Wyniki tych bada艅 by艂y nast臋puj膮ce:

Jak mo偶na zauwa偶y膰 na grafie powy偶ej, dwie pierwsze pozycje przyku艂y ponad po艂ow臋 uwagi u偶ytkownik贸w pod wzgl臋dem uwagi po艣wi臋conej danej pozycji. Podczas gdy uwaga jest r贸wno podzielona miedzy te dwie strony, r贸偶nica pojawia si臋 dopiero w ilo艣ci klikni臋膰. Jest ona 4 krotnie wi臋ksza na pierwszej pozycji. Po drugiej pozycji uwaga u偶ytkownika spada gwa艂townie. 6 i 10 pozycja na li艣cie wyszukiwania otrzymuj膮 mniej wi臋cej tyle samo uwagi. Trzeba tutaj doda膰 interesuj膮cy fakt, 偶e 7 pozycja na stronie wynik贸w wyszukiwania oznacza si臋 mniejsz膮 ilo艣ci膮 zainteresowania ni偶 pozycja 8 – mamy tutaj doczynienia z oddzia艂ywaniem kraw臋dzi strony. 7 pozycja w wynikach jest tuz poni偶ej brzegu ekranu, jest w rezultacie cz臋sto pomijana w trakcie przesuwania strony do ko艅ca (podczas bada艅 pozycja 7 by艂a wybrana tylko raz).

Na grafie mo偶na r贸wnie偶 zobaczy膰 11 pozycje na li艣cie, kt贸ra znajduje si臋 na drugiej stronie wynik贸w wyszukiwania. Przyci膮ga ona uwag臋 tylko 1% u偶ytkownik贸w, kt贸rzy decyduj膮 si臋 klikn膮膰 na te stron臋. Pozycja ta ma o 2.5 razy mniejsza warto艣膰 procentowa popularno艣ci ni偶 b臋d膮ca najni偶ej w rankingu pozycja ze strony pierwszej.

Ludzie cz臋sto mylnie traktuj膮 za sukces w dziedzinie pozycjonowania obecno艣膰 w pierwszej dziesi膮tce wynik贸w wyszukiwania na Google. Pierwsza strona wyszukiwania jest tak naprawd臋 bardzo zr贸偶nicowan膮 grup膮, a w jej obr臋bie ilo艣ci klik贸w i wej艣膰 na stron臋 bardzo mocno wahaj膮 si臋. Wzrastaj膮 one prawie logarytmicznie – kiedy twoja pozycja w rankingu wynik贸w wyszukiwania ro艣nie, wzrasta ilo艣膰 klik贸w w dan膮 stron臋. Dajmy na przyk艂ad to ze pierwsze pi臋膰 pozycji wynik贸w wyszukiwania zyskuje 88% uwagi, a pierwsze trzy wyniki wyszukiwania 78%.

Dla specjalist贸w od pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych oraz fachowc贸w w dziedzinie marketingu internetowego wyniki te zapewniaj膮 podstaw臋 do oszacowania liczby wej艣膰 na stron臋 z poszczeg贸lnych pozycji wynik贸w wyszukiwania.

Wnioski z badania s膮 oczywiste – aby wykorzysta膰 maksimum mo偶liwo艣ci pozycjonowania Twoja witryna winna by膰 wy艣wietlana minimum w pierwszych trzech pozycjach wynik贸w wyszukiwania, a najlepiej na pierwszej pozycji.

autor: Tomasz Wieczorek, Stycze艅 2007
Opracowane na podstawie seoresearcher.com

Czy ten artyku艂 by艂 dla Ciebie pomocny?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Tomasz Wieczorek

Tomasz Wieczorek

CEO Webrange
Czasem ekspert, czasem teoretyk - zawsze praktyk i pasjonat digital marketingu. Ponad 17 lat w bran偶y. Podziwia sp贸jne marki. W Agencji odpowiada za strategie i rozw贸j. W biznesie najwa偶niejsze dla niego s膮 relacje, w pracy - rozw贸j, w marketingu - skuteczno艣膰.

Podobne artyku艂y

Marketing plac贸wek medycznych w Internecie

Spis tre艣ci Odpowiednio prowadzone dzia艂ania marketingowe s膮 kluczowe w przypadku wi臋kszo艣ci dzia艂alno艣ci i medycyna nie jest tu wyj膮tkiem. Za ich pomoc膮 mo偶na z 艂atwo艣ci膮 pozyska膰 nowych klient贸w, jednak warto pami臋ta膰, 偶e i w tym przypadku nale偶y zna膰 obowi膮zuj膮ce przepisy, kt贸re reguluj膮 to, w jaki spos贸b mo偶na promowa膰 us艂ugi plac贸wek medycznych. Sprawd藕, co mo偶na i czego […]

Czytaj wi臋cej

Og艂oszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj膮ce wdro偶enie systemu zarz膮dzania bezpiecze艅stwem informacji zgodnie z obowi膮zkami prawnymi oraz norm膮 ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w聽 ramach projektu 鈥濸opytowy System Innowacji 鈥 rozw贸j M艢P w regionie 艣wi臋tokrzyskim poprzez profesjonalne us艂ugi doradcze鈥 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew贸dztwa 艢wi臋tokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj膮cy: […]

Czytaj wi臋cej

Zarz膮dzanie reputacj膮 w Internecie – jak dba膰 o dobre imi臋 w sieci?

Spis tre艣ci Jeszcze kilkadziesi膮t lat temu, gdy produkt lub us艂uga nie spe艂nia艂y oczekiwa艅 klienta, ten m贸g艂 poskar偶y膰 si臋 rodzinie lub s膮siadowi. Je艣li by艂 mocno wkurzony, m贸g艂 co najwy偶ej wpisa膰 si臋 do ksi臋gi skarg i za偶ale艅, kt贸rej w膮tpliwa skuteczno艣膰 przywodzi na my艣l scen臋 z szatni w kultowym filmie 鈥淢i艣鈥. 鈥淣ie mamy pa艅skiego p艂aszcza i co nam […]

Czytaj wi臋cej