Linkowanie wewnętrzne w SEO

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo istotnym, choć zdarza się, że niedocenianym elementem strategii pozycjonowania. Linki wewnętrzne wpływają na pozycję fraz kluczowych – są bowiem jednym z czynników rankingowych Google

Z artykułu dowiesz się czym, są linki wewnętrzne, gdzie możesz umieścić je na Swojej stronie internetowej i jak poprawnie wdrażać linkowanie wewnętrzne.

Spis treści

Linki wewnętrzne i zewnętrzne – różnice

Podstawową różnicą między linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi jest to, że link wewnętrzny prowadzi do tego samego serwisu, ale na inną jego podstronę.

Natomiast link zewnętrzny  kieruje użytkowników oraz roboty Google poza domenę, na której jest umieszczony.

Zostało to przedstawione obrazowo na poniższym schemacie:

Korzyści z linków wewnętrznych

Poprawnie zaplanowane i wdrożone linkowanie wewnętrzne niesie za sobą wiele niekwestionowanych zalet:

  • wpływa na pozycję słów kluczowych,
  • zwalcza kanibalizację,
  • ułatwia nawigację robotom Google oraz użytkownikom (przez co usprawnia indeksację podstron i wpływa pozytywnie na crawl budget),
  • zwiększa konwersję,
  • eliminuje strony osierocone (orphan pages),

Rodzaje linków wewnętrznych,
czyli gdzie umieszczamy linki wewnętrzne

Tak, jak możemy wyróżnić linki wewnętrzne i zewnętrzne, wśród odnośników do innych adresów url w obrębie domeny, możemy również wyróżnić kilka ich rodzajów oraz wymienić mniej lub bardziej popularne elementy witryny, w których je umieszczamy.

Nie wszystkie wymienione poniżej elementy muszą znaleźć się na Twojej stronie. Jednak zdecydowanie warto wykorzystać maksimum możliwości, jakie daje Twój CMS.

Tutaj pojawia się pojęcie sitewide links, czyli linków, które znajdują się na wszystkich (lub zdecydowanej większości) podstron danej domeny. 

Do tego typu linków zaliczamy m.in.: linki w menu, elementach nawigacyjnych, stopce, sidebarze.

Warto myśleć o linkach – zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych – jak o drogowskazach, które umieszczamy (w przypadku linkowania wewnętrznego) w obrębie naszej domeny.

Linki w menu

Poprawnie zaplanowana i wdrożona struktura strony odzwierciedlona w menu nawigacyjnym ułatwia poruszanie się po stronie, ale jest również sposobem na podlinkowanie wybranych adresów url ze wszystkich podstron serwisu.

Przykład ze strony hm.com:

Linki w elementach nawigacyjnych

Do podstawowych elementów służących do nawigacji na stronie internetowej, oprócz wspomnianego już menu, zaliczamy też między innymi:

  • naiwgację okruszkową (ang. breadcrumbs) – jest to ścieżka, która umiejscawia stronę, na której się znajdujemy w strukturze całego serwisu. Została zaznaczona na zdjęciu poniżej.

Przykład nawigacji okruszkowej:

Dla specjalistów i pasjonatów SEO poprawne wdrożenie tzw. okruszków może to być oczywistością, jednak na wielu stronach można znaleźć niepoprawnie wdrożoną nawigację okruszkową. Do najczęstszych błędów należą:

  • klikalne elementy ścieżki prowadzą do niewłaściwych lub niedziałających stron, 
  • brakuje elementów ścieżki,
  • pod tekstem nie kryje się odnośnik z adresem URL. 

Polecam przyjrzeć się okruszkom, sprawdzić adresy url, do których kierują, oraz wdrożyć dane strukturalne typu breadcrumbs.

  • Stronicowanie (ang.paginacja) – umożliwia dotarcie do produktów lub wpisów blogowych na kolejnych stronach. Jednocześnie lista wyświetlanych elementów nie jest przytłaczająca dla użytkownika. Dotyczy to zarówno użytkowników naszej strony, jak i robotów indeksujących Google. 

Poniżej przykład stronicowania listy produktów na przykładzie sklepu eobuwie.pl:

Linki w stopce

Kolejny element, który może wydawać się absolutną podstawą. Większość witryn posiada przecież stopkę. 

Czy stopka może być wykorzystywana w linkowaniu wewnętrznym? Oczywiście, i warto zadbać o to, żeby, podobnie jak w menu, linki w stopce kierowały użytkowników i roboty Google do najważniejszych podstron naszego serwisu.

Na stronie euro.com.pl możemy zobaczyć, że w części stopki zostały umieszczone linki do promowanych produktów z wybranych kategorii:

Linki w sidebarze

Kolejny przykład linków sitewide to linki z boku strony, czyli w sidebarach. Szczególnie ważne w przypadku blogu na stronie sklepu lub firmy usługowej. 

Mogą zawierać odnośniki do podstron lub innych wpisów blogowych, czy jak to często ma miejsce na blogach sklepów – linki do kodów rabatowych.

Poniżej możecie zobaczyć świetne wykorzystanie w praktyce sidebaru na blogu  – lista ważnych artykułów i narzędzi z linkami do dedykowanych podstron (zaznaczono kolorem zielonym).

Dodatkowo na screenie widać też box mający na celu zwiększenie konwersji, z przyciskiem CTA (zaznaczono na niebiesko). Takie boxy warto wykorzystywać w podstronach ofert dla usług oraz na blogu naszego serwisu.

Linki w tekście

Przeciwieństwem wspomnianych powyżej linków site wide, są linki dodawane na wybranych podstronach. Do nich możemy zaliczyć zarówno linki umieszczone w treści artykułów blogowych, jak i w opisach produktów, kategorii czy usług.

Linki w tekście są ważne dla procesu pozycjonowania – pozwalają tworzyć siatkę połączeń między adresami url, kierować roboty indeksujące
Google na podstrony.

Mogą mieć standardową formę klikalnego tekstu, tak jak na przykładzie:

Czasem możemy zauważyć bardziej atrakcyjną wizualnie formę klikalnego przycisku lub linki umieszczone pod obrazem lub ikoną.

Przykład wykorzystania przycisków w linkowaniu wewnętrznym:

Linkowanie wewnętrzne w mapie strony

Ważnym miejscem umieszczania linków wewnętrznym jest mapa strony.

W tym pliku należy umieścić wszystkie podstrony naszego serwisu – ułatwi to w znaczący sposób indeksację i odnalezienie wszystkich adresów url w obrębie domeny. 

Jest to z jednej strony podstawowy element działań pozycjonerskich, ale również krok, który pozwoli złagodzić skutki nie do końca poprawnej budowy struktury strony. 

Jest to bowiem miejsce, które zawiera listę adresów url wszystkich podstron serwisu.

Poniżej wklejam fragment mapy strony decathlon:
https://www.decathlon.pl/sitemap/index.xml

W mapie nie widzimy listy wszystkich adresów url, tylko odesłanie do kolejnych url.

W serwisie na decathlon.pl jest wiele kategorii i produktów, dlatego sitemapa została podzielona według typu podstron na między innymi produkty, kategorie i marki. 

Każdy z linków na liście przenosi nas do szczegółowej mapy strony gdzie mamy już listę url z danej kategorii. 

Poniżej widzimy listę adresów url produktów:

Poprawne linkowanie wewnętrzne - czyli jakie?

Poprawne nie oznacza, że powinno być planowane i wdrażane z uwzględnieniem wyłącznie wpływu na SEO domeny. Warto pogodzić oba światy i kierować się aspektami SEO, jak również wartością dla użytkownika oraz maksymalizacją konwersji. 

Z tego też powodu część punktów, które opisuję w tym artykule, nie będzie możliwe do wdrożenia, chociażby maksymalnie kilka linków wychodzących z jednego adresu URL.  Często w artykule blogowym sklepu, wspominamy lub porównujemy kilka produktów – czy linkowanie do produktów w ilości kilku-kilkunastu jest zgodne z zasadami SEO? Jeśli zostanie przeprowadzone w poprawny sposób – tak.

Aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty linkowania wewnętrznego pod kątem pozycji na słowa kluczowe, warto zadbać o kilka podstawowych zasad.

Linkujemy wykorzystując exact match anchor text

Krótkie przypomnienie klasyfikacji anchor tekstów (tekstów linku):

  • url – podstawowa forma tekstu linku czyli https://www.zalando.pl/,
  • brand – nazwa firmy, projektu czy organizacji np. zalando,
  • exact match – ścisłe dopasowanie do słowa kluczowego, na które pozycjonujemy dany adres url np. sklep z odzieżą online ,
  • zero match – generyczne teksty linków, często zawierające Call to action, czyli wezwanie do działania, np. Kliknij tutaj czy Dowiedz się więcej.

Jak możesz zaobserwować na różnych stronach internetowych, anchor tekst, czyli klikalny tekst linku wewnętrznego, jest najczęściej słowem kluczowym , np. obuwie damskie (mówimy wtedy o tzw. exact match anchor), lub blisko związanym z naszym słowem kluczowym. Czasem używane są generyczne teksty linków, mają na celu głównie podniesienie konwersji i przeniesienie użytkownika na daną podstronę.

W przeciwieństwie do tekstu linków pochodzących spoza naszej strony internetowej nie musimy obawiać się o utrzymanie odpowiedniego stosunku anchor tekstów, czyli rodzajów tekstów linków typu brand, exact match oraz url. Nie zagrażają bowiem one karą od Google.

Wykorzystywanie tylko tekstu linku ścisłego dopasowania (exact match) jest powszechnie uznawane za bezpieczny element strategii SEO. W odróżnieniu od linków zewnętrznych ta strategia budowania siatki linków wewnętrznych przynosi korzyści zarówno dla procesu pozycjonowania, jak i ułatwia nawigację po stronie użytkownikowi.

Linkujemy zgodnie z przyjętą strategią pozycjonowania

Wyobraźmy sobie więc sytuację, kiedy na stronie głównej umieszczamy link do podstrony https://www.range.pl/reklama-ppc/ z anchor tekst “pozycjonowanie” – źle kierujemy ruchem na naszej stronie. 

Nie jest to prawidłowy sposób linkowania wewnętrznego. Będzie to miało konsekwencje zarówno dla użytkownika, jak i robotów Google – użytkownik spodziewa się przejścia na stronę poświęconą zagadnieniu reklamy za kliknięcie, robot Google podobnie. Takie linkowanie wprowadza chaos na stronie.

Do podstrony https://www.range.pl/reklama-ppc/ należy kierować z anchor tekstem reklama ppc. Oznaczamy prawidłowo drogę do miejsca docelowego, w ten sposób zarówno użytkownik, jak i bot Google wie, gdzie idzie i czego spodziewać się na tej stronie.

Warto myśleć o linkach – zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych – jak o drogowskazach, które umieszczamy (w przypadku linkowania wewnętrznego) w obrębie naszej domeny.

Liczy się pierwszy link

Zgodnie z zasadą first link counts – staraj się nie umieszczać kilka razy tego samego adresu URL na jednej podstonie – nie ma to wpływu na SEO twojej strony, Google ignoruje kolejne powtórzenia tego samego linku.

Oczywiście, jeśli ze względów innych niż pozycjonowanie umieszczasz odnośnik w kilku miejscach np. w menu głównym, w tekście artykułu oraz w stopce nie wpłynie to negatywnie na pozycje Twojej strony. W tym przypadku zadbaj o to, aby pierwsze wystąpienie linku zawierało słowo kluczowe – to jest najistotniejsze.

 

Więcej o tym zagadnieniu przeczytasz w artykule o First Link Counts
na naszym blogu.

Odpowiednia liczba linków na podstronie

Ale co to znaczy “odpowiednia”? Niestety tutaj odpowiedź, jak to w SEO bywa, brzmi: to zależy. Warto kierować się rozsądkiem zarówno w sposobie rozmieszczaniu linków, jak i liczbie odnośników, które umieszczamy na naszej stronie. 

Johny Muller w jednym z SEO office hours wspomniał:

“[…] if you do dilute the value of your site structure by having so many internal links that we don’t see a structure anymore, then that does make it harder for us to understand what you think is important on your website.”

Oznacza to nic innego jak to, że nasze linkowanie wewnętrzne powinno być przede wszystkim przemyślane oraz wdrożone w zaplanowany sposób. Powinniśmy unikać chaotyczności w umieszczaniu linków wewnętrznych na podstronach. 

Dobrą praktyką jest utrzymywanie ilości  2-3 linków w tekście o długości ok. 4 tys. zzs. Taka liczba jest zwykle odpowiednia – mamy 3 podstrony, które możemy podlinkować, zwykle wiąże się to też w naturalny sposób z tematyką tekstu. 

Warto tutaj kierować się również tym, czy liczba linków wygląda dobrze w tekście – zbyt duża liczba odnośników może sprawiać wrażenie niskiej jakości strony.

Strategia klastrów tematycznych

Mówiąc o linkach wewnętrznych, warto wspomnieć o strategii SEO wykorzystującej klastry tematyczne. SEO Content Silos to strategia, w której linkowanie wewnętrzne i połączenia między artykułami są szczególnie ważne. 

Jak to wygląda w praktyce? 

W skrócie – od pillar pages, czyli artykułów głównych np. Czym jest pozycjonowanie stron, linkujemy do artykułów węższych tematycznie np. o seo technicznym, linkowaniu oraz seo on-site. Te z kolei dzielą się na coraz to bardziej szczegółowe tematyki. 

Szczegółowo o tej koncepcji przeczytasz na blogu ahrefs: https://ahrefs.com/blog/seo-silo-structure/.

Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?

Kontrola linków wewnętrznych, tzw. internal linking audit, powinna być przeprowadzana okresowo. Umożliwia nam to sprawdzenie, czy obrana przez nas strategia jest wdrażana w poprawny sposób. Taki audyt można zlecić agencji SEO lub przeprowadzić samodzielnie, jednak jest do tego potrzebna szeroka wiedza z zakresu pozycjonowania.

Kontrola linkowania wewnętrznego w dużych serwisach nie jest łatwa, w szczególności, jeśli to domena z dłuższą historią lub kiedy treściami na stronie zarządza kilka osób. Są jednak sposoby na to, aby sprawdzić liczbę linków wewnętrznych.

Google Search Console

W panelu https://search.google.com/search-console/ z panelu bocznego wybierz Sekcję Linki. W tym miejscu możesz sprawdzić informacje o linkach w obrębie danej strony:

  • Linki zewnętrzne
  • Linki wewnętrzne
  • Witryny z największą liczbą linków przychodzących
  • Tekst z największą liczbą linków przychodzących

Po wybraniu sekcji Strony z największą liczbą linków wewnętrznych, listę adresów url linków wewnętrznych możemy wyeksportować, wybierając Eksport w prawym górnym roku.

Inne narzędzia do kontroli linkowania wewnętrznego to: Link Context, SiteBulb, OnCrawl – są to jednak narzędzia płatne, nie dla każdego dostępne. 

Jeśli zaczynasz swoją przygodę z pozycjonowaniem zacznij od Google Search Console.

Zasady How To linkowania wewnętrznego w pigułce

Podstawową zasadą SEO w linkowaniu wewnętrznym jest to, żeby linkować do stron pozycjonowanych, zgodnie z ich widocznością na słowa kluczowe, najlepiej tak, aby linki kierowały do istotnych adresów URL, np. podstron oferty lub podstron kategorii. Tak jak opisał to zgred na swoim blogu – jest to wersja idealistyczna.

Linkowanie wewnętrzne oprócz funkcji optymalizacyjnej, pełni też funkcję nawigacji dla użytkowników, nie unikniemy więc odstępstw od tej reguły.

Duża część wiedzy o linkowaniu przychodzi z praktyką i doświadczeniem związanym z pozycjonowaniem stron oraz ich optymalizacją pod kątem konwersji. Dlatego, jeśli masz problem ze wdrażaniem linkowania wewnętrznego, skontaktuj się z agencją SEO, której specjaliści zadbają o to, aby wykorzystywać linki wewnętrzne w korzystny sposób.

Karolina Woźna

Karolina Woźna

SEO Specialist
Lubię myśleć o SEO jak o puzlach, tylko przez dopasowanie wszystkich elementów w odpowiedni sposób osiągniemy zamierzone cele. W wolnym czasie jako typowy Milenials - gotuję roślinne potrawy i praktykuję jogę.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Napisz
Nie lubisz pisać?
Dzwoń!
Tomasz Krawczyk

Sales Manager
tomasz.krawczyk@range.pl
poniedziałek — piątek w godz. 9 — 17

Napisz
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.
ikonka

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Wypełniając formularz akceptujesz Politykę Prywatności, która wyjaśnia w jaki sposób zbieramy i przetwarzamy Twoje dane osobowe.

Prawnicy to grupa zawodowa objęta zakazem reklamy. Przyczyną tego jest przekonanie, że najwłaściwszą reklamą dla zawodu zaufania publicznego winna być staranność jego wykonywania, nie zaś korzystanie z komercyjnych sposobów dotarcia do osób, które nie wyraziły jednoznacznego zainteresowania ofertą. Nie sposób się nie zgodzić z twierdzeniem, że rzetelność prawnika jest jego najlepszą reklamą. Jednak […]
1200 złotych na reklamę w Google Ads z Agencją Range! Jak to możliwe? Od 1. lutego Google uruchomiło program promocyjny. W jego ramach nowi reklamodawcy mogą otrzymać kupony na kampanie reklamowe, o wartości aż do 1200 złotych! Na czym polega promocja kuponów Google? Dodatkowe do 1200 złotych przeznaczone jest dla dla kwalifikujących się […]
Jak rozkładają się kliknięcia użytkowników na pierwszej stronie wyników wyszukiwania? Jaki procent kliknięć przypada na daną stronę ze względu na jej pozycje?. O ile więcej uwagi użytkownik poświęca pierwszej stronie rezultatów w porównaniu ze stroną drugą? Jak często użytkownicy klikają na pozycję poniżej płatnych wyników wyszukiwania?