Jak wdrożyć dane strukturalne na stronie lokalnego biznesu

Spis treści

Dane strukturalne LocalBusiness to must have dla firm, które mają sklepy stacjonarne. Według raportu “E-commerce 2020” przygotowanego przez firmę Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej 73% klientów w Polsce kupuje online

Z kolei na stronie thinkwithgoogle.com znajdziemy informację, że 53% osób zawsze robi research online przed zakupem. 

W badaniu “Major Purchase Shopper Study” przygotowanym przez GE Capital Retail Bank czytamy, że 81% klientów przed większym zakupem sprawdza produkt w Internecie. To wzrost o 20% w ciągu roku. Z kolei 65% klientów porównuje ceny na telefonie, będąc w sklepie stacjonarnym.

Jeżeli potencjalny klient szuka produktu, który sprzedajemy w sklepie stacjonarnym, jest duża szansa, że najpierw sprawdzi go online. Musimy dać mu się znaleźć i dokładnie temu służy schema LocalBusiness. Jak wdrożyć dane strukturalne na stronie lokalnego biznesu? Jakie informacje możemy w nich przekazać? O tym opowiemy poniżej.

Czym jest schema LocalBusiness?

Dane strukturalne LocalBusiness to elementy kodu na stronie firmy, które dostarczają wyszukiwarce dodatkowych informacji na temat naszej działalności.Dodatkowo dane strukturalne wysyłają robotom jednoznaczny komunikat co do tego, czym dany element jest. W przeciwnym razie Google będzie musiał zinterpretować element samodzielnie na podstawie kontekstu. I choć algorytmy Google coraz lepiej radzą sobie z kontekstem, nie warto zostawiać im miejsca na pomyłkę.Rodzaje danych, jakie możemy w tej sposób dostarczyć wyszukiwarce, to między innymi:
  • nazwa firmy,
  • adres firmy,
  • godziny otwarcia,
  • zdjęcia (np. biura, produktu czy pracowników),
  • oceny,
  • współrzędne geograficzne,
  • adres URL strony internetowej,
  • numer telefonu,
  • menu (dla obiektów gastronomicznych).
Nazwa firmy i adres siedziby to dane obligatoryjne. Ponadto firma musi posiadać adres fizyczny, aby wdrożenie danych strukturalnych LocalBusiness było możliwe. Dla sklepu stacjonarnego nie powinno to stanowić problemu.Dodatkowo możemy dookreślić rodzaj biznesu, jaki prowadzimy. Lista szczegółowych podtypów biznesów znajduje się poniżej.
Podtyp schemy LocalBusinessBinzes
AnimalShelterSchronisko dla zwierząt
ArchiveOrganizationArchiwum
AutomotiveBusinessMotoryzacja
ChildCareOpieka nad dziećmi
DentistDentysta
DryCleaningOrLaundryPralnia
EmergencyServicePomoc w nagłym wypadku
EmploymentAgencyAgencja pracy
EntertainmentBusinessRozrywka
FinancialServiceFinanse
FoodEstablishmentGastronomia
GovernmentOfficePlacówka administracji publicznej
HealthAndBeautyBusinessZdrowie i uroda
HomeAndConstructionBusinessBudownictwo
InternetCafeKafejka internetowa
LegalServiceUsługi prawne
LibraryBiblioteka
LodgingBusinessZakwaterowanie
MedicalBusinessBranża medyczna
ProfessionalServiceWolne zawody
RadioStationStacja radiowa
RealEstateAgentAgencja nieruchomości
RecyclingCenterCentrum recyklingu
SelfStorageMagazyny
ShoppingCenterCentrum handlowe
SportsActivityLocationPlacówka rekreacyjno-sportowa
StoreSklep
TelevisionStationStacja telewizyjna
TouristInformationCenterInformacja turystyczna
TravelAgencyBiuro podróży
Warto to zrobić, ponieważ zastosowanie np. podtypu FoodEstablishment pozwoli nam dodać menu, a typ LodgingBusiness ułatwi użytkownikom rezerwację miejsc noclegowych.W naszym przypadku kod danych strukturalnych lokalnej firmy mógłby wyglądać tak:
				
					<script type="application/ld+json">{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "ComputerStore",
  "name": "Webrange",
  "image": "",
  "@id": "",
  "url": "https://www.webrange.pl/",
  "telephone": "690 200 290",
  "address": {
    "@type": "PostalAddress",
    "streetAddress": "Dzielna",
    "addressLocality": "Kielce",
    "postalCode": "25-213",
    "addressCountry": "PL"
  },
  "openingHoursSpecification": {
    "@type": "OpeningHoursSpecification",
    "dayOfWeek": [
      "Monday",
      "Tuesday",
      "Wednesday",
      "Thursday",
      "Friday"
    ],
    "opens": "09:00",
    "closes": "17:00"
  },
  "sameAs": [
    "https://www.linkedin.com/company/webrange/?originalSubdomain=pl",
    "https://www.facebook.com/webrange/"
  ] 
}</script> 
				
			

Dane strukturalne lokalnego biznesu
dla wyszukiwania głosowego

Google szacuje, że ok. 27% wszystkich zapytań w wyszukiwarkach to wyszukiwanie głosowe. Ok. 41% dorosłych użytkowników Internetu używa wyszukiwania głosowego przynajmniej raz dziennie. Według danych z G2.com 46% wyszukiwań głosowych to zapytania o lokalną firmę. 

16 maja 2012 roku Google rozpoczęło wdrażanie interfejsu Knowledge Graph do wyszukiwarki. W 2013 roku stał się on dostępny w języku polskim. Działanie Google Knowledge Graph polega na pobieraniu informacji ze stron i wyświetlaniu ich bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania. Aplikacja Google Now, czyli osobisty asystent w telefonach z systemem Android, wykorzystuje Knowledge Graph przy zapytaniach głosowych.

Wdrożenie danych strukturalnych lokalnej firmy wspiera rozwój bazy wiedzy Knowledge Graph i ułatwia asystentom wyszukiwania głosowego odnalezienie naszej firmy. Bazujące na uczeniu maszynowym algorytmy “uczą się” o naszym biznesie właśnie z danych strukturalnych, które im damy. 

Jeżeli nie zapewnimy im potrzebnych danych, nie poznają naszej firmy i nie będę rekomendować jej użytkownikowi. 

Schema LocalBusiness dla chatbotów

Nie tylko algorytmy asystentów osobistych uczą się z danych strukturalnych. Również chatboty pobierają dane ze schemy LocalBusiness, by lepiej odpowiadać na zapytania użytkowników.

Obecnie 55% firm, które używają chatbotów, generuje więcej jakościowych leadów. Szacuje się, że w 2022 roku chatboty zaoszczędzą firmom 8 miliardów dolarów, a w 2023 roku – 2,5 miliarda roboczogodzin

W sytuacji, gdy używamy chatbota na naszej stronie internetowej do automatyzacji marketingu, warto dostarczyć mu jak najwięcej danych. Im więcej danych zbierze chatbot, tym lepiej “nauczy się” naszego biznesu i skuteczniej będzie mógł obsługiwać klientów. 

Dodatkowo chatbot zaopatrzony w odpowiednie dane będzie w stanie podejmować akcje za użytkownika, np. pomoże mu pobrać plik, zarejestrować się lub dokonać zakupu. 

Popularne błędy przy wdrażaniu schemy LocalBusiness

Na wstępie musimy zaznaczyć – poprzez “błędy” nie mamy na myśli złej implementacji z powodu braku wiedzy. Rozumiemy tutaj także celowe manipulacje kodem, których zadaniem jest oszukać wyszukiwarkę. Niektóre z nich mogą zaowocować nawet karą od Google. 

Ukrywanie, blokowanie lub pożyczanie ocen

Bądźmy szczerzy – o ile każda firma chciałaby mieć ocenę “5 gwiazdek”, to prawdopodobieństwo wystąpienia takiego zjawiska jest bardzo niskie. 

Elementy schemy LocalBusiness odpowiedzialne za ocenę, czyli AggregateRating oraz Review, powinny pochodzić z naszej strony internetowej. Używanie zewnętrznych ocen (np. Opineo, Ceneo czy Google) jest niewskazane. Google może odmówić wyświetlania takich informacji. 

Brak wdrożenia danych dla różnych oddziałów

Gdy firma posiada dwie placówki i więcej, każda z nich różni się chociażby numerem telefonu czy adresem fizycznym. Przy wdrażaniu danych strukturalnych należy użyć właściwości “department” z odpowiednimi danymi dla każdego oddziału. Niektóre firmy pomijają ten krok, tracąc potencjalne korzyści płynące z dokładniejszego wyświetlania się w wynikach wyszukiwania.

Przykład poprawnej implementacji danych dla wielu oddziałów

				
					<script type="application/ld+json">{
  "@context": "https://www.schema.org/",
  "@type": "Organization",
  "name": "Soczewki kontaktowe - Bezokularow.pl S.A.",
  "url": "https://www.bezokularow.pl/",
  "@id": "",
  "logo": " https://www.bezokularow.pl/static/img/custom/logo.png",
  "image": "https://www.bezokularow.pl/static/img/custom/logo.png",
  "description": "Soczewki, Szkła Kontaktowe, Płyny do Soczewek Najtaniej w Sieci! Sprawdź Aktualne Promocje na BezOkularow.Pl Gwarancja Satysfakcji!",
  "telephone": "61 426 39 94",
  "sameAs": [
"https://www.instagram.com/bezokularow.pl/",
        "https://www.facebook.com/Bezokularow","https://www.youtube.com/user/bezokularow","https://www.opineo.pl/opinie/bezokularow-pl"],
  "openingHoursSpecification": [
    {
     "@type": "OpeningHoursSpecification",
      "dayOfWeek": [
       "Monday",
       "Tuesday",
       "Wednesday",
       "Thursday",
       "Friday"  
     ],
     "opens": "08:00",
     "closes": "17:00"
   }],
  "priceRange": "$$$",
  "address": {
"@type": "PostalAddress",
"streetAddress": "ul. Podkomorska 5",
"addressLocality": "Gniezno",
"addressRegion": "Wielkopolska",
"postalCode": "62-200",
"addressCountry": "PL"
},
  "location": {
"@type": "Place",
"geo": {
"@type": "GeoCoordinates",
"latitude": "",
"longitude": ""
}
},
  "areaServed": [{
"@type": "City",
"name": ["Warszawa"]
}],
"department": [
{
"@type": "LocalBusiness",
"name": "bezokularow.pl - Warszawa",
"description": "Soczewki, Szkła Kontaktowe, Płyny do Soczewek Najtaniej w Sieci! Sprawdź Aktualne Promocje na BezOkularow.Pl Gwarancja Satysfakcji!",
"image": "https://www.bezokularow.pl/static/img/custom/logo.png",
"telephone": "22 113 44 42",
        "priceRange": "$$$",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"streetAddress": "Al. Waszyngtona 2a lok. usł. 7",
"addressLocality": "Warszawa",
"addressRegion": "Mazowsze",
"postalCode": "03-910",
"openingHours": "pon-pt 11-19, sob 10-14",
"addressCountry": "Poland"
},
"location": {
"@type": "Place",
"geo": {
"@type": "GeoCoordinates",
"latitude": "",
"longitude": ""
}
},
"areaServed": [{
"@type": "City",
"name": ["Gniezno"]
}]
},
{
"@type": "LocalBusiness",
"name": "bezokularow.pl - Gniezno",
"description": "Soczewki, Szkła Kontaktowe, Płyny do Soczewek Najtaniej w Sieci! Sprawdź Aktualne Promocje na BezOkularow.Pl Gwarancja Satysfakcji!",
"image": "https://www.bezokularow.pl/static/img/custom/logo.png",
"telephone": "22 113 44 42",
        "priceRange": "$$$",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"streetAddress": "Al. Podkomorska 5",
"addressLocality": "Gniezno",
"addressRegion": "Wielkopolska",
"postalCode": "62-200",
"addressCountry": "Poland"
},
"location": {
"@type": "Place",
"geo": {
"@type": "GeoCoordinates",
"latitude": "",
"longitude": ""
}
}
}]
}</script> 
				
			

Wdrożenie danych strukturalnych
LocalBusiness w Webrange

W Webrange implementacją danych strukturalnych zajmują się specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w SEO. Przed wdrożeniem przeprowadzamy szczegółowy wywiad, aby zebrać dokładne dane i właściwie przedstawić je w kodzie. 

Każde wdrożenie wykonujemy z należytą starannością i sprawdzamy poprawność danych strukturalnych, by mieć stuprocentową pewność, że wszystko działa, jak trzeba. Korzystając z naszych usług, klient zyskuje gwarancję poprawnego zastosowania markupów, co przełoży się na lepszy ruch organiczny na stronie.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
(Brak ocen)
Ocenianie…
Webrange

Webrange

Agencja interaktywna
Zbudujemy Twój biznes w Internecie

Podobne artykuły

Marketing placówek medycznych w Internecie

Spis treści Odpowiednio prowadzone działania marketingowe są kluczowe w przypadku większości działalności i medycyna nie jest tu wyjątkiem. Za ich pomocą można z łatwością pozyskać nowych klientów, jednak warto pamiętać, że i w tym przypadku należy znać obowiązujące przepisy, które regulują to, w jaki sposób można promować usługi placówek medycznych. Sprawdź, co można i czego […]

Czytaj więcej

Ogłoszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagające wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodnie z obowiązkami prawnymi oraz normą ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w  ramach projektu „Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w regionie świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiający: […]

Czytaj więcej

Zarządzanie reputacją w Internecie – jak dbać o dobre imię w sieci?

Spis treści Jeszcze kilkadziesiąt lat temu, gdy produkt lub usługa nie spełniały oczekiwań klienta, ten mógł poskarżyć się rodzinie lub sąsiadowi. Jeśli był mocno wkurzony, mógł co najwyżej wpisać się do księgi skarg i zażaleń, której wątpliwa skuteczność przywodzi na myśl scenę z szatni w kultowym filmie “Miś”. “Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam […]

Czytaj więcej