Jak reklamowa膰 i wypromowa膰 sklep internetowy?

Spis tre艣ci

Handel w bardzo du偶ej cz臋艣ci przeni贸s艂 si臋 do sieci. Dotyczy to sprzeda偶y produkt贸w i us艂ug zar贸wno codziennych, jak i okazjonalnych, popularnych i specjalistycznych. Coraz wi臋ksza liczba os贸b decyduje si臋 na tak膮 form臋 zakupu, a za tym idzie wzrastaj膮ca liczba sklep贸w internetowych.

Business theme, internet online shopping concept, shopping delivery, shopping cart carry shopping mail box and blur background of shopping bag and open laptop

To prawda, otwarcie biznesu w sieci jest proste, szybkie, nie musi wi膮za膰 si臋 z du偶ymi kosztami pocz膮tkowymi czy utrzymaniowymi. Do handlu internetowego mo偶na wej艣膰 naprawd臋 艂atwo. Ale samo wej艣cie niewiele daje. Sklep musi sprzedawa膰, nie tylko by膰. W tak konkurencyjnym 艣rodowisku wcale nie jest prosto przebi膰 si臋 ze swoj膮 ofert膮 do potencjalnych kupuj膮cych. Co nie znaczy, 偶e nowy sklep internetowy jest skazany na pora偶k臋. Trzeba tylko umiej臋tnie wykorzysta膰 oferowane przez internet mo偶liwo艣ci.

Jak najskuteczniej promowa膰 sklep internetowy?

W niniejszym artykule wska偶emy najbardziej popularne 鈥 i skuteczne 鈥 sposoby reklamowania e-sklepu w internecie. R贸偶ni膮 si臋 mi臋dzy sob膮, ale te偶 uzupe艂niaj膮. Naczelnym celem dzia艂a艅 reklamowych jest wszak dotarcie do jak najwi臋kszej liczny klient贸w, a drogi ku temu prowadz膮ce mog膮 by膰 r贸偶ne. Dlatego te偶 nie mo偶na powiedzie膰, 偶e kt贸ra艣 z metod jest najlepsza i jedyna polecane.

Ka偶da z nich mo偶e by膰 skierowana do innego odbiorcy tego samego produktu. St膮d cz臋艣膰 ruchu do sklepu mo偶e pochodzi膰 z wynik贸w organicznych, cz臋艣膰 z kampanii produktowych Google, kolejna z medi贸w spo艂eczno艣ciowych lub link贸w afiliacyjnych.

Kana艂y i przekazy reklamowe mog膮 si臋 r贸偶ni膰 w zale偶no艣ci od grupy docelowej, ale tak偶e od produkt贸w 鈥 nie ca艂y asortyment sklepu musi by膰 promowany w ten sam spos贸b. Niekiedy wr臋cz nie b臋dzie to op艂acalne, z uwagi na du偶膮 konkurencj臋, nisk膮 mar偶臋 czy wysokie koszta promocji.

Strategia marketingowa, okre艣laj膮ca sposoby reklamowania sklepu internetowego, nie jest te偶 ustalana raz i na zawsze. Podlega weryfikacji w czasie, wp艂yw na ni膮 maj膮 bowiem takie czynniki zewn臋trzne, pozostaj膮ce poza mo偶liwo艣ciami kontroli, jak algorytmy wyszukiwarek czy dzia艂ania konkurencji.

Na pewno jednak w wi臋kszo艣ci przypadk贸w promocja sklepu internetowego b臋dzie najskuteczniejsza w艂a艣nie z wykorzystaniem po艂膮czonego efektu poni偶ej wymienionych dzia艂a艅.

Google Ads, jako najszybsza forma reklamy sklepu internetowego

Google Ads (dawniej AdWords) to najszybszy spos贸b na dotarcie do masowego odbiorcy. W przypadku nowych sklep贸w internetowych, wchodz膮cych dopiero na rynek, jest to te偶 forma najskuteczniejsza. O ile jednak samo uruchomienie kampanii Google Ads jest faktycznie szybkie, to ju偶 ich optymalizacja niekoniecznie. Naliczanie op艂aty za klikni臋cie w reklam臋 ma swoje plusy 鈥 na stron臋 sklepu przechodz膮 osoby potencjalnie zainteresowane. Ma te偶 swoje minusy 鈥 brak optymalizacji koszt贸w klikni臋膰 mo偶e generowa膰 wysokie koszty i zmniejsza膰 stop臋 zwrotu.

Reklama tekstowa jest jedn膮 z najstarszych form reklamy w Google, chocia偶 obecnie wida膰, 偶e w niekt贸rych bran偶ach jej skuteczno艣膰 spada na rzecz Google Shopping. Na pewno jednak nadal warto z niej korzysta膰 zar贸wno w przypadku sklep贸w o ugruntowanej pozycji, jak i dopiero wchodz膮cych na rynek.

Ide膮 reklamy testowej jest kreowanie przekazu reklamowego poprzez wskazanie konkretnych fraz kluczowych, na kt贸re ma si臋 ona wy艣wietla膰. Na przekaz sk艂adaj膮 si臋:

  • Nag艂贸wek 鈥 To 聽聽聽 najbardziej rzucaj膮ca si臋 w oczy cz臋艣膰 reklamy, w kt贸rej 聽聽聽 zawrze膰 nale偶y s艂owa kluczowe i frazy najbardziej zach臋caj膮ce 聽聽聽 do przej艣cia na stron臋 docelow膮. Jednocze艣nie w nag艂贸wku 聽聽聽 zawarty jest link do naszej witryny.
  • Adres URL, rzeczywisty 聽聽聽 oraz wy艣wietlany w reklamie 鈥 np. wersja skr贸cona przy 艣cie偶ce 聽聽聽 zawieraj膮cej d艂ugie nazwy kategorii czy w przypadku korzystania z 聽聽聽 filtr贸w zaw臋偶aj膮cych wyniki wyszukiwania po stronie sklepu. Tak 聽聽聽 budowany adres jest bardziej przyjazny, jego nazwa jest te偶 聽聽聽 wskaz贸wk膮 dla u偶ytkownika, czego mo偶e spodziewa膰 si臋 na 聽聽聽 stronie docelowej.聽聽聽
  • Tekst reklamy 鈥 na 聽聽聽 kt贸ry sk艂ada si臋 opis produktu, us艂ugi, sklepu, us艂ug 聽聽聽 dodatkowych i inne informacje, kt贸re mog膮 w u偶ytkowniku wzmocni膰 聽聽聽 ch臋膰 przej艣cia do witryny.聽聽聽

Rozszerzenia 鈥 聽聽聽 pozwalaj膮ce umie艣ci膰 dodatkowe informacje, np. czas pracy, 聽聽聽 lokalizacj臋, numer telefonu itp. Ta cz臋艣膰 reklamy nie jest 聽聽聽 obowi膮zkowa, aczkolwiek jest zalecana przez Google.

Zalecane s膮 r贸wnie偶 r贸偶norodne kreacje i nie poprzestawanie na jednej reklamie sklepu internetowego.

Powinna ona uwzgl臋dnia膰 mi臋dzy innymi tak zwany lejek sprzeda偶owy i frazy zaw臋偶aj膮ce wyb贸r. Czyli np. fraza og贸lna buty do biegania jako jedna reklama tekstowa, za艣 osobna buty do biegania po asfalcie. Umo偶liwia to nie tylko bardziej precyzyjne dotarcie do klienta docelowego, ale te偶 nierzadko pozwala obni偶y膰 koszt konwersji. Frazy d艂u偶sze, bardziej precyzyjne i dopasowane, mog膮 mie膰 ni偶szy koszt klikni臋cia, ni偶 frazy og贸lne, na kt贸rych jest wi臋ksza konkurencja. Mo偶e si臋 wr臋cz okaza膰, 偶e u偶ycie kilku fraz zaw臋偶onych b臋dzie kosztowa艂o mniej i generowa艂o wi臋kszy zysk, ni偶 jedna fraza og贸lna.

Nawet w ramach tego samego przekazu, czyli np. wspomnianych wy偶ej but贸w do biegania po asfalcie, wskazane jest kreowanie kilku nag艂贸wk贸w i tekst贸w reklamy. Pozwoli to na identyfikacj臋 tych najbardziej trafiaj膮cych do kupuj膮cych i tym samym b臋dzie kolejnym krokiem w optymalizacji reklam Google Ads.

Do tego dochodzi mo偶liwo艣膰 wy艣wietlania reklamy sklepu internetowego na stronach wynik贸w wyszukiwania (w Google) albo na stronach partnerskich 鈥 tzw. reklama kontekstowa. S膮 to witryny powi膮zane z charakterem przekazu reklamowego, wi臋c np. dla naszych but贸w idealnym celem b臋d膮 np. witryny i fora powi膮zane z bieganiem czy uprawianiem sportu.

Kolejna mo偶liwo艣膰 targetowania, czyli dopasowania do odbiorcy, uwzgl臋dnia jego zainteresowania 鈥 w naszym przypadku zdrowy tryb 偶ycia, aktywno艣膰 fizyczna, sport, bieganie.

Kierowaniem demograficznym wy艣wietlimy za艣 t臋 reklam臋 np. wy艂膮cznie kobietom.

Skuteczno艣膰 precyzyjnego dotarcia do odbiorcy wypada wzmocni膰 odpowiednio dobranym do jego profilu przekazem reklamowych, albo wr臋cz kilkoma przekazami. Jak wida膰 rodzi to ju偶 naprawd臋 spore mo偶liwo艣ci, chocia偶 wymaga te偶 wiedzy i umiej臋tno艣ci w planowaniu kampanii reklamowych Google Ads dla sklep贸w internetowych.

O ile wi臋c samo uruchomienie kampanii Google Ads nie nastr臋cza trudno艣ci nawet laikowi, to p贸藕niejsze jej prowadzenie w ramach za艂o偶onego bud偶etu, optymalizacja wska藕nik贸w, reagowanie na dzia艂anie konkurencji, budowanie kampanii remarketingowych jest ju偶 czasoch艂onne. Brak kontroli nad skuteczno艣ci膮 kampanii oznacza膰 mo偶e z kolei wydatki zbyt wysokie do uzyskanych rezultat贸w. Dlatego tak popularnym rozwi膮zaniem jest zlecenie obs艂ugi kampanii reklamowych Google Ads wyspecjalizowanych firmom zewn臋trznym.

Reklama produktowa w Google Shopping

Zwi臋kszona liczba sklep贸w internetowych spowodowa艂a, 偶e w ramach Google Ads pojawi艂a si臋 kampania Google Shopping, typowo zakupowa.

Reklama produktowa Google jest niezwykle prosta do wdro偶enia. Sprowadza si臋 do synchronizacji sklepu internetowego z Google i wygenerowania specjalnego pliku (feed), zawieraj膮cego min. nazw臋, opis, cen臋, zdj臋cia produktu. Na tym w zasadzie ko艅czy si臋 rola sprzedawcy, nie ma on bowiem mo偶liwo艣ci podawania 偶adnych fraz kluczowych, pod jakimi chcia艂by pojawia膰 si臋 w wynikach wyszukiwania. Wszystko to le偶y po stronie algorytm贸w Google 鈥 analizuj膮c asortyment, przypisuj膮 go automatycznie do odpowiednich fraz.

Na skuteczno艣膰 dopasowania, wy艣wietlenia, konwersj臋 mo偶na wi臋c wp艂ywa膰 pracuj膮c bezpo艣rednio na bazie produkt贸w w sklepie internetowym. Uwag膮 nale偶y obj膮膰 przede wszystkim nazw臋 produktu i jego zdj臋cie 鈥 jako widoczne od pierwszej chwili dla u偶ytkownik贸w 鈥 oraz opis produktu.

Kampanie produktowe mo偶na obs艂ugiwa膰 鈥瀝臋cznie鈥, tworz膮c kolejne pliki 鈥 feedy, np. osobno dla ka偶dej kategorii lub podkategorii sklepu, albo decyduj膮c si臋 w pe艂ni polega膰 na algorytmach wyszukiwarki, czyli zdecydowa膰 si臋 na tzw. kampanie inteligentne (kt贸rych udzia艂 zreszt膮 ro艣nie).

Reklama i promocja sklepu w mediach spo艂eczno艣ciowych

Najpopularniejsze kana艂y spo艂eczno艣ciowe (social media), jak Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, YouTube maj膮 miliardy u偶ytkownik贸w na 艣wiecie i miliony w Polsce. Maj膮 tak偶e mo偶liwo艣膰 budowania bazy klient贸w z u偶yciem w艂asnego profilu i z u偶yciem system贸w reklamowych. Prowadzenie profilu sklepu internetowego w mediach spo艂eczno艣ciowych, og艂aszanie konkurs贸w, informowanie o nowych produktach, zach臋canie do wzi臋cia udzia艂u w promocjach 鈥 to wszystko pozwala na zwi臋kszenie sprzeda偶y, pozyskanie grupy lojalnych klient贸w, budowanie 艣wiadomo艣ci marki. S膮 to jednak dzia艂ania d艂ugofalowe, kt贸rych skuteczno艣膰 mo偶na odczu膰 nieraz dopiero po wielu miesi膮cach pracy nad profilem.

Je艣li zale偶y nam na szybkiej mo偶liwo艣ci dotarcia do potencjalnych klient贸w, mo偶emy wybra膰 systemy reklamy sponsorowanej. Najpopularniejszym i zapewne najskuteczniejszym jest obecnie Facebook Ads.

Reklama sklepu internetowego w Facebook Ads

Reklamy w ramach Facebook Ads mo偶na konfigurowa膰 na kilka sposob贸w. W przypadku sklep贸w internetowych najbardziej polecany cel kampanii to konwersja i sprzeda偶 z katalogu.

Najbardziej interesuj膮c膮 konwersj膮, z punktu widzenia promocji sklepu internetowego, jest oczywi艣cie zakup. W pierwszym etapie uruchomienia kampanii. W pocz膮tkowej fazie kampanii zaleca si臋 tak偶e inne cele konwersji, np. wy艣wietlenie zawarto艣ci 鈥 takie dzia艂anie dostarcza danych algorytmom Facebook Ads, pozwala wi臋c podnie艣膰 konwersj臋 zakupow膮.

Kampanie z celem 鈥濳onwersje鈥 s艂u偶膮 do zapoznania u偶ytkownik贸w ze sklepem i z jego ofert膮, poinformowania o promocjach, mocnego reklamowania bestseller贸w. . Je艣li jednak chcemy promowa膰 du偶膮 ilo艣膰 produkt贸w, nale偶y wybra膰 cel znany jako 鈥濻przeda偶 z katalogu鈥. W jej ramach u偶ytkownikom wy艣wietlane s膮 produkty ze sklepu. Skuteczno艣膰 kampanii podnoszona jest przez tworzenie dynamicznego remarketingu. W takim wypadku reklama wy艣wietli si臋 np. osobie, kt贸ra ju偶 wcze艣niej ogl膮da艂a ten produkt w sklepie. Dzia艂a to wi臋c przypominaj膮co i zwi臋ksza szans臋, 偶e produkt faktycznie si臋 sprzeda.

Po艣rednio podobne dzia艂anie ma kampania z celem Ruch. Tu ju偶 kryterium jest pozyskanie jak najwi臋kszej liczby odwiedzaj膮cych sklep internetowy. Nie jest to kampania stricte sprzeda偶owa, ale ruch na stronie powinien prze艂o偶y膰 si臋 w艂a艣nie na sprzeda偶, a pozyskane dane mo偶na p贸藕niej wykorzysta膰 tak偶e w kampaniach remarketingowych.

Remarketing w przypadku reklamy sklep贸w internetowych polega najcz臋艣ciej na kierowaniu reklam do os贸b, kt贸re odwiedzi艂y stron臋, porzuci艂y koszyk lub dokona艂y zakupu. Jest to tylko jeden ze sposob贸w typowania grupy docelowej przekazu reklamowego sklepu. Drugim s膮 tzw. Lookalike, czyli nowi odbiorcy podobni do tych, kt贸rzy ju偶 dokonali zakupu. Trzeci spos贸b doboru odbiorc贸w reklamy jest najbardziej szeroki. Szczeg贸艂owe opcje targetowania pozwalaj膮 zaw臋zi膰 odbiorc贸w wg danych demograficznych, zainteresowa艅 i zachowa艅. Mo偶liwe jest przy tym zar贸wno wybieranie odpowiednich parametr贸w, jak i ich wykluczanie.

Wymienione wcze艣niej metody reklamowania sklepu internetowego s膮 skuteczne na ka偶dym etapie jego 偶ycia. Dos艂ownie od pierwszych dni mo偶na wykorzystywa膰 kampanie Google i Facebook i generowa膰 przy tym sprzeda偶. Nieco inaczej sprawa ma si臋 z kolejnymi sposobami promocji e-sklep贸w.

E-mail marketing w sklepie internetowym

Marketing prowadzony za pomoc膮 poczty e-mail nie kojarzy si臋 zbyt dobrze. Chyba ka偶dy i ka偶dego dnia znajduje w skrzynce pocztowej niezamawiane tre艣ci reklamowe, z kt贸rych cz臋艣膰 jest uznawana za SPAM ju偶 przez same serwery i programy pocztowe. Taki spos贸b promowania sklepu niekoniecznie b臋dzie skuteczny, co nie oznacza, 偶e zupe艂nie trzeba zrezygnowa膰 z mailingu. Inaczej sprawa ma si臋 z mailami wysy艂anymi do w艂asnej bazy klient贸w sklepu. Zak艂adamy, 偶e wyrazili oni zgod臋 na wysy艂anie maili, nast臋pnie za艣 potwierdzili j膮 linkiem aktywacyjnym. W takim przypadku mo偶emy z du偶ym prawdopodobie艅stwem za艂o偶y膰, 偶e faktycznie s膮 zainteresowani otrzymywaniem wiadomo艣ci. Potwierdzenie przez link aktywacyjny mo偶e zmniejszy膰 te偶 szans臋, 偶e filtry anty-spamowe potraktuj膮 mail jako niechciany i przenios膮 go do SPAMu.

Najcz臋艣ciej e-mailem b臋dzie tzw. newsletter, czyli powiadomienia o tym, co si臋 dzieje w sklepie. Wprowadzenie nowych kolekcji i produkt贸w, uruchomienie akcji promocyjnych, wyprzeda偶e 鈥 to wszystko powinno potencjalnie zainteresowa膰 klient贸w sklepu. Popularne s膮 tak偶e mailingi z informacj膮 o porzuconym koszyku i zach臋t膮 do kontynuowania zakup贸w.

Zalet膮 tak prowadzonego e-mail marketingu jest niski koszt dotarcia do odbiorc贸w. Wad膮 鈥 偶e najpierw nale偶y zbudowa膰 warto艣ciow膮 baz臋 tych偶e odbiorc贸w.

Spo艣r贸d baz zewn臋trznych ciekaw膮 opcj臋 oferuje Google, pozwalaj膮c wysy艂a膰 maile reklamowe przez poczt臋 Gmail. Kampanie Google (od 07/2021 nosz膮ce nazw臋 Discovery) maj膮 t臋 zalet臋, 偶e trafiaj膮 do najpopularniejszego systemu pocztowego, nie s膮 przez niego oznaczane jako SPAM, pojawiaj膮 si臋 na kartach Discover, Oferty i Spo艂eczno艣ci w Gmailu, co zwi臋ksza szans臋 na ich odczytanie. Dodatkowo pozwalaj膮, podobnie jak ca艂y system Google Ads, na wiele sposob贸w targetowania odbiorc贸w.

Wsp贸艂praca sklepu internetowego z influencerami

Influencerzy to ludzie, kt贸re dzi臋ki swojemu autorytetowi i rozpoznawalno艣ci mog膮 mie膰 dla reklamy sklepu odczuwalne znaczenie. Pod tym poj臋ciem mo偶e kry膰 si臋 ca艂e spektrum osobowo艣ci, od prankster贸w po ekspert贸w w danej dziedzinie, mog膮 te偶 wykorzystywa膰 r贸偶ne media 鈥 w艂asne blogi, profile na Instagramie, Facebooku, YouTubie.

Ci臋偶ko jednak powiedzie膰, by ten spos贸b promocji by艂 zawsze szybki, pewny i mierzalny.

Aby podj膮膰 wsp贸艂prac臋 z bloggerem/influencerem nale偶y najpierw:

  • wytypowa膰 grono os贸b, 聽聽聽 kt贸rych odbiorcy pokrywaj膮 si臋 z potencjalnymi klientami sklepu.
    聽聽聽
  • Sprawdzi膰 聽聽聽 zamieszczane przez nich tre艣ci, zasi臋gi, komentarze pod postami i 聽聽聽 przede wszystkim profil. Cena tzw. lajk贸w, szczeg贸lnie 聽聽聽 zagranicznych, nie jest wysoka, a nie prze艂o偶膮 si臋 one na 聽聽聽 realnych odbiorc贸w reklamy.
    聽聽聽
  • Doj艣膰 do 聽聽聽 porozumienia z bloggerem w sprawie zasad i koszt贸w wsp贸艂pracy. 聽聽聽 Warto zauwa偶y膰, 偶e osoby najbardziej rozpoznawalne w danej bran偶y 聽聽聽 maj膮 cz臋sto umowy na wy艂膮czno艣膰 i nie podejm膮 si臋 wsp贸艂pracy 聽聽聽 z innym sklepem. Ich stawki mog膮 by膰 te偶 na tyle wysokie, 偶e 聽聽聽 lepsz膮 konwersj臋 da wydanie ten samej kwoty na wsp贸艂prac臋 z 聽聽聽 kilkoma mniejszymi bloggerami. Micro-influencer ma cz臋sto nie tylko 聽聽聽 ni偶sze stawki, ale i grono bardziej oddanych sympatyk贸w, a jego 聽聽聽 przekazy reklamowe nie gin膮 w t艂umie. 聽聽聽

Wsp贸艂praca sklepu internetowego z bloggerami mo偶e przybiera膰 r贸偶ne formy. Od zwyk艂ego promowania marki i polecenia linku sklepu, przez polecenia i recenzje produkt贸w, po wpisy sponsorowane na stronie bloggera lub na stronie klienta. Ten ostatni rodzaj wsp贸艂pracy ma sens w przypadku najbardziej rozpoznawalnych nazwisk/nick贸w, kt贸rych publikacje nie tylko 鈥瀝obi膮 ruch鈥, ale te偶 mog膮 wp艂yn膮膰 na Domain Authority sklepu internetowego.

Blog jako forma reklamy sklepu internetowego

Znaczenia dobrego blogu jest nie do przecenienia. Zamieszczane tam tre艣ci, w imi臋 zasady 鈥渃ontent is a king鈥, wp艂ywa膰 mog膮 na pozycj臋 strony wyszukiwaniach organicznych. Jest to jedna z bardziej prostych form reklamy, kt贸ra cz臋sto mo偶e by膰 realizowana in-house, czyli w艂asnymi si艂ami, bez si臋gania po copywriter贸w czy Agencje Marketingowe. Potencjalnymi czytelnikami bloga s膮 osoby odwiedzaj膮ce sklep, a tak偶e poszukuj膮ce informacji o zagadnieniu, kt贸re jest omawiane w artykule.

Nie ma jednej regu艂y, czego dotyczy膰 maj膮 tre艣ci na blogu sklepu, acz na pewno warto po艂o偶y膰 nacisk na ich jako艣膰, nie na ilo艣膰. Z drugiej strony regularno艣膰 r贸wnie偶 jest mile widziana, wi臋c czasem lepiej napisa膰 artyku艂 nawet niezbyt odkrywczy, ni偶 pozwoli膰 na bezruch na stronie blogu.

Oczywi艣cie dobry wpis na blogu sklepu internetowego musi podlega膰 pewnym zasadom technicznym, jak spos贸b budowania nag艂贸wka, u偶ycie fraz, opisanie atrybut贸w u偶ytych obraz贸w. Blogi, chocia偶 warto艣ciowe w d艂ugim okresie, nie s膮 jednak skuteczn膮 form膮 reklamy sklepu internetowego w kr贸tkim czasie. Wpisy mo偶na jednak promowa膰 wykorzystuj膮c kampanie reklamowe i w ten spos贸b podnie艣膰 ruch na stronie blogu, a nast臋pnie sklepu, co faktycznie mo偶e by膰 op艂acalne. Dodatkowo koszt promocji artyku艂u por贸wnuj膮cego np. jakie艣 produkty lub omawiaj膮cy ich wady i zalety, mo偶e by膰 du偶o ni偶szy, ni偶 reklama samych produkt贸w.

Optymalizacja SEO i audyt UX jako element promocji sklepu internetowego

W teorii optymalizacja czy audyt sklepu nie s膮 dzia艂aniami, kt贸re same z siebie zwi臋kszaj膮 ruch na stronie czy powoduj膮 jego wi臋ksz膮 rozpoznawalno艣膰. W praktyce jednak, to te dzia艂ania pozwalaj膮 wskaza膰 s艂abe strony, kt贸re wp艂yn膮 na skuteczno艣膰 strategii marketingowych. Mo偶e to by膰 przyjazno艣膰 sklepu dla u偶ytkownika, spos贸b w jaki porusza si臋 on na kolejnych etapach sprzeda偶owych, przejrzysto艣膰 informacji, jak膮 uzyskuje, mo偶liwo艣膰 艂atwego znalezienia tego, czego szuka, zar贸wno produktu, jak i formy wysy艂ki czy p艂atno艣ci. Samo przej艣cie u偶ytkownika na stron臋, np. w ramach Google Ads, nie musi oznacza膰 zakupu, nawet je艣li kupuj膮cy b臋dzie zdecydowany, a cena atrakcyjna. Sklep internetowy powinien charakteryzowa膰 si臋 tak偶e przyjazn膮 obs艂ug膮, kt贸ra b臋dzie zach臋ca艂a do finalizacji zakupu.

Analogicznie audyt SEO pomaga zwi臋kszy膰 skuteczno艣膰 innych dzia艂a艅 reklamowych, g艂贸wnie tych, wp艂ywaj膮cych na wyniki organiczne. Odpowiednia ilo艣膰 tre艣ci i jej optymalizacja, unikalne opisy produkt贸w i kategorii, nazwy produkt贸w i kategorii powi膮zane z frazami kluczowymi, obecno艣膰 i warto艣膰 bloga, czas 艂adowania strony… Zmiennych mog膮cych wp艂ywa膰 na skuteczno艣膰 dzia艂a艅 reklamowych i promocyjnych jest wiele. Audyt przed wdro偶eniem kampanii reklamowej nie jest mo偶e niezb臋dny, ale pomaga wyszukiwarce lepiej zrozumie膰 nasz膮 stron臋 a w wielu przypadkach mo偶e wp艂yn膮膰 na popraw臋 konwersji i wi臋ksz膮 sprzeda偶, co de facto od pocz膮tku jest naszym celem.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Last but not least… Zacz臋li艣my artyku艂 od kampanii Google Ads, kt贸re s膮 najszybszym sposobem promowania sklepu internetowego. Zako艅czymy pozycjonowaniem, kt贸re ci臋偶ko zaliczy膰 do szybkich, nawet w przypadku sklep贸w z niszowym i ma艂o konkurencyjnym asortymentem. Pozycjonowanie jest bowiem procesem d艂ugotrwa艂ym. Na tyle, 偶e czas na pojawienie si臋 sklepu w wynikach wyszukiwania na okre艣lone frazy mo偶e by膰 z powodzeniem liczony w miesi膮cach czy latach 鈥 i zazwyczaj tak w艂a艣nie jest.

Pozycjonowanie ma dwie strony. Jedna z nich to dzia艂ania on-site, na stronie, do kt贸rych zaliczamy mi臋dzy innymi wspomnian膮 wcze艣niej prac臋 nad tre艣ci膮, blogiem, struktur膮 adres贸w URL, taksonomi膮 produkt贸w, linkowaniem wewn臋trznym, poprawno艣ci膮 indeksowania – slowem optymalizacj臋.

Druga z nich to dzia艂ania off-site, sprowadzaj膮ce si臋 w uproszeniu do pozyskiwania link贸w prowadz膮cych do strony. W pozycjonowaniu sklepu internetowego wykorzystuje si臋 analogiczne metody, jak dla innych witryn 鈥 odno艣niki z for, blog贸w, artyku艂贸w sponsorowanych, stron bran偶owych, wizyt贸wek. Odpowiednio dobrane linki oraz anchory (frazy kluczowe) pozwalaj膮 podnie艣膰 widoczno艣膰 strony sklepu internetowego.

Chocia偶 w internecie mo偶na znale藕膰 poradniki typu 鈥濲ak samodzielnie pozycjonowa膰 sklep internetowy鈥 to pokusimy si臋 o stwierdzenie, 偶e takie dzia艂ania nie s膮 mo偶liwe na d艂u偶sz膮 met臋. S膮 zbyt czaso- i pracoch艂onne, a 藕le prowadzone mog膮 nie tylko nie przynie艣膰 oczekiwanych skutk贸w, a wr臋cz przeciwnie.

Ze wzgl臋du na swoj膮 kompleksowo艣膰 i konieczno艣膰 d艂ugofalowego, strategicznego planowania wymagaj膮 do艣wiadczenia i wiedzy, kt贸rych nie mo偶na naby膰 z poradnik贸w. S膮 jednak bardzo skuteczne i chocia偶 na ich efekty trzeba czeka膰 d艂ugo, to bez w膮tpienia czeka膰 warto.

Uwa偶a si臋 te偶, 偶e w艂a艣nie odpowiednio przeprowadzone pozycjonowanie pozwala na najni偶szy koszt dotarcia do klienta. Poniesione wydatki procentuj膮 i jedyne czego nie mo偶e zabrakn膮膰 w pozycjonowaniu, to cierpliwo艣膰 i wiara w przygotowan膮 strategi臋 marketingow膮. Kt贸rej skuteczno艣膰 jest, rzecz jasna, na bie偶膮co monitorowana i analizowana.

Om贸wione powy偶ej sposoby na promowanie i reklamowanie sklepu internetowego nie s膮 jedynymi. Mo偶liwo艣ci jest jeszcze sporo, chocia偶 to te w艂a艣nie uznaje si臋 za najbardziej skuteczne. Od Google Ads, kt贸re mo偶e zacz膮膰 鈥瀞przedawa膰鈥 ju偶 na drugi dzie艅 po uruchomieniu, po pozycjonowanie, kt贸re efekt przyniesie po miesi膮cach oczekiwa艅 i pracy. Ka偶de z nich ma swoje plusy i minusy, ale te偶 ka偶de warto rozwa偶y膰, buduj膮c wizj臋 strategii marketingowej. 艁膮cz膮c ruch z r贸偶nych 藕r贸de艂 鈥 i sprzeda偶 鈥 mo偶emy doprowadzi膰 do tego, 偶e nawet w trudnym i konkurencyjnym 艣rodowisku sklep internetowy odniesie sukces.

Czy ten artyku艂 by艂 dla Ciebie pomocny?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Hubert Wo艂oszyn

Hubert Wo艂oszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysi膮cleciu, pami臋ta wi臋c 艣wiat bez Internetu, za kt贸rym czasem wzdycha z nostalgi膮. Pracowa艂 w r贸偶nych bran偶ach, od Analizy finansowej po Zak艂adanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje si臋 zabaw膮 s艂owami, a od kilku wsp贸艂pracuje z Webrange. Wolny czas najch臋tniej sp臋dza w ogrodzie, majsterkuj膮c, czytaj膮c ksi膮偶ki lub ogl膮daj膮c seriale.

Podobne artyku艂y

Marketing plac贸wek medycznych w Internecie

Spis tre艣ci Odpowiednio prowadzone dzia艂ania marketingowe s膮 kluczowe w przypadku wi臋kszo艣ci dzia艂alno艣ci i medycyna nie jest tu wyj膮tkiem. Za ich pomoc膮 mo偶na z 艂atwo艣ci膮 pozyska膰 nowych klient贸w, jednak warto pami臋ta膰, 偶e i w tym przypadku nale偶y zna膰 obowi膮zuj膮ce przepisy, kt贸re reguluj膮 to, w jaki spos贸b mo偶na promowa膰 us艂ugi plac贸wek medycznych. Sprawd藕, co mo偶na i czego […]

Czytaj wi臋cej

Og艂oszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj膮ce wdro偶enie systemu zarz膮dzania bezpiecze艅stwem informacji zgodnie z obowi膮zkami prawnymi oraz norm膮 ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w聽 ramach projektu 鈥濸opytowy System Innowacji 鈥 rozw贸j M艢P w regionie 艣wi臋tokrzyskim poprzez profesjonalne us艂ugi doradcze鈥 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew贸dztwa 艢wi臋tokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj膮cy: […]

Czytaj wi臋cej

Zarz膮dzanie reputacj膮 w Internecie – jak dba膰 o dobre imi臋 w sieci?

Spis tre艣ci Jeszcze kilkadziesi膮t lat temu, gdy produkt lub us艂uga nie spe艂nia艂y oczekiwa艅 klienta, ten m贸g艂 poskar偶y膰 si臋 rodzinie lub s膮siadowi. Je艣li by艂 mocno wkurzony, m贸g艂 co najwy偶ej wpisa膰 si臋 do ksi臋gi skarg i za偶ale艅, kt贸rej w膮tpliwa skuteczno艣膰 przywodzi na my艣l scen臋 z szatni w kultowym filmie 鈥淢i艣鈥. 鈥淣ie mamy pa艅skiego p艂aszcza i co nam […]

Czytaj wi臋cej