Jak dzia艂a wyszukiwarka internetowa Google?

Jak dzia艂a wyszukiwarka Google?

Wyszukiwarka Google to narz臋dzie, z kt贸rego ka偶dego dnia korzystaj膮 miliardy ludzi na ca艂ym 艣wiecie. Szacuje si臋, 偶e jej udzia艂 w rynku 艣wiatowym to a偶 92%[1], jest zatem niekwestionowanym liderem. W Polsce ponad 95% wszystkich zapyta艅 przechodzi przez Google.[2] Fakt ten nie dziwi, gdy偶 ka偶dy z nas poszukuje w niej odpowiedzi na ka偶de mo偶liwe pytanie. Od tego, jakiego wzrostu jest Michael Jordan, po z艂o偶one zagadnienia z mechaniki kwantowej. W sieci jest wszystko, a Google umo偶liwia znalezienie tego czego potrzebujesz. Serwis ten nap臋dza tak偶e 艣wiatow膮 sprzeda偶, mo偶na odnale藕膰 za jego pomoc膮 miliony produkt贸w i pozna膰 opinie innych ludzi. Jednak czy w og贸le wiemy jak to si臋 dzieje, 偶e w u艂amku sekund dostajemy odpowied藕 na wi臋kszo艣膰 wpisywanych fraz? Przyjrzyjmy si臋 temu w tym artykule.

Co to jest wyszukiwarka internetowa?

Google to nic innego jak gigantyczny katalog wszystkich tre艣ci udost臋pnionych w zasobach Internetu. Mo偶na por贸wna膰 go do biblioteki, w kt贸rej dzi臋ki odpowiedniemu systemowi zarz膮dzania i organizacji ksi膮偶ek, bibliotekarz jest w stanie odnale藕膰 interesuj膮c膮 nas pozycj臋. Google dzia艂a podobnie. Wszystko oparte jest o zaawansowany algorytm i czynniki rankingowe, kt贸rych na ten moment jest ponad 200. Prze艣led藕my jak to wszystko si臋 dzieje.

Jak dzia艂a Google?

Googlebot - robot internetowy

Kiedy nowa tre艣膰 trafia do Internetu, nie od razu pojawi si臋 w wynikach wyszukiwania, musi napotka膰 j膮 robot indeksuj膮cy.

Googlebot jest to crawler stron internetowych, kt贸ry nieustannie przemierza Internet, odwiedzaj膮c strony w celu zapoznania si臋 z tre艣ci膮, jaka si臋 na nich znajduje. St膮d te偶 mo偶e min膮膰 pewien czas zanim robot odwiedzi nasz膮 witryn臋 i zapisze w swojej pami臋ci informacj臋 co na niej odnalaz艂.

To, w jaki spos贸b roboty poruszaj膮 si臋 po sieci i co rejestruj膮, ma znacz膮cy wp艂yw na pozycjonowanie. Oprogramowanie wykorzystuje wiele dr贸g kt贸rymi dostaje si臋 na kolejne strony. Mo偶liwe jest np. wej艣cie bezpo艣rednie, dzi臋ki zamieszczonemu na stronie plikowi sitemap i kalibracji Google Search Console. Jednak cz臋stszym zjawiskiem jest odwiedzenie naszej strony za po艣rednictwem link贸w prowadz膮cych z innych serwis贸w do naszej strony. Sprawdzaj膮c dan膮 stron臋 robot pod膮偶a do kolejnych zasob贸w za po艣rednictwem w艂a艣nie takich 艂膮czy.

Zjawisko to jest szeroko wykorzystywane przez specjalist贸w SEO w tak zwanym procesie link buildingu, czyli pozyskiwania warto艣ciowych link贸w kieruj膮cych do pozycjonowanej strony internetowej. Warto tu podkre艣li膰, 偶e dla algorytmu liczy si臋 jako艣膰, a nie ilo艣膰 link贸w. To rozr贸偶nienie wprowadzono podczas cyklicznych aktualizacji narz臋dzia wyszukiwarki Google,聽ta konkretna nosi pseudonim Pingwin.

Indeksowanie witryny

Kiedy crawler odwiedzi nasz膮 stron臋, zapisuje w swojej bazie danych najwa偶niejsze informacje kt贸re na niej odnalaz艂. Nie zapisuje ca艂ej zawarto艣ci witryny, a jedynie to co uzna za kluczowe i przydatne w dalszym procesie dzia艂ania wyszukiwarki internetowej.

Tutaj pojawia si臋 kolejny kluczowy aspekt dzia艂a艅 SEO, czyli optymalizacja tre艣ci. Dzi臋ki odpowiedniej strukturze informacji oraz wykorzystaniu w艂a艣ciwie dobranych fraz kluczowych jeste艣my w stanie u艂atwi膰 robotowi Google zrozumienie kontekstu naszych tre艣ci.

Konsekwencj膮 tego jest lepsza pozycja rankingowa w finalnych wynikach wyszukiwania wy艣wietlanych u偶ytkownikom na interesuj膮ce ich frazy. Wyszukiwarka Google jak w bibliotece przechowuje w swoim indeksie informacje o stronach, kataloguje je i oznacza wed艂ug swoich z艂o偶onych kryteri贸w.

Ranking strony internetowej w Google

Maj膮c zgromadzone dane, algorytm wyszukiwarki jest w stanie przypisa膰 ka偶dej ze stron odpowiedni膮 warto艣膰 liczbow膮, decyduj膮c膮 o tym, na kt贸rym miejscu zostanie ona wy艣wietlona po wpisaniu danego zapytania.

Jak m贸wi膮 sami specjali艣ci Google: nadrz臋dnym celem firmy Google jest dostarczanie najbardziej trafnych i wiarygodnych informacji, jakie s膮 dost臋pne, prezentowanie ich w jak najbardziej u偶yteczny spos贸b oraz zapewnienie swobodnego dost臋pu do informacji ka偶demu, kto jej poszukuje. W艂a艣nie w tym celu powsta艂 ca艂y algorytm zajmuj膮cy si臋 sta艂ym porz膮dkowaniem informacji, aby 艂atwiej korzysta艂o si臋 z sieci.

Wyszukiwarka Google opr贸cz standardowych wynik贸w w formie tekstowej, ci膮gle si臋 rozwija i wprowadza nowinki w celu jeszcze przyjemniejszego u偶ytkowania聽 i trafnego dopasowania tre艣ci.

St膮d te偶 w wynikach wyszukiwania Google wy艣wietla poza linkami, tre艣ci takie jak:

  • podpowiedzi i sugestie
  • filmy
  • grafik臋
  • reklamy 馃槈
  • mapy
  • wiadomo艣ci
  • wizyt贸wki firm (Google Moja Firma)
  • produkty (zak艂adka zakupy)
  • przepisy
  • ksi膮偶ki
  • i wiele innych nowych format贸w

Wysoka pozycja w Google. Jak j膮 osi膮gn膮膰?

Jak mo偶na zauwa偶y膰, proces porz膮dkowania tre艣ci w internecie jest bardzo z艂o偶ony i zale偶ny od wielu nak艂adaj膮cych si臋 czynnik贸w. Nie jest on jednak przypadkowy, a bardzo przemy艣lany. Tak, aby wy艣wietla膰 najlepsze wyniki dopasowane do naszego zapytania.

Proces pozycjonowania stron internetowych i dzia艂a艅 z obszar贸w SEO polega dok艂adnie na tym, aby u艂atwi膰 algorytmom ich dzia艂anie. Podsuwamy zatem robotom Google stron臋 przygotowan膮 pod wzgl臋dem technicznym oraz z odpowiednio zoptymalizowan膮 tre艣ci膮. Robimy tak, aby mia艂y jak najwi臋cej czynnik贸w wskazuj膮cych na to, 偶e nasza witryna jest t膮 najbardziej warto艣ciow膮 do zaprezentowania. Kolejnym bardzo wa偶nym czynnikiem jest zdobywanie warto艣ciowych link贸w prowadz膮cych do naszej strony z innych serwis贸w. Proces link buildingu zapewnia nowe 艣cie偶ki kt贸rymi roboty wyszukiwarki mog膮 dosta膰 si臋 na nasz膮 stron臋. Moc witryny z kt贸rej pochodzi link tak偶e jest przekazywana na stron臋 docelow膮, podnosz膮c tym samym jej autorytet i wiarygodno艣膰.

Dzi臋ki temu wybrana przez nas strona zostaje wy艣wietlona w TOP 10 wynik贸w, a cz臋sto nawet w TOP 3 rezultat贸w. To w艂a艣nie te pozycje s膮 najcz臋艣ciej klikane przez u偶ytkownik贸w i generuj膮 ruch w naszym serwisie. Wa偶ne jest tak偶e to, 偶e jest to ruch wysokiej jako艣ci, poniewa偶 osoby kt贸re wpisa艂y odpowiednie zapytanie w pasek wyszukiwania, s膮 realnie zainteresowane dan膮 tematyk膮. Tym samym stanowi膮 potencjalnych klient贸w odwiedzaj膮cych nasz膮 firm臋 lub sklep.

Podsumowuj膮c, dzia艂anie wyszukiwarki Google jest bardzo z艂o偶one, ale podejmuj膮c odpowiednie dzia艂ania, mo偶na bardzo wiele zyska膰 w organicznych wynikach wyszukiwania. Inwestycja w SEO najcz臋艣ciej bardzo si臋 op艂aca. To w艂a艣nie widoczno艣膰 w Internecie jest pierwszym krokiem do tego, aby dotrze膰 do klienta i聽 prowadzi膰 dobrze funkcjonuj膮cy i rozwijaj膮cy si臋 biznes.

Wskaz贸wka: Jak korzysta膰 z Google?

Polecamy korzysta膰 z wyszukiwarki internetowej w spos贸b naturalny ale mo偶liwie prosty. Uzyskamy dzi臋ki temu najlepsz膮 trafno艣膰. Dzi臋ki ci膮g艂ej pracy i rozwojowi sztucznej inteligencji Google potrafi rozpoznawa膰 intencje u偶ytkownika i jest w stanie wy艣wietli膰 to czego szukasz. Zdarza si臋 jednak, 偶e nasze pytanie oka偶e si臋 zbyt z艂o偶one. Starajmy si臋 wtedy u艂atwi膰 prac臋 algorytmowi i doprecyzujmy nasze zapytanie, np. u偶ywaj膮c wyraz贸w pokrewnych. Dzi臋ki temu uzyskana odpowied藕 na nasze zapytanie b臋dzie trafna i satysfakcjonuj膮ca.

Czy ten artyku艂 by艂 dla Ciebie pomocny?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Jakub Augustowski

Jakub Augustowski

SEO Specialist | Webrange
W pozycjonowaniu 艂膮czy talent do kreatywnego oraz analitycznego my艣lenia. Znajdowanie rozwi膮za艅 to jego znak rozpoznawczy. Marketing internetowy, SEO oraz UX s膮 obszarami w kt贸rych potrafi osi膮ga膰 ponadprzeci臋tne efekty.

Podobne artyku艂y

Marketing plac贸wek medycznych w Internecie

Spis tre艣ci Odpowiednio prowadzone dzia艂ania marketingowe s膮 kluczowe w przypadku wi臋kszo艣ci dzia艂alno艣ci i medycyna nie jest tu wyj膮tkiem. Za ich pomoc膮 mo偶na z 艂atwo艣ci膮 pozyska膰 nowych klient贸w, jednak warto pami臋ta膰, 偶e i w tym przypadku nale偶y zna膰 obowi膮zuj膮ce przepisy, kt贸re reguluj膮 to, w jaki spos贸b mo偶na promowa膰 us艂ugi plac贸wek medycznych. Sprawd藕, co mo偶na i czego […]

Czytaj wi臋cej

Og艂oszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj膮ce wdro偶enie systemu zarz膮dzania bezpiecze艅stwem informacji zgodnie z obowi膮zkami prawnymi oraz norm膮 ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w聽 ramach projektu 鈥濸opytowy System Innowacji 鈥 rozw贸j M艢P w regionie 艣wi臋tokrzyskim poprzez profesjonalne us艂ugi doradcze鈥 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew贸dztwa 艢wi臋tokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj膮cy: […]

Czytaj wi臋cej

Zarz膮dzanie reputacj膮 w Internecie – jak dba膰 o dobre imi臋 w sieci?

Spis tre艣ci Jeszcze kilkadziesi膮t lat temu, gdy produkt lub us艂uga nie spe艂nia艂y oczekiwa艅 klienta, ten m贸g艂 poskar偶y膰 si臋 rodzinie lub s膮siadowi. Je艣li by艂 mocno wkurzony, m贸g艂 co najwy偶ej wpisa膰 si臋 do ksi臋gi skarg i za偶ale艅, kt贸rej w膮tpliwa skuteczno艣膰 przywodzi na my艣l scen臋 z szatni w kultowym filmie 鈥淢i艣鈥. 鈥淣ie mamy pa艅skiego p艂aszcza i co nam […]

Czytaj wi臋cej