First Link Counts, czyli o linkach w artyku艂ach sponsorowanych

Spis tre艣ci

Jednym z element贸w budowania pozycji witryny w internecie jest tzw. link building, czyli pozyskiwanie odno艣nik贸w (link贸w) prowadz膮cych do naszej witryny ze stron zewn臋trznych. Nasza agencja takie dzia艂ania prowadzi mi臋dzy innymi poprzez publikowanie tak zwanych artyku艂贸w sponsorowanych, do czego wykorzystujemy w艂asn膮 baz臋 kilku tysi臋cy wydawc贸w.

Artyku艂y mog膮 by膰 przygotowane przez nasz zesp贸艂 copywriter贸w lub przekazane przez klient贸w do publikacji. W tym drugim przypadku do艣膰 cz臋sto zdarza si臋, 偶e artyku艂y zawieraj膮 istotny b艂膮d, niezgodny z wytycznymi Google.

W tym artykule postaramy si臋 zamie艣ci膰 wskaz贸wki jak przed tym b艂臋dem si臋 ustrzec.

Czego Google nie lubi?

Jeszcze kilka czy kilkana艣cie lat temu jedn膮 z popularnych metod pozycjonowania by艂o produkowanie (鈥瀙isanie鈥 nie do ko艅ca by艂oby tu adekwatnym s艂owem) du偶ych ilo艣ci tekst贸w, kt贸rych zadaniem by艂o g艂贸wnie przemycenie okre艣lonych fraz kluczowych i link贸w do strony (tzw 鈥減recle鈥 publikowane na niskiej jako艣ci stronach zwanymi presell pages). Owocowa艂o to tworzeniem tre艣ci bezu偶ytecznych dla czytelnik贸w, ale za to bardzo skutecznie podnosz膮cych widoczno艣膰 witryny w wynikach wyszukiwania. Skala dzia艂ania by艂a na tyle du偶a, 偶e Google w kolejnych aktualizacjach powiedzia艂o 鈥 do艣膰.

Nast膮pi艂a zmiana warto艣ciowania tre艣ci, po kt贸rej ta bezu偶yteczna dla odbiorc贸w sta艂a si臋 niemile widziana przez Google. Obecnie obowi膮zuj膮ca zasada, zwana popularnie 鈥瀋ontent is the king鈥, jasno okre艣la, 偶e tre艣膰 powinna by膰 warto艣ciowa. I tego jest ju偶 艣wiadom chyba ka偶dy. Niestety, z 鈥瀌awnych czas贸w鈥 osta艂o si臋 przekonanie, 偶e im wi臋cej razy w tek艣cie powt贸rzymy dany link, tym staje si臋 on 鈥瀢a偶niejszy鈥. Ot贸偶 nie, nie staje si臋.

Na czym polega regu艂a First Link Counts?

Zwrot First Link Counts oznacza 鈥濴iczy si臋 pierwszy link鈥. Jest to traktowane nie tyle jako sztywne zalecenie, ale raczej jako do艣膰 mocna sugestia i regu艂a, kt贸rej lepiej si臋 trzyma膰. Jest ona r贸wnie偶 do艣膰 wiekowa 鈥 jak na szybko艣膰 zmian w marketingu internetowym 鈥 pochodzi bowiem z 2014 roku.

Matt Cutts, w obecnym czasie pe艂ni膮cy w Google funkcj臋 szefa Zespo艂u ds. spamu internetowego, powiedzia艂 wtedy, 偶e boty Google znajduj膮c na stronie ten sam adres URL umieszczony kilka razy, potraktuj膮 go tak, jakby wyst膮pi艂 tylko jeden raz.

Dodatkowo je艣li adres powi膮zany jest z r贸偶nymi anchorami (s艂owami kluczowymi), to pod uwag臋 zostanie wzi臋ty tylko ten pierwszy.

W przypadku linkowania wewn臋trznego, czyli np. opis贸w kategorii albo oferty firmy na witrynie, regu艂a ta bywa 艂amana. Jest to do艣膰 naturalne i wynika z samej konstrukcji strony. Przyk艂adowo linkujemy w tre艣ci wpisu na blogu ofert臋, kt贸ra i tak jest widoczna w menu czy odsy艂amy do podstron ze stopki, jak np. Kontakt. Analogicznie tworz膮c opis kategorii w sklepie internetowym umie艣cimy w nim odno艣nik do kategorii menu wy偶szej/ni偶szej/r贸wnoleg艂ej. Takie powt贸rzenie linku, w granicach rozs膮dku, nie jest wielkim problemem. Co innego jednak, gdy artyku艂 zamieszczany jest w serwisie zewn臋trznym, czyli np. u wydawcy internetowego.

Artyku艂y sponsorowane a First Link Counts

Dlaczego tak wa偶ne jest, by nie powtarza膰 tych samych link贸w w ramach jednego artyku艂u w serwisie zewn臋trznym?

W tym momencie musimy wprowadzi膰 poj臋cie Link Juice, czyli sposobu聽 przekazywania mocy witryny na kt贸rej zosta艂 zamieszczony link, do naszego serwisu.

W uproszczeniu i skr贸cie polega to na tym, 偶e ka偶da witryna internetowa i ka偶da podstrona ma pewn膮 warto艣膰 (mo偶e by膰 zerowa), kt贸r膮 przekazuje linkom znajduj膮cym si臋 na niej.

Jak ustali膰 moc link贸w i od czego ona zale偶y, to w tym momencie nieistotne. Skupmy si臋 na fakcie, 偶e Strona A, na kt贸rej b臋dzie publikowany artyku艂, mo偶e przekaza膰 MOC, kt贸r膮 okre艣lili艣my na 100.

Dajmy na to, 偶e w przekazanym do serwisu artykule znajduj膮 si臋 trzy linki, ka偶dy wi臋c mo偶e otrzyma膰 33,3% MOCY. I w prawid艂owo napisanym artykule, gdzie u偶yto trzech R脫呕NYCH link贸w faktycznie tak mo偶e si臋 sta膰.

Co b臋dzie, gdy TEN SAM link powt贸rzymy trzy razy? W do艣膰 nieprzyjemny spos贸b wkroczy regu艂a FLC, w my艣l kt贸rej liczy si臋 przecie偶 tylko jeden, pierwszy link. Dlaczego nieprzyjemny?

Bo MOC jak膮 przydziela witryna zostaje bez zmian. Nadal wynosi ona 100, z czego na pierwszy link przypad艂o 33,3 a na drugi i trzeci… nic. Liczba odno艣nik贸w zosta艂a uwzgl臋dniona przez roboty Google, ale z uwagi na ich powtarzanie MOC p艂ynie tylko do pierwszego z nich.

Tym samym stronie docelowej zosta艂a przekazana tylko 1/3 tego, co faktycznie m贸g艂 otrzyma膰 za te same pieni膮dze… Niezastosowanie si臋 do FLC w prosty spos贸b prowadzi wi臋c do zmniejszenia skuteczno艣ci dzia艂a艅 pozycjonuj膮cych, a to przecie偶 odwrotno艣膰 tego, co chcemy osi膮gn膮膰, decyduj膮c si臋 na publikacj臋 artyku艂贸w sponsorowanych.

Pozyskiwanie link贸w zewn臋trznych jest skuteczne w procesie pozycjonowania, chocia偶 zwykle nie nale偶y do najta艅szych. Warto wi臋c robi膰 to tak, by uzyska膰 mo偶liwie najlepsze rezultaty. Trzyma膰 si臋 zasad i zalece艅 przekazywanych przez Google i wynikaj膮cych z test贸w pozycjoner贸w. Regu艂a First Link Counts jest jedn膮 z nich, a przy tym banalnie prost膮 do wdro偶enia.

Czy ten artyku艂 by艂 dla Ciebie pomocny?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Hubert Wo艂oszyn

Hubert Wo艂oszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysi膮cleciu, pami臋ta wi臋c 艣wiat bez Internetu, za kt贸rym czasem wzdycha z nostalgi膮. Pracowa艂 w r贸偶nych bran偶ach, od Analizy finansowej po Zak艂adanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje si臋 zabaw膮 s艂owami, a od kilku wsp贸艂pracuje z Webrange. Wolny czas najch臋tniej sp臋dza w ogrodzie, majsterkuj膮c, czytaj膮c ksi膮偶ki lub ogl膮daj膮c seriale.

Podobne artyku艂y

Marketing plac贸wek medycznych w Internecie

Spis tre艣ci Odpowiednio prowadzone dzia艂ania marketingowe s膮 kluczowe w przypadku wi臋kszo艣ci dzia艂alno艣ci i medycyna nie jest tu wyj膮tkiem. Za ich pomoc膮 mo偶na z 艂atwo艣ci膮 pozyska膰 nowych klient贸w, jednak warto pami臋ta膰, 偶e i w tym przypadku nale偶y zna膰 obowi膮zuj膮ce przepisy, kt贸re reguluj膮 to, w jaki spos贸b mo偶na promowa膰 us艂ugi plac贸wek medycznych. Sprawd藕, co mo偶na i czego […]

Czytaj wi臋cej

Og艂oszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj膮ce wdro偶enie systemu zarz膮dzania bezpiecze艅stwem informacji zgodnie z obowi膮zkami prawnymi oraz norm膮 ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w聽 ramach projektu 鈥濸opytowy System Innowacji 鈥 rozw贸j M艢P w regionie 艣wi臋tokrzyskim poprzez profesjonalne us艂ugi doradcze鈥 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew贸dztwa 艢wi臋tokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj膮cy: […]

Czytaj wi臋cej

Zarz膮dzanie reputacj膮 w Internecie – jak dba膰 o dobre imi臋 w sieci?

Spis tre艣ci Jeszcze kilkadziesi膮t lat temu, gdy produkt lub us艂uga nie spe艂nia艂y oczekiwa艅 klienta, ten m贸g艂 poskar偶y膰 si臋 rodzinie lub s膮siadowi. Je艣li by艂 mocno wkurzony, m贸g艂 co najwy偶ej wpisa膰 si臋 do ksi臋gi skarg i za偶ale艅, kt贸rej w膮tpliwa skuteczno艣膰 przywodzi na my艣l scen臋 z szatni w kultowym filmie 鈥淢i艣鈥. 鈥淣ie mamy pa艅skiego p艂aszcza i co nam […]

Czytaj wi臋cej