Facebook i prowadzenie konta marki

Sprawdź, o czym należy pamiętać prowadząc profil, jak angażować odbiorców i promować się na FB

Prowadzenie profilu marki na Facebooku nie jest łatwym zadaniem. Choć z pozoru może się takie wydawać, składa się ono z wielu małych elementów, o które należy zadbać w odpowiedni sposób. Tylko dzięki połączeniu tych wszystkich elementów nasz profil będzie prezentował się jakościowo, funkcjonalnie, będzie popularny wśród użytkowników oraz będzie chętnie polecany przez wyszukiwarkę FB. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze kwestie, na jakie należy zwrócić uwagę, gdy rozpoczynamy prowadzenie profilu na Facebooku lub w jego trakcie, lub kiedy nie jesteśmy zadowoleni z aktualnych rezultatów.

Stworzenie i prowadzenie profilu

Pierwszym i podstawowym krokiem, jaki musimy wykonać, chcąc prowadzić profil marki na Facebooku, jest stworzenie poprawnego oraz jakościowego profilu. Jest to podstawa i punkt wyjściowy wszystkich innych działań, które będziemy wykonywali w przyszłości. Interesujący profil będzie dostarczał wielu informacji użytkownikom FB i będzie przyciągał sam w sobie. Stworzenie poprawnego profilu powinniśmy rozpocząć od uzupełniania wszystkich możliwych rubryk takich jak adres www naszej strony, dodanie linków od innych kanałów, podanie godzin działania firmy, dodanie produktów do zakładki sprzedażowej, wgranie zdjęcia czy stworzenie dodatkowych sekcji.

Powinniśmy ustawić też automatycznego robota, który będzie odpowiadał na najczęściej zadawane pytania. Dobrym pomysłem jest też stworzenie przypiętego posta, w którym będą znajdowały się wszystkie najważniejsze informacje o naszej marce. Wszystkie pola i rubryki należy wypełnić starannie. Puste lub półpuste profile nie będą budziły zaufania odbiorców. Otrzymanie łatwo i szybko wszystkich informacji pozwoli też już wstępie nastawić się pozytywnie odbiorcom do naszej marki. Powinniśmy sprawdzić wymiary grafik np. tła, obrazów czy zdjęcia profilowego, aby móc dodać je w odpowiednim formacie i rozdzielczości. Powinniśmy też stawiać jedynie na jakościowe i profesjonalne zdjęcia np. pobierane z darmowych banków zdjęć, aby nasz profil był profesjonalny.

Profil zgodny z SEO

Tworząc profil marki na FB, nie powinniśmy zapominać o SEO, czyli dostosowaniu profilu do wyszukiwarki Facebooka i samego portalu pod kątem technicznym. To właśnie na podstawie tego, jak stworzymy, uzupełnimy i opiszemy profil oraz co będziemy publikowali, Facebook będzie rozpoznawał tematykę czy kontekst naszego profilu.

Należy wykorzystać tę sytuacji i poinformować FB, że nasz profil jest kompletny, znajdują się na nim treści związane z daną tematyką i że ew. działamy lokalnie w danej branży lub lokalizacji. Aby to zrobić na naszym profilu, należy używać słów kluczowych tak jak przy pozycjonowaniu strony internetowej odpowiadającym naszej branży. Możemy pozyskać je z planera słów kluczowych czy keyword generatorów dostępnych w sieci i zamieszczać najpopularniejsze frazy dla danej kategorii tematycznej na naszym profilu.

Powinniśmy też odpowiednio podpisywać zdjęcia czy dodawać linki wychodzące z naszego profilu na strony tematyczne. Choć optymalizacja SEO profilu na FB nie jest tak popularna i tak rozbudowana co stron www w Google, również dostarcza wielu informacji Facebookowi, który będzie lepiej znał nasz profil i chętniej promował go użytkownikom.

Tworzenie treści

Bardzo ważną kwestią jest publikowanie treści na Facebooku. Posty, które dodajemy, odgrywają istotną kwestię w odniesieniu do zwiększania zasięgu czy widoczności profilu na FB. Z pewnością musimy publikować jedynie poprawne i bezbłędne oraz jakościowe treści. Należy robić to naturalnie oraz jak najczęściej.

Same posty powinny być długie i mieć przynajmniej kilka tysięcy znaków, aby wygrywać długością postów z innych markami oraz innymi treściami. Możemy publikować je zarówno na naszym profilu, jak i na grupach. Druga opcja daje więcej możliwości formatowania treści, czyli używania np. pogubień, list punktowych czy różnej wielkości nagłówków. To wszystko sprawia, że post jest bardziej czytelny, bardziej interesujący oraz przyciąga więcej czytelników. Ważną kwestią jest unikalność posta.

Najlepiej jest stworzyć oryginalny post oraz udostępnić go aniżeli dodawać ten sam post w wielu miejscach — co może być odczytane jako spam. Tematyka treści powinna być uniwersalna i ponadczasowa, aby przez długi czas przyciągała odbiorców. Powinna dawać też profity odbiorcom np. być w stylu poradnikowym, aby Ci odnosili korzyści z jej czytania.

Facebook daje też możliwość dodawania oryginalnych form contentu oprócz samych postów. Z pewnością zaciekawią one odbiorców i pozwolą na zwiększenie jakości naszego profilu.

Ciekawą formą treści są np. zdjęcia 360 stopni. Zdjęcia interaktywne to fotografie, po których da się rozglądać we wszystkich kierunkach, przesuwając kursor myszy po nich. Jest to w dalszym ciągu tak rzadkie zjawisko, że wiele osób nie miało styczności z takimi zdjęciami. Jeśli prowadzimy projekt podróżniczy, to poprzez zdjęcia interaktywne możemy pokazywać naszą markę czy miejsca. Zdjęcia 360 stopni wgrywa się tak samo, jak zwykłe fotografie do katalogów ze zdjęciami. Mają one jedynie ikonkę zdjęcia 360. Dzięki nim możemy też tworzyć złożone spacery wirtualne z wielu kroków i wirtualizować pewne miejsca.

Kolejnym świetnym pomysłem na oryginalne treści są webinaria i relacje na żywo. Facebook daje takie możliwości, a dzięki nim prowadząc np. szkolenia czy spotkania tematyczne z widzami, zyskamy popularność. Na FB możemy dodawać też darmowe poradniki czy e-booki, tworzyć tutoriale i case study czy stworzyć post, w który będzie służył jedynie do zadawania pytań tematycznych, a my będziemy na nie odpowiadali jako profesjonalna marka.

Jak reklamować na Facebooku

Facebook to również szerokie możliwości reklamowe. Promocja pozwala pozyskiwać nam nowych klientów, zwiększyć zasięg i popularność firmy czy budować pozytywny wizerunek marki niezależnie tego, czy jest to profil marki stacjonarnej, globalnej, lokalnej czy cyfrowej.

Na FB istnieje wiele metod reklamy damowej, jak i płatnej. Pierwszym sposobem darmowej reklamy na FB jest promowanie się na grupach tematycznych. Są to miejsca, w których przebywa bardzo duża liczba osób związanych z daną tematyką i warto wykorzystać ten fakt. Możemy dołączać do wielu grup tematycznych a na nich zgodnie z regulaminem dodawać posty tematyczne lub oferty i reklamy o ile jest to możliwe. Dzięki temu zostaniemy zauważeni przez bardzo dużą grupę osób.

Kolejnym sposobem darmowej reklamy na FB jest marketing szeptany, czyli dodawanie w różnych częściach Facebooka np. w komentarzach czy dyskusjach poleceń naszej marki. Mogą być one stylizowane zarówno na otwarte polecenie marki, jak i neutralne opinie o firmie. Darmowa reklama na Facebooku to też współpraca barterowa z innymi profilami. Można współpracować z innym markami z branży lub poza niej, wymieniając się np. postami sponsorowanymi, które będą promowały marki wzajemnie swoim fanom.

Facebook Ads, czyli system reklamowy Facebooka to płatna opcja reklamy na FB. Umożliwia emitowanie płatnej reklamy użytkownikom Facebooka w różnych miejscach i formie. Sam system reklamowy jest prosty i intuicyjny, przez co możemy reklamować się na FB samodzielnie — choć możemy również wykupić usługę konfiguracji i publikacji reklamy. Płatności odbywają się na podstawie rachunku wystawionego po zrealizowaniu reklamy, a formy płatności to płatności za wyświetlenia reklamy lub za kliknięcie na link prowadzący do naszej witryny. Poprzez płatną reklamę na FB będziemy mogli promować się w wielu miejscach i formach takich jak np. messenger, marketplace, prawa kolumna czy w formie postów, grafik, nagrań video lub banerów reklamowych. Ogólnie istnieje wiele umiejscowień czy form reklamy, dzięki którym możemy dobrze dostosować ją do swoich potrzeb.

Reklama na Facebooku umożliwia również targetowanie, czyli określenie, jakim osobom zostanie wyświetlona na podstawie wybrania wielu parametrów potencjalnych odbiorców. Dzięki temu może zdecydować jakie osoby o danych cechach np. płci, lokalizacji czy wieku mogą zobaczyć naszą reklamę. Przez to będziemy efektywnie wydawać środki reklamowe, a reklama będzie dużo skuteczniejsza niż ta nietargetowana. Możemy ustalić też maksymalne stawki za wyemitowanie jednej reklamy, budżet reklamowy czy harmonogram emisji reklam. Facebook Ads możemy uruchomić samodzielnie na podstawie samouczka czy danych informacji zawartych na portalu, co jest bardzo dużym plusem — gdzie nie będziemy musieli płacić prowizji agencji interaktywnej za wykonanie takiej usługi.

Jak angażować fanów profilu?

Jeśli już mamy i prowadzimy profil na Facebooku oraz zdobyliśmy grono fanów, należy zwiększać zaangażowanie obserwujących nas osób. Negatywnie i martwe profile nie są chętnie polecane czy obserwowane. Aktywne zaś mają większą siłę przebicia, zasięg i potrafią szybciej zdobywać odbiorców.

Pierwszym ciekawym pomysłem jest organizowanie konkursów na Facebooku z nagrodami. Te mogą być nawet symboliczne, a głównym celem konkursów jest zaangażowanie naszych fanów. Warto wymyślać zadania konkursowe, które będą zmuszały do wysiłku np. wykonania pracy konkursowej, a nie jedynie napisania komentarza. Działania związane z marką wykonywane w świecie realnym pozwalają zwiększyć zaangażowanie i utożsamić się odbiorcom z firmą a od tego już tylko krok do decyzji zakupowej. Należy pamiętać, aby stworzyć regulamin konkursu zgodny z regulaminem Facebooka. Ten, nie pozwala np. na organizowanie gier losowych, a więc wyniki naszego konkursu nie mogą być wyłaniane losowo, ale decyzją oceniającą wszystkie prace konkursowe.

Możemy również organizować eventy czy wspólne akcje np. charytatywne lub ekologiczne. Kolejnym sposobem angażowania fanów na FB jest zadawanie pytań otwartych. Dzięki temu poczują się oni ważni, iż chcemy wysłuchać ich opinii oraz będą mogli wypowiedzieć się na naszym profilu — generując jednocześnie ruch na naszej stronie FB. Angażować fanów możemy też poprzez udzielenie zniżek, bonusów czy promocji, które regularnie będą pojawiały się tylko na naszym profilu np. w piątki. Dzięki temu fani będą regularnie odwiedzali nasz profil i przyzwyczają się, że pojawiają się na nim regularnie wartościowe treści.

Angażować i utożsamiać fanów z marką możemy również poprzez publikowanie oryginalnych materiałów dotyczących prowadzenia naszej marki np. wirtualnego spaceru. W ten sposób pokażemy naszą markę z nieco innej strony niż wszystkie inne na Facebooku i zaciekawimy odbiorców.

Range

Range

Agencja marketingowa
Kreatywne Myśli, Analityczne Ruchy.
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Napisz
Nie lubisz pisać?
Dzwoń!
Tomasz Krawczyk

Sales Manager
tomasz.krawczyk@range.pl
poniedziałek — piątek w godz. 9 — 17

Napisz
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.
ikonka

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Wypełniając formularz akceptujesz Politykę Prywatności, która wyjaśnia w jaki sposób zbieramy i przetwarzamy Twoje dane osobowe.

Optymalizacja strony internetowej składa się z wielu elementów o różnej wadze. Część z nich ma mocne przełożenie na pozycję strony w wynikach organicznych, waga innych jest z kolei dość niska. Jednak to, że nie mają dużego wpływu na czynniki rankingujące Google, nie oznacza, że można je pomijać. I wcale nie znaczy, że nie […]
Ogłoszenie o zapytaniu ofertowym na realizację: Doradztwo w opracowaniu Mapy Drogowej, tj. planu transformacji firmy w kierunku Przemysłu 4.0 dla WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w  ramach projektu „Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w regionie świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Świętokrzyskiego na […]
Dane strukturalne LocalBusiness to must have dla firm, które mają sklepy stacjonarne. Według raportu “E-commerce 2020” przygotowanego przez firmę Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej 73% klientów w Polsce kupuje online. Z kolei na stronie thinkwithgoogle.com znajdziemy informację, że 53% osób zawsze robi research online przed zakupem. W badaniu “Major Purchase Shopper Study” […]