Anchor text ÔÇô co to jest i jakie ma znaczenie w pozycjonowaniu?

Spis tre┼Ťci

Pozycjonowanie to og├│┼é dzia┼éa┼ä, kt├│re wp┼éywaj─ů na widoczno┼Ť─ç strony w wynikach organicznych wyszukiwarki Google i pozyskanie ruchu na ni─ů z tego w┼éa┼Ťnie ┼║r├│d┼éa.

Anchor text

Pozycjonowanie mo┼╝na podzieli─ç na dzia┼éania on-site, czyli prowadzone bezpo┼Ťrednio na witrynie, oraz off-site, kt├│re prowadzone s─ů poza nasz─ů witryn─ů. W obu przypadkach wa┼╝ny element strategii SEO stanowi─ů tzw. anchory. U┼╝ywane s─ů one przez roboty Google, czy te┼╝ ka┼╝dej innej wyszukiwarki, dla warto┼Ťciowania strony oraz powi─ůzania jej zawarto┼Ťci z dan─ů fraz─ů.

Co to jest anchor?

Anchor, czyli z angielskiego kotwica, to link, kt├│ry prowadzi z danej strony internetowej w inne miejsce. Mo┼╝e nim by─ç strona serwisu zewn─Ötrznego, albo podstrona naszej witryny, st─ůd te┼╝ anchory maj─ů znaczenie zar├│wno w dzia┼éaniach on-site (internal links), jak i off-site (backlinks).

Zazwyczaj anchorem jest jaka┼Ť fraza, kt├│ra ÔÇ×skrywaÔÇŁ pod sob─ů klikalny odno┼Ťnik do witryny. Nie jest to jednak regu┼é─ů, o czym za chwil─Ö.

W naszej pracy agencyjnej cz─Östo dostajemy od klient├│w gotowe teksty do opublikowania na serwisach wsp├│┼épracuj─ůcych z Webrange. U┼╝ywane w nich anchory nie zawsze s─ů poprawne i optymalne z punktu widzenia pozycjonowania i oczekiwanego efektu. Mamy nadziej─Ö, ┼╝e informacje zawarte poni┼╝ej pomog─ů naszym klientom budowa─ç tre┼Ť─ç artyku┼é├│w sponsorowanych czy contentu na stronie. Oczywi┼Ťcie w ramach sta┼éej wsp├│┼épracy to Agencja odpowiada za d┼éugofalowe budowanie strategii marketingowej w internecie, w tym w┼éa┼Ťnie za dob├│r i rozk┼éad anchor├│w.

Do czego służy anchor text?

Anchor text ma za zadanie u┼éatwi─ç u┼╝ytkownikom dostarczenie i wskazanie warto┼Ťciowej tre┼Ťci oraz ÔÇ×nakierowa─ç ichÔÇŁ na przej┼Ťcie do okre┼Ťlonej strony. Pozwala te┼╝ usprawni─ç prac─Ö robotom wyszukiwarek internetowych ÔÇô g┼é├│wnie Google.

Tak wi─Öc budowa anchora z regu┼éy odnosi si─Ö do tre┼Ťci, jakie robot/u┼╝ytkownik mo┼╝e napotka─ç na stronie docelowej. St─ůd te┼╝ spos├│b budowania anchor text jest tak wa┼╝nym elementem pozycjonowania ÔÇô wskazuje drog─Ö u┼╝ytkownikom internetu, zach─Öca ich do odwiedzin na stronie, podpowiada czego mog─ů si─Ö tam spodziewa─ç. Algorytmy Google u┼╝ywaj─ů w┼éa┼Ťnie mi─Ödzy innymi informacji przekazywanych przez anchory, by budowa─ç ranking witryn.

Niew┼éa┼Ťciwe u┼╝ycie anchor├│w mo┼╝e wi─Öc nie tylko nie odnie┼Ť─ç zamierzonego skutku, a wr─Öcz zmniejszy─ç warto┼Ť─ç strony docelowej w oczach Google. Jest to jedna ze zmian, jak─ů wprowadzi┼é tzw. algorytm Pingwin. W jego wyniku wiele stron stosuj─ůcych w anchorach s┼éowa kluczowe wy┼é─ůcznie w celu pozycjonowania, straci┼éo swoje miejsce w rankingu.

Obecnie algorytmy analizuj─ů powi─ůzanie kontekstowe pomi─Ödzy fraz─ů kluczow─ů u┼╝yt─ů w anchor text, jej otoczeniem i miejscem docelowym. Dla skutecznego dzia┼éania anchor tekst powinien by─ç wi─Öc powi─ůzany z tym, co faktycznie czeka na u┼╝ytkownika/robota na stronie docelowej. Stopie┼ä powi─ůzania zwi─ůzany jest z sam─ů konstrukcj─ů anchor text.

Rodzaje anchor text

Poni┼╝ej om├│wimy podstawowe typy anchor├│w. Nie s─ů to jedyne mo┼╝liwe, jednak w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w to w┼éa┼Ťnie z nich korzysta si─Ö w SEO.

S─ů to anchory tekstowe, chocia┼╝ w pozycjonowaniu wykorzystywane s─ů r├│wnie┼╝ anchory grafiki (za po┼Ťrednictwem atrybutu ALT), a na witrynach mo┼╝na te┼╝ spotka─ç anchory powi─ůzane z jakim┼Ť protoko┼éem przegl─ůdarki, np. umo┼╝liwiaj─ůce wys┼éanie maila czy pobranie pliku.

Obecnie skupmy si─Ö na anchorach tekstowych.
Mog─ů one wykorzystywa─ç fraz─Ö kluczow─ů lub te┼╝ by─ç jej pozbawione.

Do pierwszego typ nale┼╝─ů:

Anchory nie u┼╝ywaj─ůce frazy kluczowej to:

Jak budowa─ç anchor text w SEO?

Podczas tworzenia anchor├│w musimy zwr├│ci─ç uwag─Ö na miejsce, gdzie s─ů one umieszczane.

Mo┼╝na to rozumie─ç dwojako ÔÇô po pierwsze, jako po┼éo┼╝enie w samym tek┼Ťcie. Nie jest zalecane umieszczenie anchora w leadzie tekstu, czyli pocz─ůtkowej cz─Ö┼Ťci, kt├│ra ma zach─Öci─ç do czytania. Czemu? By nie ryzykowa─ç, ┼╝e czytelnik kliknie na niego od razu, bez zapoznania si─Ö z tekstem do ko┼äca. Z kolei koniec tekstu te┼╝ nie jest zalecany, chocia┼╝ jest te┼╝ naturalnym miejscem do umieszczenia anchor├│w generycznych, rozszerzaj─ůcych dany temat. Tym samym najbardziej bezpiecznym miejscem na umieszczenie anchor├│w w tek┼Ťcie jest jego ┼Ťrodkowa cz─Ö┼Ť─ç. Dodatkowo nie powinny by─ç one zbyt blisko siebie, lecz oddzielone fragmentem artyku┼éu.

Du┼╝o wa┼╝niejsz─ů kwesti─ů jest umieszczenie anchor tekstu w odpowiednim otoczeniu. Algorytmy Google to bardzo zaawansowane mechanizmy, zwracaj─ůce uwag─Ö na kilkaset czynnik├│w rankuj─ůcych. Jednym z nich jest content, czyli tre┼Ť─ç. Artyku┼é/wpis/tekst kt├│rego fragment stanowi anchor, musi by─ç z nim powi─ůzany. Tak, by anchor stanowi┼é jego integraln─ů cz─Ö┼Ť─ç i by┼é przy tym rzeczowy i konkretny. Przymiotniki warto┼Ťciuj─ůce, typu najlepszy, wspania┼éy, rzetelny mog─ů rzecz jasna pojawia─ç si─Ö w kontek┼Ťcie tekstu, jednak rzadko kiedy ich wprowadzenie do anchora jest uzasadnione i stosowane.

Anchory wewn─Ötrzne i zewn─Ötrzne

Ka┼╝dy z wy┼╝ej wymienionych anchor├│w mo┼╝e by─ç z powodzeniem stosowany jak backlink, czyli link przychodz─ůcy do strony z witryny zewn─Ötrznej. Anchory jednak u┼╝ywane s─ů tak┼╝e na pozycjonowanej witrynie ÔÇô a przynajmniej powinny by─ç. Sztandarowym przyk┼éadem s─ů wszelkiego rodzaju wpisy na blogach, kt├│re zaleca si─Ö rozbudowywa─ç, by dostarcza─ç warto┼Ťciowych informacji dla robot├│w wyszukiwarek i u┼╝ytkownik├│w. W linkowaniu wewn─Ötrznym bardzo dobrze spisuj─ů si─Ö anchory exact match, kt├│rych z kolei nie mo┼╝na nadu┼╝ywa─ç w linkach przychodz─ůcych z zewn─ůtrz.

Poniewa┼╝ kryj─ů one w sobie frazy kluczowe, na kt├│re chcemy budowa─ç widoczno┼Ť─ç strony, to w┼éa┼Ťnie content wewn─Ötrzny jest idealnym miejscem, by je wykorzystywa─ç. W linkowaniu wewn─Ötrznym naturalnie wygl─ůdaj─ů tak┼╝e anchory generyczne (typu ÔÇ× wi─Öcej piszemy o tym tutajÔÇŁ), jednak pozbawiaj─ů one mo┼╝liwo┼Ťci u┼╝ycia s┼éowa kluczowego, wi─Öc prawid┼éowo┼Ť─ç ich stosowania jest dyskusyjna.

Z kolei w linkowaniu wewn─Ötrznym nie polecamy u┼╝ywania anchor├│w URL, kt├│rych warto┼Ť─ç b─Ödzie z analogicznych, wskazanych wy┼╝ej powod├│w, po prostu nik┼éa. Jednocze┼Ťnie te w┼éa┼Ťnie anchory stanowi─ů najwi─Ökszy procent link├│w stosowanych na forach internetowych i w tzw. szeptance. Jest to poniek─ůd naturalne, bo polecaj─ůc komu┼Ť link w┼éa┼Ťnie na forum czy w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych nie ÔÇ×ubieramyÔÇŁ go w frazy, tylko wklejamy dos┼éownie.

Kt├│re anchory wybra─ç?

Nie ma mo┼╝liwo┼Ťci udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Pewne zale┼╝no┼Ťci wymienili┼Ťmy wcze┼Ťniej, ale je┼Ťli chodzi o szczeg├│┼éy, to niestety, nie podejmujemy si─Ö wskazania najlepszej opcji.

Ka┼╝da witryna jest inna. R├│┼╝ni si─Ö zawarto┼Ťci─ů, wiekiem, autorytetem, otoczeniem konkurencyjnym, celem linkowania. Spos├│b budowania anchor├│w jest tylko jedn─ů ze sk┼éadowych szerszej polityki marketingu internetowego. Prowadz─ůc dla naszych klient├│w ca┼éo┼Ťciowe dzia┼éania w zakresie pozycjonowania typujemy oczywi┼Ťcie r├│wnie┼╝ anchory, u┼╝yte frazy, zastosowane linki, miejsce ich umieszczenia w sieci. Jest to jednak poprzedzone wcze┼Ťniejsz─ů analiz─ů s┼é├│w kluczowych i konkurencji ÔÇô ka┼╝da strategia SEO jest indywidualna, chocia┼╝ mo┼╝e by─ç oparta na mniej wi─Öcej podobnych samych ramach.

Klientom, kt├│rzy dostarczaj─ů nam gotowe do publikacji teksty, mo┼╝emy doradzi─ç, by nie przywi─ůzywali si─Ö do fraz exact match, czyli najwa┼╝niejszych s┼é├│w kluczowych. Wiemy, ┼╝e to kusz─ůce, ┼╝e wydaje si─Ö w┼éa┼Ťciwe, bo przecie┼╝ te frazy maj─ů zapewni─ç widoczno┼Ť─ç. Owszem, ale dywersyfikacja wywo┼éuje wra┼╝enie naturalno┼Ťci, nawet je┼Ťli s─ů to teksty sponsorowane, zamieszczane na przer├│┼╝nych portalach wydawniczych.

Ten sam link mo┼╝na skry─ç pod r├│┼╝nymi frazami, u┼╝ywa─ç fraz w odmianie przez przypadki i liczby, ÔÇ×poszerza─çÔÇŁ je, przechodz─ůc od dopasowania dok┼éadnego do cz─Ö┼Ťciowego. Dodatkowo zwr├│─çmy uwag─Ö, ┼╝e algorytmu Google s─ů ┼Ťwiadome istnienia synonim├│w, kt├│re r├│wnie┼╝ mo┼╝na w pewnym stopniu wprowadza─ç do anchor text.

Błędy w tworzeniu anchorów a pozycjonowanie

Brak przestrzegania regu┼é i zalece┼ä dotycz─ůcych konstruowania anchor├│w mo┼╝e mie─ç dwojakie skutki. Pierwszy to jedynie strata czasu i pieni─Ödzy, gdy pozyskiwane linki nie przynosz─ů wp┼éywu na pozycj─Ö strony. Drugi, to strata wi─Ökszej ilo┼Ťci czasu i pieni─Ödzy, gdy linki wp┼éywaj─ů na pozycj─Ö negatywnie. Czyli zamiast podnosi─ç j─ů, to obni┼╝aj─ů.

Takie przypadki mog─ů mie─ç miejsce np. przy:

Anchor text jest informacj─ů, jak─ů od witryny dostaj─ů wyszukiwarki i u┼╝ytkownik. Informacj─ů, czego mo┼╝na si─Ö spodziewa─ç po odwiedzeniu odno┼Ťnika. Spos├│b prezentowania tej informacji musi by─ç przemy┼Ťlany, naturalny, odpowiednio umiejscowiony i podany. Poniewa┼╝ algorytmy wyszukiwarek coraz mocniej chc─ů na┼Ťladowa─ç ludzi, ich intencje, spos├│b my┼Ťlenia, to zako┼äczmy tekst tak─ů w┼éa┼Ťnie ÔÇ×ludzk─ůÔÇŁ dygresj─ů.

Powiedzmy, ┼╝e do mieszkania obok wprowadza si─Ö nowy s─ůsiad (nowa witryna w sieci).

Poznajecie go (wy, czyli Google) najpierw z grubsza, jedynie maj─ůc ┼Ťwiadomo┼Ť─ç tej obecno┼Ťci (u┼╝ywaj─ůc anchor├│w URL). Potem poznajecie imi─Ö (brand anchor), zaw├│d czy zainteresowania (anchory excact i semi exact). Zainteresowani osob─ů s─ůsiada umawiacie si─Ö np. na kaw─Ö tutaj (anchor generyczny).

W ten spos├│b wasze poznawanie si─Ö obejmuje r├│┼╝ne elementy wiedzy o drugiej osobie i jest prowadzone w spos├│b naturalny (rozk┼éad anchor├│w w czasie jest przyk┼éadowy, nie jedyny w┼éa┼Ťciwy).

Wprowadzenie si─Ö s─ůsiada, kt├│ry ju┼╝ na drugi dzie┼ä zacznie ka┼╝demu mieszka┼äcowi m├│wi─ç dok┼éadnie te same s┼éowa ÔÇ×Jestem Marek, umiem SEO, chod┼║ na kaw─Ö tutajÔÇŁ wywo┼éa raczej negatywn─ů reakcj─Ö. Na tak─ů prezentacj─Ö algorytm wyszukiwarek r├│wnie┼╝ mo┼╝e zareagowa─ç alergicznie.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
(5,00 / 5)
Ocenianie…
Hubert Wołoszyn

Hubert Wołoszyn

Content Manager
Urodzony i wychowany w poprzednim tysi─ůcleciu, pami─Öta wi─Öc ┼Ťwiat bez Internetu, za kt├│rym czasem wzdycha z nostalgi─ů. Pracowa┼é w r├│┼╝nych bran┼╝ach, od Analizy finansowej po Zak┼éadanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje si─Ö zabaw─ů s┼éowami, a od kilku wsp├│┼épracuje z Webrange. Wolny czas najch─Ötniej sp─Ödza w ogrodzie, majsterkuj─ůc, czytaj─ůc ksi─ů┼╝ki lub ogl─ůdaj─ůc seriale.

Podobne artykuły

Marketing plac├│wek medycznych w Internecie

Spis tre┼Ťci Odpowiednio prowadzone dzia┼éania marketingowe s─ů kluczowe w przypadku wi─Ökszo┼Ťci dzia┼éalno┼Ťci i medycyna nie jest tu wyj─ůtkiem. Za ich pomoc─ů mo┼╝na z ┼éatwo┼Ťci─ů pozyska─ç nowych klient├│w, jednak warto pami─Öta─ç, ┼╝e i w tym przypadku nale┼╝y zna─ç obowi─ůzuj─ůce przepisy, kt├│re reguluj─ů to, w jaki spos├│b mo┼╝na promowa─ç us┼éugi plac├│wek medycznych. Sprawd┼║, co mo┼╝na i czego […]

Czytaj wi─Öcej

Ogłoszenie o zapytaniu ofertowym

Doradztwo specjalistyczne wspomagaj─ůce wdro┼╝enie systemu zarz─ůdzania bezpiecze┼ästwem informacji zgodnie z obowi─ůzkami prawnymi oraz norm─ů ISO 27001 w WEBRANGE Sp. z o.o. w ramach aplikowania o dofinansowanie vouchera w┬á ramach projektu ÔÇ×Popytowy System Innowacji ÔÇô rozw├│j M┼ÜP w regionie ┼Ťwi─Ötokrzyskim poprzez profesjonalne us┼éugi doradczeÔÇŁ w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Wojew├│dztwa ┼Üwi─Ötokrzyskiego na lata 2014-2020. Zamawiaj─ůcy: […]

Czytaj wi─Öcej

Zarz─ůdzanie reputacj─ů w Internecie – jak dba─ç o dobre imi─Ö w sieci?

Spis tre┼Ťci Jeszcze kilkadziesi─ůt lat temu, gdy produkt lub us┼éuga nie spe┼énia┼éy oczekiwa┼ä klienta, ten m├│g┼é poskar┼╝y─ç si─Ö rodzinie lub s─ůsiadowi. Je┼Ťli by┼é mocno wkurzony, m├│g┼é co najwy┼╝ej wpisa─ç si─Ö do ksi─Ögi skarg i za┼╝ale┼ä, kt├│rej w─ůtpliwa skuteczno┼Ť─ç przywodzi na my┼Ťl scen─Ö z szatni w kultowym filmie ÔÇťMi┼ŤÔÇŁ. ÔÇťNie mamy pa┼äskiego p┼éaszcza i co nam […]

Czytaj wi─Öcej